مواد غذایی برای بهبود خواب کودک

منبع: بیتوته

129

1399/4/28

07:53


مواد غذایی برای بهبود خواب کودک



درمان بی خوابی کودک,مواد غذایی برای بهبود بیخوابی کودک,درمان کم خوابی کودک

 کودکان نوپا به 11 تا 14 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند

 

غذا در واقع میتواند به آرامش کودک شما کمک کند و باعث شود خواب آرامتری داشته باشد. غذاهایی که باعث افزایش ملاتونین در بدن میشوند به خواب بهتر کودکان کمک می کنند.

آیا بچه شما دچار کم خوابی است؟ برای والدینی که ناچار هستند هر شب با مشقت زیاد بچه هایشان را بخوابانند خواب خوب روزانه مثل یک آرزوی دست نیافتنی است. در این مطلب چند ماده غذایی معرفی می کنیم که خواب آرامی را برای کودکانتان به ارمغان می آورد.

 

کودکان به چه میزان خواب نیاز دارند؟

میزان خواب کافی باتوجه به سن فرزندتان متغیر است. کودکان نوپا به 11 تا 14 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. در کودکان سه تا پنج سال این ميزان کاهش می یابد و به 11 تا 13 ساعت می رسد. کودکان 6 تا 13 ساله باید 9 تا 11 ساعت در شبانه روز بخوابند.

 

به طور خلاصه، غذاهایی که به خواب کمک می کنند دارای ماده ای به اسم تریپتوفان هستند.  تریپتوفان یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین تولید می کند که ملاتونین از آن ساخته می شود و ملاتونین آن قدر" برای خواب ضروری است که" هورمون خواب" نامیده می شود. در واقع مواد غذایی که باعث افزایش ملاتونین در بدن میشوند به خواب بهتر کودکان کمک می کنند.

 

مواد غذایی مفید برای بهبود خواب کودک

موز

موز دارای ملاتونین و سروتونین و یکی از بهترین منابع منیزیم محسوب می شود. منیزیم یک ماده معدنی موثر در آرامش عضلانی است و به این ترتیب سبب خواب راحت می شود.

 

مرغ و بوقلمون

درصورتی که میخواهید غذایی درست کنید که به خواب راحت خودتان و کودکتان کمک کند باید مرغ را در سبد خریدتان بگنجانید. مرغ مثل فرآورده های لبنی مملو از تریپتوفان است و آمینواسیدی دارد که به داشتن خوابی راحت کمک می کند. مصرف مرغ تأثیر شگفت انگیزی روی خواب کودکان دارد.

 

جوی دو سر

جوی دو سر جزو غلات کامل به شمار میروند و یکی از بهترین ها برای بهبود کیفیت خواب است. این ماده غذایی نه تنها به راحتی هضم می شود بلکه به کنترل اضطراب و همچنین بهبود عملکرد دستگاه عصبی کودکان نیز کمک می کند. مصرف آن برای صبح توصیه می شود ولی میتوانید از آن در وعده شام هم استفاده کنید.

 

درمان بی خوابی کودک,مواد غذایی برای بهبود بیخوابی کودک, با بی خوابی کودک

مغزیجات به بهبود خواب کودک کمک می کند

 

سایر مواد غذایی برای بهبود خواب کودک

استفاده از برنج و پاستاها هم به داشتن خواب خوب و با کیفیت کمک می کند البته به شرطی که چند ساعت پیش از رفتن به رخت خواب مصرف شوند. دانه ی کنجد، تخمه ی کدو، تخمه ی آفتابگردان و همچنين شنبلیله هم برای خواب خوب فوق العاده است. توجه داشته باشید که با مصرف میوه های خشک مثل بادام، بادام هندی، فندق و در کل آجیل ها نیز کودکان میتوانند خواب خوبی تجربه کنند.

 

 برخی از روش هایی، که باعث آرامش پیش از خواب میشود:

- کودک خود را پیش از خواب، حمام کنید.

 

- هنگامی که کودک در تخت خود است، از آوردن گوشی و اسباب بازي پرهیز کنید.

 

- درصورتی که کودک شما بالای 2 سال سن دارد، و تلوزیون نگاه می کند یا با تبلت بازي می کند، نباید بیش از یک ساعت طول بکشد.

 

- درصورتی که کودک، از تاریکی میترسد یک چراغ کم نور را روشن بگذارید.

 

- از آزرده کردن و تنبیه کردن بچه برای خواب پرهیز کنید، روش مناسبی برای خوابیدن نیست.

 

- درصورتی که ریتم خاصی برای خواب دارد، برایش آواز یا کتاب بخوانید یا اندکی با وی صحبت کنید.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته 

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو