محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای خطاب به وزیر صمت خواستار رسیدگی به مشکلات تولید و توزیع ماسک در کشور شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

ضمن تشکر از بذل اوامر و همکاری های حضرتعالی و باتوجه به مصوبه ستاد ملی گرونا مبنی بر انجام امور لجستیک و تامین انواع ماسک های پزشکی توسط آن وزارتخانه و پیرو رهنمودهای وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی به اینجانب و و مصوبات کمپنه لجستیک مورخ ۱۳۹۹/۴/۲۲ در محل دفتر جنابعالی، موارد زیر را به منظور تبیین و تفکیک هرچه بهتر سیاست‌ها و راهکارهای اجرائی به استحضار می‌رساند:

۱- باتوجه به وظیفه ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب نامه هیات محترم وزیران در سال جاری هر گونه تولید و تامین انواع ماسک های پزشکی مورد نیاز شهروندان محترم و همچنین مراکز درمانی، تشخیصی درمانگاه‌ها و سایر موسسات پزشکی به عهده آن وزارت بوده و این سازمان همکاری لازم جهت بررسی کیفی محصولات مربوطه را به عمل خواهد آورد.

۲- میزان نیاز مراکز درمانی و تشخیصی سطح کشور اعم از دولتی، خصوصی و وابسته به سایر ارگان ها به انضمام حجم مورد نیاز جهت دپوی ماسک های پزشکی در شرایط فعالی حداقل حدود ۲ میلیون عدد در روز برآورد می گردد که می بایست این نیاز از محل تولیدات دارای پروانه ساخت و کد IRC از سازمان غذا و دارو تامین گردد. لذا همکاری مدیران محترم آن وزارت جهت در اختیار قرار گرفتن این حجم از نیاز با قیمت مناسب و توزیع آن با مدیریت سازمان غذا و دارو مورد نظر است و در صورت افزایش نیاز مجددا اعلام می‌شود.

٣- مستدعی است با توجه به وظیفه ذاتی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان وزارت صمت و دستور اخیر رئیس جمهور محترم مبنی بر تعدیل قیمت ها در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۱۷ مسؤولیت نرخ گذاری ، توزیع و عرضه ماسک های پزشکی در سطح جامعه و همچنین در داروخانه‌های سراسر کشور و در دسترس بودن این محصولات با حداقل قیمت مدنظر قرار گیرد. همچنین با توجه به شبهات مطرح شده در خصوص احتمال گرانفروشی ولزوم اعمال نظارت بر قیمت انواع ماسک در کلیه اماکن واز جمله داروخانه ها این سازمان آماده همکاری نزدیک با سازمان تعزیرات حکومتی در این امر مهم است.

۴- با توجه به نارضایتی تولید کنندگان از تامین مواد اولیه ماسک که منجر به عدم تامین به موقع نیاز مراکز درمانی شده است، خواهشمند است دستور فرمائید تامین مواد اولیه تولید ماسک نظیر پارچه های اسپان باند و ملت بلون به میزان مورد نیاز و متناسب با ظرفیت تولیدات صنعتی توسط آن وزارت محترم با نظارت دقیق و هماهنگ با توزیع و فروش در شرکت ها به موقع و به میزان کافی صورت پذیرد و شرکت های دارای مجوز و کد IRC از وزارت بهداشت در اولویت قرار گیرد.

بدیهی است این وزارت نیز در نظارت بر شبکه توزیع با وزارت صمت همراهی خواهد کرد.

در پایان یادآور می‌شود در هفته های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آنها برخی از مراکز درمانی و با مناطق با کمبود ماسک روبرو شده اند که انشا با مدیریت جنابعالی و بهینه سازی روال های قبلی شاهد رضایت بیش از پیش هموطنان عزیزمان باشیم.