هشدار سازمان غذا و دارو درباره کمبود ماسک

81

1399/4/27

20:05


رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود ماسک و مواد اولیه آن هشدار داد و علت آن را تبیین کرد.

هشدار سازمان غذا و دارو درباره کمبود ماسک

به گزارش بهداشت نیوز  محمدرضا شانه ساز در نامه ای به حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره کمبود ماسک و مواد اولیه و لزوم کاهش قیمت هشدار داد و نوشت: در هفته های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آنها برخی از مراکز درمانی یا مناطق با کمبود ماسک رو به رو شده اند.
معاون وزیر بهداشت در نامه نوشت: با توجه به وظیفه ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب نامه هیات وزیران در سال جاری هر گونه تولید و تامین انواع ماسک های پزشکی مورد نیاز شهروندان و همچنین مراکز درمانی، تشخیصی درمانگاهها و سایر موسسات پزشکی به عهده آن وزارت( صنعت، معدن و تجارت) بوده و سازمان غذا و دارو همکاری لازم برای بررسی کلی محصولات مربوطه را انجام می دهد.

شانه ساز افزود: میزان نیاز مراکز درمانی و تشخیصی سطح کشور اعم از دولتی، خصوصی و وابسته به سایر ارگان ها به انضمام حجم مورد نیاز برای دپوی ماسک های پزشکی در شرایط فعالی حداقل حدود ۲ میلیون عدد در روز برآورد می شود که می بایست این نیاز از محل تولیدات دارای پروانه ساخت و کد IRC از سازمان غذا و دارو تامین شود. بنابراین همکاری مدیران وزارت صنعت برای در اختیار قرار گرفتن این حجم از نیاز با قیمت مناسب و توزیع آن با مدیریت سازمان غذا و دارو مورد نظر است و در صورت افزایش نیاز مجددا اعلام می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در این نامه تاکید کرد: مستدعی است با توجه به وظیفه ذاتی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت و دستور اخیر رئیس جمهوری مبنی بر تعدیل قیمت ها در تاریخ ۱۷ تیر ۹۹، مسئولیت نرخ گذاری، توزیع و عرضه ماسک های پزشکی در سطح جامعه و همچنین در داروخانه های سراسر کشور و در دسترس بودن این محصولات با حداقل قیمت مدنظر قرار گیرد. همچنین با توجه به شبهات مطرح شده در خصوص احتمال گرانفروشی و لزوم اعمال نظارت بر قیمت انواع ماسک در همه اماکن و از جمله داروخانه ها سازمان غذا و دارو آماده همکاری نزدیک با سازمان تعزیرات حکومتی در این امر مهم است.
وی از سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست: با توجه به نارضایتی تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه ماسک که منجر به عدم تامین به موقع نیاز مراکز درمانی شده است، خواهشمند است دستور فرمائید تامین مواد اولیه تولید ماسک نظیر پارچه های اسپان باند و ملت بلون به میزان مورد نیاز و مناسب با ظرفیت تولیدات صنعتی توسط آن وزارت با نظارت دقبق و هماهنگ با توزیع و فروش شرکت ها به موقع و به میزان کافی صورت پذیرد و شرکت های دارای مجوز و کد IRC از وزارت بهداشت در اولویت قرار گیرد.
​شانه ساز افزود: بدیهی است وزارت بهداشت نیز در نظارت بر شبکه توزیع با وزارت صمت همراهی خواهد کرد. در پایان یادآور می شود در هفته های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک های پزشکی، چند نرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آنها برخی از مراکز درمانی و با مناطق با کمبود ماسک رو به رو شده اند که امیدواریم با مدیریت جناب عالی و بهینه سازی روال های قبلی شاهد رضایت بیش از پیش هموطنان عزیزمان باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو