فاطمه عباسی نیا مربی جمعیت هلال احمر خنج گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال و افزایش دما در ایام تابستان، گرمازدگی یکی از معضلات و به نوعی بیماری هایی‌ست که افراد مختلف را دچار می‌کند به ویژه این اتفاق برای افراد مسن و کودکان بیش از دیگران محتمل است.

او تصریح کرد: در مرحله اول باید یک تعریف کلی از گرمازدگی داشته باشیم که عبارت است از یک اورژانس پزشکی است که به علت نقص در ترموستات بدن در تنظیم دما ایجاد می‌شود، بدن به طور خطرناک دچار افزایش دما می‌شود که ممکن است به علت مواجهه طولانی با گرما رخ داده باشد و هم زمان تعریق فرد مختل می‌شود.

عباسی نیا ادامه داد: گرما زدگی ممکن است بدون کوچکترین علائم هشداری بروز کند و بیمار به طور ناگهانی کاهش سطح هوشیاری پیدا کند و حال وی وخیم شود.

نجاتگر جمعیت هلال احمر اعلام کرد: اصولا گرمازدگی بر دو نوع است یکی کلاسیک و دیگری کوششی. نوع کلاسیک گرما زدگی که به آن، اجاق آهسته می‌گویند ممکن است چند روزی طول بکشد تا به وجود آید و اغلب در یک موج گرم تابستانی دیده می‌شود و بیشتر هم افراد چاق، سالمندان و بیماران مزمن را درگیر می‌کند.

او افزود: از آنجا که افراد پیر اغلب مشکلات جسمی دیگری هم دارند بیشتر گرفتار گرما زدگی می‌شوند، این نوع گرما زدگی حتی با مراقبت پ‍زشکی تا ۵۰ درصد به مرگ می‌انجامد که نتیجه توام شدن هوای داغ و هیدراتاسیون است.

عباسی نیا درمورد نوع دوم گرمازدگی نیز اظهار داشت: گرما زدگی کوششی که در تابستان خیلی شایع‌تر است بیشتر در ورزشکاران، کارگران و نیرو‌های نظامی که تعریق زیاد دارند دیده می‌شود.

این نوع گرما زدگی که به آن، اجاق سریع گفته می‌شود در افراد سالم و فعال که کار طاقت فرسا دارند و یا در یک محیط گرم فعالیت می‌کنند اتفاق می‌افتد.

او گفت: علائم جسمی گرما زدگی شامل پوست خشک و داغ؛ داشتن پوست قرمز، رنگ پریده یا کبود؛ تنفس کوتاه و سریع؛ نبض سریع و ضعیف؛ افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد؛ سر درد؛ گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم است.

مربی جمعیت هلال احمر ابراز داشت: علائم روحی گرما زدگی شامل زدن سخنان بی ربط، گیجی ، پرخاشگری، آشفتگی، هیجان و توهم و تشنج است.

عباسی نیا ادامه داد: اقداماتی که می‌توان در زمان گرمازدگی برای درمان انجام داد شامل پیشگیری، جا به جایی فرد بیمار به یک جای خنک و خارج کردن لباس‌های بیمار تا حد امکان و تماس با ۱۱۵ برای کمک رسانی است.

مربی جمعیت هلال احمر خنج افزود: بیمار گرما زدگی یک بیماری جدی است که هیچ جای شوخی و سرسری گرفتن ندارد و می‌تواند معضلات و مشکلات بسیاری را به بار آورد.