به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه خبر از نقش آلمان در میانجیگری بین ترکیه و یونان داده بود؛ نقشی که قرار بود پنهان بماند. اما خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه با انتشار گزارشی از آتن نوشته است سخنان چاووش‌اوغلو در صحنه سیاست یونان جنجال به پا کرده است.

موضوع بر سر مناقشه بین یونان و ترکیه بر سر بهره‌بردای از منابع گاز طبیعی در دریای مدیترانه است؛ مناقشه‌ای که به تنش سیاسی بین دو کشور دامن زده است. در همین رابطه، آلمان تلاش کرده بود تا بین دو کشور میانجیگری کند.

شایعه نقش آلمان در میانجیگری بین این دو کشور پیش از این نیز منتشر شده بود. در همان هنگام میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان چنین شایعه‌ای را تکذیب کرده بود. اکنون، مولود چاووش اوغلو چنین خبری را رسما رسانه‌ای کرده است.

در واکنش به اظهارات چاووش‌اوغلو، احزاب اپوزیسیون یونان، حزب چپ‌های رادیکال موسوم به سیریزا و حزب سوسیال دموکرات این کشور از میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان درخواست کرده‌اند پیرامون تماس‌های پنهانی نمایندگان سه کشور ترکیه، یونان و آلمان در برلین توضیح دهد.

آلکسیس هاریتسیس، سخنگوی سیریزا روز چهارشنبه گفت: دیپلماسی پنهان نشان می‌دهد که دولت میتسوتاکیس عملا از ماجرا عقب مانده و در جریان امور نیست.

سخنگوی حزب سیریزا پرسیده که چگونه است که مردم یونان موضوع این تماس‌ها را از زبان وزیر امور خارجه ترکیه می‌شنوند؟

مناقشه ترکیه و یونان عرصه‌های متنوعی و از جمله موضوع قبرس را شامل می‌شود. اما مدت‌هاست که ترکیه و یونان بر سر بهره‌برداری و تحقیق پیرامون استخراج گاز طبیعی و نفت خام در دریای مدیترانه با یکدیگر بحث دارند.