بهترین روش ها برای درمان هموروئید

هموروئید نام دیگر بواسیر می باشد که در 75 درصد بزرگسالان علائم آن حضور پیدا می کند. هموروئید در دو حالت خارجی و داخلی خود را نشان می دهد که هموروئید خارجی مربوط به رکتوم داخلی می باشد و در آنجا رشد می کند و هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد خود را نشان می دهد. هموروئید در اثر متورم شدن رگ ها و ایجاد زخم ها به وجود می آید. برای درمان هموروئید می توان از روش های خانگی استفاده کرد و در موارد بسیار کمی کار به جراحی می کشد. هموروئید خارجی علائمی همانند درد، سوزش اطراف مقعد و … را به همراه خود دارد اما هموروئید داخلی تنها در اهنگام مدفوع سوزش و درد خود را نشان می دهد و گاهی وقت ها با خونریزی های بدون درد همراه است.

یکی دیگر از بیماری هایی که به هموروئید شباهت دارد، شقاق یا همان فیشر می باشد. این بیماری هم همانند هموروئید به دلیل فشار های زیاد اطراف مقعد به وجود می آید اما زخم آن طولی و همانند یک ترک می باشد. دردهایی که از سوی شقاق ایجاد می شود همگی در هنگام اجابت مزاج است و بعد از آن تمام می شود اما هموروئید در طول روز مداوم احساس می شود.

هموروئید داخلی و هموروئید خارجی

دلایل وجود خطر هموروئید

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند رشد هموروئید را افزایش بدهد و خطرهای زیادی برای بدن ایجاد کند که برخی از آنها در بخش زیر بیان شده اند:

  • فشارهای زیاد به هموروئید در هنگام فعالیت های درون روده
  • نشستن زیاد بر روی توالت
  • وجود اسهال و یبوست مداوم
  • افزایش وزن
  • بارداری
  • داشتن تماس جنسی به صورت مقعدی
  • عدم استفاده از غذاهای پر فیبر
  • افزایش سن
  • حمل وسایل سنگین به طور مداوم در طول روز

روش درمان هموروئید

درمان هموروئید تنها در صورتی انجام می شود که مدفوع شما همیشه به حالت شل قرار داشته باشد تا نتواند زخمی ایجاد کند. به هر دلیل روش های دیگری برای درمان و بهبود نشانه های هموروئید وجود دارد که در بخش زیر نوشته شده اند.

استفاده از غذاهای پر فیبر

سعی کنید در طول روز موادی مصرف کنید که دارای فیبر زیادی هستند. سبزیجات، میوه جات و … همگی فیبر زیادی را درون خود دارند و به بدن شما کمک زیادی می کنند. فیبر باعث می شود که مدفوع شما حالتی سفت به خود نداشته باشد و همین باعث می شود که بواسیر در بدن تان رخ ندهد. پس به دنبال یک رژیم غذایی فیبر دار باشید.

مصرف مایعات به مقدار زیاد

همیشه بین شش تا هشت لیوان آب را در طول یک روز بنوشید. مصرف مداوم آب باعث پاک شدن و نرم شدن مواد داخل روده می شود که همین به درمان هموروئید کمک زیادی می کند.

درمان خانگی هموروئید

استفاده از مکمل های دارویی

برخی تحقیقات دانشمندان نشان داده است که بسیاری از افراد، آن میزان فیبر کافی را در طول روز دریافت نمی کنند و نیاز به مکمل های دارویی دارند. میزان فیبر کافی بدن بیست الی سی گرم می باشد تا بتواند با کمک آنها روده سالم تری داشته باشد و در برابر بیماری هایی مانند هموروئید مقاومت از خود نشان بدهد.

دوری از فشار دادن

یکی از بزرگ ترین کارهای اشتباه، فشار دادن یا حبس کردن تنفس برای دفع مدفوع می باشد که فشار زیادی به اطراف مقعد وارد می کند.

اجابت مزاج به مقدار کافی

هر زمان که احساس کردید نیاز به اجابت مزاج دارید، حتما به توالت بروید و از نگه داشتن آن خودداری کنید زیرا باعث خشک شدن مدفوع در بدن شما می شود و می تواند زخم های بدی ایجاد کند.

ورزش کردن

یکی دیگر از راه های جلوگیری از رخ دادن هموروئید، ورزش کردن می باشد. ورزش کردن به شما کمک می کند که بدن پر تحرکی داشته باشید و همین باعث کم شدن وزن شما می شود. با کم کردن وزن، خطر رخ دادن بواسیر هم کمتر می شود.

 

روزانه حداقل 8-6 لیوان آب و مایعات بنوشید.

روش های خانگی برای درمان هموروئید

همانطور که در بخش های قبلی هم بیان شد، روش های خانگی زیادی برای درمان هموروئید وجود دارد که برخی از مهم ترین روش ها در بخش زیر بیان شده اند.

استفاده از عنبر سائل

عنبر سائل یا همان فندق افسونگر، گیاهی است که می تواند تورم و درد را کاهش بدهد. با استفاده از این گیاه می توانید درد و سوزش اطراف مقعدتان را کمتر کنید و به مرور زمان درد شما از بین خواهد رفت.

استفاده از آلوئه ورا

یکی از بهترین گیاهان ضد التهابی، آلوئه ورا می باشد. ژل این گیاه می تواند التهاب و تمامی دردهای اطراف مقعد شما را برطرف کند. البته هنوز به طور دقیق مدرکی برای ضد هموروئیدی بودن این گیاه وجود ندارد اما مصرف آن هم ضرری به شما نمی زند. از آنجا که برخی از افراد دارای آلرژی های خاصی هستند، بهتر است در ابتدا کمی از این ژل را بر روی دست خودتان امتحان کنید و اگر بعد از 24 ساعت اتفاقی بر روی دست تان رخ نداد، می توانید از آن برای بواسیر خودتان استفاده کنید تا التهاب تان کمتر شود.

حمام

در حمام کردن خود، باید از یک تشت آب استفاده کنید و سپس جایی که دچار هموروئید شده است را در تشت آب قرار بدهید. این روش کمک بسیار زیادی به درمان بواسیر شما می کند. روزانه به مدت بیست دقیقه این کار را انجام بدهید تا هموروئید شما بهبود پیدا کند.

استفاده از کرم ها و پمادهای موضعی ضد درد و ضد التهاب

مصرف پمادها

لیدوکایین یکی از پمادهایی است که درد شما را به میزان زیادی کاهش می دهد. به همین دلیل می توانید از پمادهای بدون نسخه استفاده کنید. البته مدت مصرف شما نباید طولانی مدت باشد و در صورت رخ دادن چنین چیزی حتما از یک پزشک مشورت بگیرید.

استفاده از دستمال های مرطوب

یکی از اشتباه هایی که اکثر افراد در مدت بیماری خود انجام می دهند، استفاده از دستمال توالت می باشد. دستمال توالت کمکی به بیماری شما نمی کند و باعث رشد آن می شود. در چنین حالتی بهتر است که همیشه از دستمال مرطوب استفاده کنید. البته دستمال های مرطوب شما نباید دارای الکل یا عطر باشند.

استفاده مداوم از کمپرس آب سرد

آب سرد و سرما باعث کاهش درد انسان می شود. به همین علت کمپرس آب سرد به شما کمک می کند که درد کمتری در اطراف مقعدتان حس کنید. البته نباید از یخ و آب سرد به طور مستقیم استفاده کنید و باید حتما درون یک کمپرس قرار بدهید.

مصرف موضعی ژل آلوئه ورا در درمان هموروئید

مصرف مواد نرم کننده

مواد نرم کننده مانند کرم ها می توانند به بهبود هموروئید شما کمک کنند. مواد نرم کننده باعث می شوند که ماهیچه های اطراف مقعدتان نرمی و شل شدگی بیشتری از خودشان نشان بدهند و همین باعث می شود که بیماری شما با سرعت بیشتری درمان شود.

پوشیدن لباس های نرم

یکی از کارهایی که در طول مدت درمان تان باید انجام بدهید، استفاده از لباس های نرم است. لباس های نرم فشار و سختی خاصی به بدن شما وارد نمی کند و همین باعث می شود که روند درمانی شما مسیر خود را به خوبی طی کند. برخی از لباس ها حرارت زیادی در بدن ایجاد می کنند و باعث مشکل می شوند.

محلول فندق افسونگر هم درد و هم خارش هموروئید را برطرف می کند.

منابع:

1- http://bia2safa.net/goto/web/url/1808417

2- http://bia2safa.net/goto/web/url/1192622