قرص گلوکزامین چه تاثیری در درمان درد مفاصل دارد؟

قرص گلوکزامین چه تاثیری در درمان درد مفاصل دارد؟


منبع: آرگا

164

1399/4/28

13:50


تاثیرات قرص گلوکزامین بر درد مفاصل و غضروف سازی مکانیسم عمل این دارو و عوارض جانبی و دیگر اطلاعاتی که دانستنش برای همه ی افراد دچار درد های مفصلی و مصرف کنندگان داروی گلوکزامین مفید است را در این مقاله بررسی می کنیم.

تاثیر گلوکزامین، بر درد مفاصل ، مکانیسم اثر این دارو و عوارض جانبی و دیگر اطلاعات راجع به این دارو را در ادامه مطلب بخوانید. هدف ما آشنایی بیشتر شما با داروهایی است که مصرف می کنید و امید است با دانستن مطالب بیشتری در مورد داروهای مصرفی به بهبود خود کمک کنید و سلامت را به خود و جامعه هدیه دهید.

گلوکوزامین یک ماه طبیعی می باشد که در استخوان حیوانات، مغز استخوان، قارچ و صدف وجود دارد که داروی گلوکزامین در سوخت و ساز غضروف ها نقش مهمی را ایفا می کند و برای آن دسته از افرادی که از درد های مفصلی به خصوص آرتروز رنج می برند استفاده می شود، در ادامه مطلب اطلاعاتی از این مکمل را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تاثیرات قرص گلوکزامین بر درد مفاصل و مکانیسم عمل این دارو :

(Glucosamine) همانطور که از اسم این ترکیب مشخص است از ترکیب گلوکز ( قند ) و امین به وجود امده است. این ترکیب در رده درمانی مکمل هاست و اشکال دارویی آن به صورت قرص و پودر و کپسول است. فرمولاسیون های مختلف گلو کزامین سولفات گلوکوزامین و گلوکوزامین هیدروکلراید است که آزمایش شده اند و مکانیسم عمل گلوکزامین روی بافت های مفصلی کشف شده است.

ساختار گلوکزامین

و اما سوال اصلی این است که آیا گلوکزامین، در درمان آرتروز و درد مفاصل موثر است یا خیر؟
باید بگوییم این قرص دارویی است که به طور طبیعی در اکثر بافت های بدن یافت می شود و وظیفه ترمیم و تولید غضروف را بر عهده دارد. این دارو از اجزای گلیکوپروتئین، پروتئوگلیکان و گلیکوزآمینوگلیکان و سایر قطعات ساختمانی و بافت های هم بندی محسوب می شود.

این ماده ترکیب اصلی ماتریکس سلول های تمام بافت های هم بندی را تشکیل می دهد. این ماده وزن مولکولی بسیار کمی دارد و در روده کوچک غیر یونیزه می شود و به سرعت جذب می شود تمایل زیادی به غضروف دارد و توسط کندرسیت ها در پروتئوگلیکان ها ذخیره می شود.

موارد مصرف :

درد مفاصل زانو

تسکین و درمان بیماری‌ های تخریبی مفاصل مانند استئوآرتریت، آرتروز گردن و زانو و دست و …
صدمات و آسیب‌ های غضروفی مفصلی در ورزشکاران
امروزه این قرص در درمان آرتروز و استئواریت مورد استفاده واقع می شود اما باید بدانید که درمان غضروف های آسیب دیده توسط این دارو کمتر از سطح توقع است. در حالت کلی این دارو به دو دسته تقسیم می شود که گلو کزامین سولفات نسبت به گلو کزامین کلراید تاثیرات مثبتی در توقف روند تخریب غضروف ها دارد.

قرص گلوکزامین

مکانیسم عمل :

این ماده برای ساخته شدن غضروف، تاندون ها و مایع سینوویال ضروری است. آنزیم کلاژناز باعث تجزیه ی کلاژن ها و آنزیم پروتئولیتیک که باعث تجزیه ی پروتئین هاست و عمل اصلی این ماده مهار این دو آنزیم است تا از تخریب غضروف ها محافظت کند. این ماده تا حدودی نیز خاصیت ضد التهابی دارد. ولی اصلا مسکن نیست.

عوارض جانبی :

از عوارض جانبی این دارو میتوان به ناراحتی های خفیف گوارشی و اسهال اشاره کرد که این علائم با قطع دارو به زودی بهبود می یابند و همچنین مصرف این دارو ممکن است در برخی از بیماران موجب فشار خون شود. مصرف این دارو برای بیماران دیابتی و افرادی که دارو های رقیق کننده خون مصرف میکنند باید با احتیاط باشد.

نکته ای درباره این دارو:

از آنجایی که قرص گلوکزامین جزء مکمل هاست دارو محسوب نمی شود در نتیجه سازمان های کنترل دارو غذا مانند ساز مان FDA نظارتی بر تولید آن ندارند مطالعات جدید بیان کرده اند که تنها نیمی از این قرص ها حاوی مواد دارویی ذکر شده هستند و تخلف در این باره زیاد است.

نگاهی ساده به بیماری آرتروز :

آرتروز یا استئوآریت بیماری شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی نیز دیده می شود این بیماری بر خلاف نامی که دارد یک بیماری التهابی نیست و یک بیماری تخریب مفاصل است.
این بیماری منجر به تخریب بافت های غضروفی در مناطق مفاصل دست، ران، زانو، ستون فقرات است. تصاویری از مفاصل در مناطق مختلف که دچار آرتروز شده اند را مشاهده کنید.

تاثیر گلوکزامین بر درمان درد مفاصل

درمان درد مفاصل

قرص گلوکزامین در درمان درد مفاصل

ویژگی های داروی گلوکزامین

  • کمک به درمان و پیشگیری از آرتروز
  • فاقد نشاسته، گلوتن، مخمر، طعم دهنده، رنگ مصنوعی و هر نوع نگهدارنده
  • مهار آنزیم تجزیه کننده کلاژن و آنزیم تجزیه کننده پروتئین ها
  • کمک به ساخت مایع بین مفصلی
  • درمان درد و التهاب مفاصل
  • موثر در بهبود صدمات و آسیب های غضروفی و مفصلی در ورزشکاران
  • کاهش سائیدگی و صداهای مفصلی ناشی از فعالیت های سنگین

دوز مصرفی کپسول گلوکزامین

گلوکزامین سولفات : ۱۵۰۰ میلی گرم در روز

گلوکزامین هیدروکلراید : ۱۵۰۰ میلی گرم در روز

کندرویتین سولفات : ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز

اطلاعات داروی گلوکزامین

نکاتی که در مورد گلوکزامین باید بدانید.

۱. بهترین زمان استفاده از این مکمل مصرف آن به همراه یک وعده غذایی می باشد.

۲. این مکمل غذایی در افراد سالم هیچ گونه عارضه ای را به دنبال ندارد.

۳. این مکمل برای آن دسته از دارو هایی که مصرف آن با مشکلات گوارشی همراه است جایگزین مناسبی است.

۴. به منظور اطلاعاتی کافی در رابطه با دوز مصرفی این دارو برچسب روی محصولات این دارو را به دقت مطالعه نمایید

۵. به منظور بهره مندی از مزایای این دارو یک دوره چهار تا شش هفته آن را مصرف نمایید.

۶. در صورتی هیچ بهبود در خود مشاهده نکردید به احتمال زیاد آن مکمل مناسب شما نبوده و به پزشک مراجعه نمایید.

۷. بسته به کیفیت و برند این دارو  قیمت آن نیز مانند دیگر مکمل های ورزشی با یکدیگر متفاوت می باشد.

نکاتی در رابطه با داروی گلوکزامین

با مصرف این قرص در درمان درد مفاصل و نحوه ی غضروف سازی این ماده و دیگر اطلاعات دارویی قرص گلوکزامین آشنا شدید امیدواریم هیچگاه دچار چنین درد هایی نشوید و داروسازان به زودی بتوانند داروهایی برای درمان قطعی آرتروز پیدا کنند. برای خواندن مقالات بیشتر از اطلاعات داروهای مختلف می توانید به بخش اطلاعات دارویی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو