اضافه‌بار کرونا روی دوش خانواده‌های ایرانی

منبع: برترین ها

87

1399/4/28

10:50


کرونا غیر از بیماری، هزینه‌ زندگی خانوارها را هم افزایش داده است.

روزنامه جام جم نوشت: کرونا غیر از بیماری، هزینه‌ زندگی خانوارها را هم افزایش داده است.

كرونا فقط سلامت خانواده‌ها را نشانه نرفته است، این روزها كرونا هزینه سنگینی را نیز روی دست خانواده‌ها گذاشته‌ است، كم‌نیستند سرپرستان خانواری كه به دلیل شیوع این بیماری، كسب و كارشان را از دست داده‌اند. علاوه‌بر این، هزینه تامین ماسك، مواد ضدعفونی‌كننده و درمان نیز برای خانواده‌ها گران تمام می‌شود.

در دوران شیوع كرونا، برخی هزینه‌های جدید مانند وسایل ضدعفونی، ماسك و شوینده‌ها به سبد خانوار اضافه شده است. اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام كرونا حدود یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان‌ افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های كمرشكن سلامت از 7/3 درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد.

در خانوارهای روستایی این شاخص از 9/4 به 9/12 درصد و در خانوارهایی كه دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به 3/12 درصد افزایش می‌یابد.این اعداد و ارقام اما برای درمان کرونا چیزی نیست، ‌صحبت از داروهای 30 میلیون تومانی و تست‌های 50 میلیون تومانی است. هراس از این ویروس سمج تنها محدود به شیوه درمان و اضطراب از ابتلای خانواده و حلقه نزدیکان نیست،‌ هولناکی ماجرا جایی است که همین بیماری می‌تواند بر اساس طبقه اجتماعی بیماران، جانشان را بگیرد.

چرخ خانواده‌ نمی‌چرخد

هزینه‌های كرونا آنقدر برای خانواده‌ها مشكل‌ساز شده كه مراجعات به كمیته امداد امام خمینی (ره) نیز افزایش یافته است، برای نمونه مدتی قبل مدیركل كمیته امداد آذربایجان‌شرقی گفته بود: كرونا علاوه‌بر تهدید سلامت، به اشتغال خانواده‌های محروم نیز آسیب رساند و مراجعات به كمیته امداد را افزایش داد.این درحالی است كه براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی كووید-۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنیا به منفی ۴‌درصد در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. همچنین ركود اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، خیلی بدتر از اقتصادهای ضعیف خواهد بود چون اقتصادهای پیشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بیشتری دارند.

ایرج حریرچی، معاون كل وزارت بهداشت هم در این‌باره گفته است: در شرایط شیوع كرونا هزینه‌های مستقیمی مانند هزینه‌های انجام آزمایش قبل از تشخیص، درمان بیماران در بخش‌های بستری، سرپایی و مراقبت‌های ویژه، مراقبت از بیماران در منزل، تامین اقلام حفاظت فردی، تامین دارو در بازار آزاد و غیررسمی در برخی خانوارها و خوددرمانی مثلا استفاده بی‌رویه از ویتامین‌های دی و ث، به سبد خانوار اضافه می‌شود.

حریرچی با اشاره به تحمیل برخی هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در شرایط اپیدمی كرونا، افزود: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها كه منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر دارد و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشكلات اقتصادی از جمله مهم‌ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.

هزینه‌های کمرشکن کرونا

اشاره ایرج حریرچی درباره هزینه‌های کرونا معطوف به هزینه‌های غیر مستقیم این بیماری است که البته قابل توجه بوده و با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کم نیست. اما هزینه‌های مستقیمی که آوار بر سر خانواده‌های درگیر می‌شود بسیار بیشتر از آنی است که تصور می‌شد. برخلاف ادعای بسیاری از مسوولان، درمان‌کرونا نه تنها رایگان نیست که بسیار هم پرهزینه است. به عنوان مثال بستری در بیمارستان دولتی بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان و بستری

در بیمارستان‌های خصوصی بین 30 تا ۱۳۰میلیون تومان هزینه دارد! یا اینکه هزینه اتاق ایزوله ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان است و سه واحد داروی آی.وی.آی.جی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خرج دارد. اگر حتی وضعیتی که منجر به هزینه‌کردهای میلیونی مورد اشاره شد هم نباشد انجام تست‌های معمول برای کرونا هم هزینه گزافی روی دوش خانواده‌ها گذاشته است. هزینه‌های تمام شده برای انجام یک آزمایش خون و عکسبرداری از قفسه سینه و معاینه پزشک بدون بستری شدن در بیمارستان در بهترین حالت ۵۲۰ هزار تومان برای بیمار خرج دارد.

حالا اگر یک خانواده معمولی چهارنفره بخواهند از وضعیت خودشان مطلع شوند باید بیش از دو میلیون تومان برای این کار هزینه کنند. این در حالی است که بدانیم حداقل حقوق مصوب دولت در سال 99 معادل یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان اعلام شده است.

سال گذشته وزارت بهداشت ایران اعلام کرده بود سالانه ۳.۷۶ درصد جمعیت کشور دچار هزینه‌های فقرزای سلامت می‌شوند؛ یعنی جمعیتی در حدود سه میلیون نفر هر سال به علت هزینه های درمان فقیر می‌شوند. حالا به نظر می‌رسد با هزینه‌های سرسام‌آور ویروس کرونا جمعیت زیادتری زیر خط فقر خواهند رفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو