راهنمای شناخت و دفع انواع آفت های گل رز

راهنمای شناخت و دفع انواع آفت های گل رز


منبع: آرگا

138

1399/4/27

17:03


از آنجایی که گل رز یک گیاه زینتی به شمار می آید ممکن است در طول سال مادام دچار آفات و بیماری هایی شود که در این مطلب سعی داریم به بیان روش های دفع آفت گل رز بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل رز از دسته گل های تزئینی زیبا به شمار می آید که به دلایل مختلفی دچار آفات و بیماری می شود و اغلب این بیماری ها ریشه در آفات گل های رز دارند به همین منظور برای کنترل بیماری ها و دفع آفت گل رز بایستی ابتدا آفات را شناسایی نمایید و راه های درمانی را در پیش بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که از ین بردن آفات نقش زیادی در پرورش دو چندان این گیاه خواهد داشت و باید با شناسایی آفت ها و روش ها مقابله با آن هر چه سریع تر اقدام نمایید.

آشنایی با چگونگی دفع آفات گل رز

بهتر است بدانید که در واقع گل رز از دسته گیاهان زینتی به شمار می آید که در اغلب محصولات گل طبیعی مانند باکس گل رز از آن به وفور استفاده می شود و به دلایل عمده ای دچار آفات و بیماری می شود. به طور کلی گل رز روند پرورش سختی دارد و در این مدت بایستی مراقبت های لازم را به خوبی انجام دهید تا گیاهی زیبا و ایده آل داشته باشید و همچنین از آنجایی که با از بین بردن آفات این گیاه روند پرورش آن سرعت خواهد گرفت توصیه می شود که با مشاهده هر گونه علائم از وجود آفات هر چه سریع تر اقدام به رفع و از بردن بردن آن بکنید.

چگونگی دفع آفت گل رز

توجه داشته باشید که آفات موجود در گیاه رز از ۴ نوع مختلف می باشند که از اندام مختلف گیاه تغذیه می کنند و برای دفع آن ها بایستی آفات را کاملا بشناسید و به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با برخی از آفات موجود در گل رز آشنا نماییم تا بتوانید روند شناسایی آن ها را به راحتی انجام دهید:

آفت های مکنده شیره گیاه:

به طور کلی این آفات مکنده به تمامی قسمت های گیاه می چسبند و از شیره آن تغذیه می کنند. انجام این کار به تدریح باعث توقف روند رشد گیاه خواهد شد و در نتیجه گیاه از بین خواهد رفت. از جمله این آفات مکنده می توان به مواردی که در ادامه بیان شده اند اشاره نمود:

شته گل سرخ: این نوع از آفات مکنده در واقع اغلب به غنچه ها، سرشاخه ها و جوانه ها حمله خواهد کرد و از شیره گیاه استفاده می کند که به تدریج منجر به باز نشدن گیاه خواهد شد. برای از بین بردن این آفت یکی از بهترین روش ها انجانم سم پاشی قوی و با دقت است.

شته گندم و گل رز: به طور کلی یکی از شایع ترین آفات گل رز این شته ها هستند که در طول فصل بهار بر روی برگ ها و غنچه های گیاه تشکیل می شوند و وجود این شته ها بر روی برگ ها باعث جمع شدن برگ و بد مدل شدن گل خواهد شد. بهتر است بدانید که راه ایده آل برای دفع آفت گل رز از جمله شته ها استفاده از حشره کش های سیستماتیک است.

آشنایی با آفات موجود در گیاه رز

آفت های برگ خوار:

توجه داشته باشید که این آفات از همان ابتدای لارو بودن تا زمانی که به بلوغ می رسند بر روی برگ های گل زندگی خواهند کرد و از این طریق خسارات فراوانی به این گیاه وارد می کنند. از جمله این آفات می توان به مواردی که در ادامه بدان پرداخته ایم اشاره نمود:

زنبور برگ بر گل رز: بهتر است بدانید که این آفت در واقع به برگ های گل جمله کرده و آن ها را به صورت نیم دایره جدا خواهند کرد.

زنبور برگ خوار رز: به طور کلی لارو های این زنبور به رنگ سبز می باشند که دارای لکه هایی سیاه هستند و اغلب از برگ های تازه و جوان گل رز تغذیه می کنند.

پروانه جوانه خار گل رز: این نوع از آفت نیز با جا گذاری لارو خود بر روی جوانه های گیاه باعث از بین رفتن جوانه ها می شود و روند گلدهی آن ها را متوقف خواهد ساخت.

کنه تار عنکبوتی: توجه داشته باشید که این نوع از آفت را نمی توان به راحتی با چشم دید. این کنه ها اغلب روی برگ ها تخم گذاری می کنند که این تخم ها از آب هایی که درون رگ برگ ها وجود دارند تغذیه می کنند و در واقع این نوع از آفات تمامی سطوح برگ ها را پر از تار می کنند.

روش های دفع آفت گل رز

آفات گل خوار:

به طور کلی تفاوت این نوع از آفات به دیگری این است که خود گل رز را مورد هدف قرار می دهند و با خوردن برگ های گل رز باعث می شوند این گل از زیبایی در بیاید و به تدریج شکل نامطلوبی به خود بگیرد. در واقع این نوع از آفات در فصل بهار آشکار می شوند و از مهم ترین گونه های این آفت می توان به مواردی همچون سوسک سبز گل سرخ، سوسک گل خوار سیاه، زنبور گالزای رز و سوسک گل خوار بور اشاره نمود.

آفات چوب خوار:

بهتر است بدانید که این آفت در واقع بیشتر قسمت هایی را که مورد حمله قرار می دهند مناطق شاخه، ریشه و ساقه گیاه است. به طور کلی این نوع از آفات کرم های سفید رنگ و کوچکی می باشند و در زمانی که به صورت لارو هستند به درون ساقه و ریشه های گیاه نفوذ می کنند و روند تغذیه خود را آغاز می کنند. از مهم ترین گونه های مختلف این آفت می توان به مواردی مانند کرم سفید ریشه، زنبور چوب خوار و شاخه بلند رزاسه اشاره نمود.

از بین بردن آفات گیاه

راه های مبارزه و دفع آفات گل رز:

توجه داشته باشید زمانی که گل رز شما دچار آفت می شود می بینید که مورچه های زیادی در اطراف گل جمع می شوند و شما در این زمان می توانید به راحتی با استفاده از سم های مخصوصی که بهترین آن ها سم دیازینون است آفات را از بین ببرید.

توصیه می شود که برای سم پاشی گل رز به ازای هر یک لیتر آب از ۲ سی سی سم استفاده نمایید و سپس آن را بر روی قسمت هایی که آفت ها بدان چسبیده اند بپاشید و خواهید دید که در مدت زمان کوتاهی تمامی شته ها از بین خواهند رفت.

روش دیگر برای دفع آفت گل رز این است که بایستی با در دست داشتن یک دستکش پلاستیکی اقدام به له نمودن تمامی آفات از روی شاخه ها و ساقه ها کنید و توصیه می شود که این کار را با ملایمت و دقت فراوانی انجام دهید تا هیچ آسیبی به گیاه وارد نشود.

توجه داشته باشید که اگر گل های رز خود را درون باغچه نگهداری می کنید بایستی سعی کنید اطراف گل ها را از وجود علف های هرز خالی نمایید زیرا برای لارو ها گزینه مناسبی به شمار می آید. همچنین باید پس از گذشت فصل پاییز و زمستان خاکی را که قرار است گیاه را درون آن بکارید به خوبی شخم بزنید و مواد اضافی را از داخل آن بیرون بیاورید.

روش های مبارزه با آفات گل رز

به طور کلی اگر تنها یک مرتبه از روش سم پاشی برای دفع آفت گل رز استفاده کرده اید بدین معنا نیست که دیگر گیاه شما دچار آفت نخواهد شد و شما بایستی گیاهتان را در طول سال چندین مرتبه سم پاشی نمایید و هر زمان آفتی بر روی برگ های گیاه دیدید حتما دفعات استفاده از سموم را افزایش دهید.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با دستورالعمل کاشت گل رز و طریقه هرس کردن گل رز نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو