احتمال توقف تولید لوازم خانگی در ایران

منبع: برترین ها

65

1399/4/26

13:23


دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به محدودیت تامین و تخصیص ارز به اقلام وارداتی مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی، وضعیت واحدها را بحرانی توصیف کرد و گفت: در صورت ادامه این شرایط احتمال دارد تولید واحدهای لوازم خانگی تا ۴۵ روز دیگر متوقف شود.

خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به محدودیت تامین و تخصیص ارز به اقلام وارداتی مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی، وضعیت واحدها را بحرانی توصیف کرد و گفت: در صورت ادامه این شرایط احتمال دارد تولید واحدهای لوازم خانگی تا ۴۵ روز دیگر متوقف شود.

احتمال توقف تولید لوازم خانگی در ایران

عباس هاشمی:

* بر اساس این بخشنامه تمام ارز حاصل از صادرات باید در سامانه نیما عرضه شود و واحدهای تولیدی در صف انتظار تامین ارز از سامانه نیما قرار بگیرند. این در حالی است که برخی تولیدکنندگان کوتاژهای صادراتی را با مشکل پیدا و ریال مورد نیاز را تامین کرده بودند، اما بانک مرکزی به یکباره باعث توقف این روند شده است.

* (با اشاره به محدودیت تامین و تخصیص ارز به اقلام وارداتی مورد نیاز تولید در صنعت لوازم خانگی، وضعیت واحدها را بحرانی توصیف کرد): در صورت ادامه این شرایط احتمال دارد تولید واحدهای لوازم خانگی تا ۴۵ روز دیگر متوقف شود.

* (با بیان اینکه با وجود گروه کالایی قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی که باید ارز نیمایی دریافت کنند، در سال جاری ۲۵ درصد نیاز این صنعت از طریق سامانه نیما و مابقی از ارز اشخاص تامین شده است): به نظر می‌رسد هدف بانک مرکزی از این سیاست کنترل نرخ ارز است، اما این روند منجر به بحران جدی برای صنعت کشور خواهد شد.

* دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از توقف برخی واحدهای یخچال‌سازی در روزهای اخیر خبر داد و علت آن را مشکلاتی در تامین مواد پتروشیمی مورد نیاز واحدهای لوازم خانگی دانست.

* ای بی اس گرید خاصی است که مصرف کنندگان آن مشخص هستند و نیازی به عرضه آن در بورس نیست، اما در بورس عرضه می شود و در مواردی به تولیدکنندگان نمی رسد. گاهی اوقات هم مواد اولیه مورد نیاز واحد پتروشیمی تامین نمی‌شود و همان مقدار محدود تولید شده‌ با قیمت چهار برابری وارد بازار آزاد می‌شود.

* (با بیان اینکه ادامه فعالیت واحدهای تولیدی بستگی به میزان ذخیره مواد اولیه آنها دارد): با ادامه روند کنونی در زمینه تامین ارز و محصولات پتروشیمی، احتمال توقف فعالیت واحدهای تولید یخچال حداکثر تا ۲۰ روز آینده و واحدهای لوازم خانگی حداکثر تا ۴۵ روز آینده وجود دارد.

* اخیرا تولیدکنندگان محصولات دخانی و تجهیزات صنعتی نیز نسبت به عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و احتمال تعطیلی یا تغییرات خط تولیدها ابراز نگرانی کرده بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو