مراحل طلاق غیابی | شرایطی که مرد و زن برای طلاق غیابی باید داشته باشند

مراحل طلاق غیابی | شرایطی که مرد و زن برای طلاق غیابی باید داشته باشند


منبع: تاپ ناز

95

1399/4/28

15:10


مراحل طلاق غیابی

در این قسمت اطلاعاتی درم ورد طلاغ غیابی را می خوانید. طلاق یعنی جدا شدن قانونی زن و مرد از هم می باشد و به سبب آن تکالیف و حقوقی که همسران در موقع ازدواج بر عهده داشتند دیگر از بین می رود. طلاق ممکن است به دلایل مختلف از سوی زن یا مرد درخواست شود. در این مطلب را تمام راحل طلاق غیابی آشنا می شوید.

زن و مرد با ازدواج کردن، نسبت به هم تعهد پیدا می کنند و ازدواج برای هر کدام از زوجین حق و مسئولیت ایجاد می کند. قانون گذار به تبعیت از شرع ضمانت های اجرایی را برای تخلف از مسئولیت در زندگی مشترک زناشویی در نظر می گیرد که طلاق غیابی یکی از این ضمانت ها است. در ادامه مراحلی که برای طلاق غیابی باید طی کنید را شرح می دهیم.

مراحل طلاق غیابی

به جدایی قانونی زن و مرد از هم، طلاق می گویند و پس از طلاق دیگر تکالیف و حقوقی بر عهده ندارند. طلاق وقتی رخ می دهد که استحکام و بنیان رابطه زناشویی از بین برود و بین زوجین تنش و ناسازگاری شدید وجود داشته باشد. طلاق ممکن است به دلایل مختلفی از سوی یکی از زوجین درخواست شود.

طلاق غیابی هم نوعی از اقسام طلاق است که در آن دادگاه در هنگام طلاق برای هر کدام از طرفین یک ابلاغیه می فرستد و اگر خوانده دعوی (فردی که علیه او دعوا صورت گرفته) ابلاغیه را دریافت نکند و یکی از بستگان ابلاغیه مذکور را بگیرد و خوانده در دادگاه حاضر نشود یا لایه ای به دادگاه تقدیم نکند، در این حالت محکوم می شود و دادگاه به صورت غیابی حکم را صادر می کند.

البته این شرایط برای خواهان هم صدق می کند و در صورت عدم حضور خواهان، دادگاه به مفهوم رای طلاق غیابی اشاره می کند و خواهان هم محکوم می شود. در این دعوی هر کدام از زوجین می توانند در خواست طلاق داشته باشند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد طلاق غیابی می خوانید.

 

 شرایط طلاق غیابی از سوی مرد

در قانون ایران حق طلاق به مرد اختصاص داده شده است و در دادگاه چه زن حاضر باشد و یا نه، حکم طلاق صادر می شود. چنانچه زن در دادگاه حاضر نباشد و لایحه ای هم به دادگاه تقدیم نکند صدور رای راجع به طلاق؛ غیابی است و زن به مدت 20 روز حق واخواهی دارد.

بنا به درخواست مرد دادگاه می تواند رای طلاق بدهد ولی برای ثبت آن مرد باید تمام حقوق زن مانند اجرت المثل ایام زوجیت، مهریه، نفقه زمان عده زن، شرط تصنیف (نصف شدن اموال) درج شده در عقدنامه، نفقه معوقه (مطالبات زن در مورد نفقه) را بپردازد که این امر در رای دادگاه خانواده مطرح می شود.

مطلب پیشنهادی: طلاق توافقی ؛ مراحل انجام توافق توافقی و همه چیز در مورد آن

شرایط طلاق غیبای از سوی زن

وقتی که دادخواست طلاق از سوی زن به دادگاه ارائه شود و برای طلاق دلیل یا دلایل موجهی موجود باشد و با توجه به ابلاغیه دادگاه، مرد در دادگاه حاضر نشود یا لایحه ای نفرستد و برگه ابلاغیه به دست زوج نرسد دادگاه به نفع زن رای طلاق غیابی را صادر می کند.

مراحل طلاق غیابی

الف-غایب و مفقود الاثر بودن زوج برای چهار سال تمام

یکی از دلایلی که زن می تواند درخواست طلاق غیابی نماید زمانی است که زوج چهار سال کامل غایب مفقود الاثر باشد(به این معنا که غایب بوده و هیچ خبری از او وجود نداشته باشد) و زوجه دادخواست طلاق به دادگاه تقدیم کرده باشد. دادگاه در سه نوبت به فاصله یک ماه به انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار با هزینه چاپ و انتشار توسط خواهان می پردازد. بعد از طی یکسال از انتشار اولین آگهی در صورتی که از زنده بودن زوج خبری دریافت نشود دادگاه حکم موت فرضی زوج را صادر می نماید.

 

ب-عدم پرداخت نفقه

دلیل دیگری که زن می تواند تقاضای طلاق غیابی از دادگاه داشته باشد عدم پرداخت نفقه از سوی زوج به مدت ۶ ماه می باشد. حتی اگر شرایط مالی ضعیف مرد برای دادگاه محرز شده باشد. زوجه می تواند دادخواست عدم پرداخت نفقه از سوی زوج را در دادگاه مطرح نماید و چنانچه این موضوع تکرار شود درخواست طلاق نماید. زوجه ای که نتواند نیازهای قانونی زوج را تامین نماید و به اصطلاح شوهر را تمکین نکند ناشزه محسوب شده و طبق رای دادگاه حق دریافت نفقه را ندارد.

 

ج- عسر و حرج

عسر و حرج به معنای به مشقت و سختی افتادن می باشد. هر چند حق طلاق به مرد متعلق می باشد اما در صورتی که زوجه در زندگی زناشویی با مشقت و شرایط غیر قابل تحملی روبرو شود  می تواند تقاضای طلاق کند و  چنانچه عسر و حرج او  توسط دادگاه محرز گردد دادگاه رای طلاق را صادر می نماید. شاخص تعیین عسر و حرج به عرف بر می گردد و با توجه به وضعیت اجتماعی و روحی طرفین، زمان، محیط و مکان تعیین می گردد.

در شعبه های مختلف دادگاه مصادیق عسر و حرج متفاوت بوده و گستردگی این موضوع را قضات دادگاههای خانواده مشخص می کنند. به این خاطر به ماده ۱۳۰ قانون مدنی تبصره ای جهت مشخص شدن موراد عسر و حرج زوجین اضافه گردیده است.

 

مراحل طلاق غیابی و مصادیق عسر و حرج

چنانچه زوج شرایطی را موجب شود که عسر و حرج زوجه را در پی داشته باشد در این حالت زوجه می تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق نماید. چنانچه شرایط مشقت بار زوجه برای دادگاه محرز گردد زوج باید همسر خود را طلاق دهد و در صورتی که با اجبار دادگاه زوج از این کار امتناع ورزد قاضی می تواند حکم طلاق زوجه را صادر و او را از عسر و حرج نجات دهد. موراد زیر از مصادیق عسر و حرج می باشند در صروتی که برای دادگاه این امر محرز گردد.

۱.ترک زندگی مشترک توسط زوج به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب بدون هیچ دلیل موجه

۲. اعتیاد زوج به یکی از مواد مخدر یا مشروبات الکلی به نحوی که به زندگی مشترک وی آسیب جدی برساند. حتی در حالتی که اعتیاد را ترک کرده باشد اما دوباره آن را شروع کند زوجه در صورت ادامه شرایط می تواند تقاضای طلاق داشته باشد.

۳. زندانی شدن زوج طبق حکم دادگاه به مدت ۵ سال

۴. مورد ضرب و شتم قرار گرفتن زوجه توسط زوج به نحوی که زوجه تمایلی به ادامه شرایط نداشته باشد.

۵. چنانچه زوج دارای بیماری صعب العلاج جسمی یا روانی بوده و موجب اختلال در زندگی مشترک می گردد.

۶. ارتباط نامشروع، خودداری از نزدیکی، اهانت و توهین به زوجه، وفادار نبودن به زندگی زناشویی، ازدواج مجدد زوج چنانچه شرایط مشقت بار زوجه به غیر از این موارد توسط دادگاه صحیح تشخیص داده شود و برای کارشناسان دادگاه این شرایط طلاق غیابی احراز گردد دادگاه می تواند به درخواست زوجه مفهوم طلاق غیابی را صادر کند.

در این مطلب با تمام مراحل طلاق غیابی و شرایطی که زوجین (مرد و زن) باید داشته باشند آشنا شدید.

مطلب پیشنهادی: روزهای سخت بعد از جدایی و طلاق را چگونه تحمل کنیم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو