با عدد بتا میشه تعیین جنسیت کرد؟

منبع: نی نی بان

128

1399/4/26

13:40


مانند بسیاری از مادرانی که چند فرزند با جنسیت مشابه دارند، شاید شما نیز در این بارداری چشم به راه جنسیت خاصی هستید. اگر شما هم برای تشخیص جنسیت جنین خود خیلی عجله دارید باید خبر خوبی به شما مامان بدهیم و آن هم این است که علائم باردرای می تواند جنسیت فرزند را تشخیص دهد زیرا هورمون های مورد نیاز یا همان عدد بتا برای پسر یا دختر با هم فرق می کند و جالب است بدانید مطالعات نشان می دهد این نظریه اشتباه نیست. در واقع مقدار عدد بتا به جنسیت فرزند بستگی دارد که از هفته سوم بارداری مشخص می شود. با ما همراه باشید تا در این مطلب به شما بگوییم چه تفاوتی بین عدد بتا در دختر و پسر وجود دارد و چگونه می توان جنسیت جنین را از روی آن تشخیص داد.

بالا بودن عدد بتا در دخترها برای پیش بینی جنسیت
هورمون hcg یا همان عدد بتا که نتیجه تست بارداری را مثبت می کند و بارداری شما توسط وجود این هورمون در خون و ادرار تایید می شود، در بارداری دختر و پسر متفاوت است. این هورمون در مادرهایی که دختر دارند بیشتر می باشد. به همین دلیل خانم هایی که دختر باردار هستند علائم بارداری مانند بیماری صبحگاهی و تهوع را با شدت بیشتری تجربه می کنند.

بالا بودن عدد بتا در پسرها برای پیش بینی جنسیت
ترشح هورمون تستوسترون یا همان هورمون مردانه در جنین های پسر در هفته هفتم بارداری شروع می شود و در هفته نهم بارداری تا یازدهم بارداری به بیشترین مقدار خود می رسد. ترشح تستوسترون باعث رشد اندام های مردانه در نوزاد پسر می شود. همچنین کمبود آن باعث رشد اندام های زنانه در جنین دختر می شود. هیچ مطالعه ای رابطه بین افزایش تستوسترون و علائم بارداری را تاکنون نشان نداده است. اما نتایج نشان می دهد که افزایش تستوسترون باعث رشد سریع مو، تیره شدن موهای بدن و افزایش جوش های صورت در بدن زن باردار می شود که در نتیجه می توان آن ها را علائمی از بارداری پسر دانست.

اگرچه هورمون های دیگری نیز در بارداری ترشح می شوند اما این دو هورمون عامل اصلی تغییرات بارداری هستند. به یاد داشته باشید عده زیادی از خانم ها که حالت تهوع شدید دارند پسردار می شوند و عده زیادی از آن ها نیز که تغییر مو یا آکنه دارند دختردار می شوند. بنابراین نمی توان گفت نشانه های بالا به طور صد در صد جنسیت را مشخص می کنند اما در موارد زیادی هم درست بوده اند. تشخیص جنسیت براساس مقدار عدد بتا هنوز خیلی قابل اعتماد نیست حتی اگر همراه با آزمایش خون یا تست DNA باشد. بنابراین برای تشخیص دقیق تر بهتر است تا زمان سونوگرافی منتظر بمانید.

نتایج یک مطالعه در تشخیص جنسیت جنین از روی سطح هورمون بتا یا اچ سی جی
همان طور که گفتیم بر اساس مطالعات اخیر، خانم هایی که دختر باردار هستند دارای سطح hCG بالاتری نسبت به خانم هایی که پسر باردار هستند می باشند. در مطالعه ای که توسط یارون و همکاران در مجله تولید مثل انسانی منتشر شد، محققان 1325 زن باردار را در هفته های 10 تا 13 بارداری بررسی کردند و مقادیر مختلف هورمون ها شامل هورمون بارداری hCG را در بین زنانی که دختر باردار بودند و زنانی که پسر باردار بودند مقایسه کردند. یافته ها نه تنها برای ارزیابی خطرات سندرم داون استفاده می شد بلکه برای تعیین زمان آزمایش بارداری نیز مورد استفاده قرار می گرفت. نتایج نشان داد اگر خانمی پسر باردار باشد، سطوح hCG پایین تر از هورمون بتا در خانم های دختر دار می باشد.

سخن آخر
در قدیم به دلیل عدم وجود تکنولوژی و دستگاه های دقیقی مانند سونوگرافی معمولا افراد از روی نشانه های ظاهری و تجربه های قبلی یا تجربه های اطرافیان جنسیت جنین را تشخیص می دادند که چون پایه و اساس علمی نداشتند در بسیاری از موارد حدس و گمانشان اشتباه از آب در می آمد و جنسیت جنین را درست تشخیص نمی دادند. اما امروزه این کار با دستگاه های پیشرفته آسان شده است و دقت خوبی هم دارد و تنها اشکالی که دارد این است که باید تا ماه سوم بارداری صبر کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو