بنابر اعلام خبرگزاری تاس، این مرکز در بیانیه ای اعلام کرد: در سال جاری میلادی، گروه هکری روسی موسوم به APT۲۹ سازمانهای دخیل در برنامه تولید واکسن برای مقابله با کروناویروس در کانادا، ایالات متحده و انگلیس را هدف قرار داده و به شدت این احتمال وجود دارد که به دنبال سرقت اطلاعات و مالکیت معنوی موارد مرتبط با تولید و تست این واکسن ها باشد.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: مرکز امنیت ملی سایبری انگلیس در ارزیابی خود آورده که این گروه هکری هم راستا با سرویسهای اطلاعاتی روسیه عمل می کند. این گروه هکری احتمالا به اقداماتش در راستای هدف قرار دادن سازمانها و نهادهای دخیل در تحقیقات واکسن کووید-۱۹ ادامه میدهد. ما به این نهادها تاکید داریم تا اقدامات لازم را برای رهگیری چنین اقداماتی بیندیشند.

در همین راستا، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس نیز این اقدامات از سوی سرویسهای اطلاعاتی روسیه را غیرقابل قبول خواند و در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدام کاملا غیرقابل قبول است که این سرویسها فعالیتهای تولید واکسن را هدف قرار میدهند.

وی ادامه داد: دولت انگلیس به مقابله با چنین حملات سایبری ادامه میدهد و با متحدانش برای مسئول دانستن عاملان آن همکاری لازم را دارد.