نمایشی براساس خشونت‌های دو دهه اخیر در افغانستان / سبک زندگی‌مان را باید تغییر دهیم / روایت امین غلامی از نمایش "ښځه (زن) شزه"

94

1399/4/28

16:54


امین غلامی گفت: سبک و فضای اجرایی نمایش "ښځه (زن) شزه"، تلفیقی از کروگرافی و پرفورمنس است و بسیار کم دیالوگ است.

نمایشی براساس خشونت‌های دو دهه اخیر در افغانستان /  سبک زندگی‌مان را باید تغییر دهیم / روایت امین غلامی از نمایش "ښځه (زن) شزه"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "ښځه (زن) شزه" به نویسندگی و طراحی حرکت امین غلامی و کارگردانی امین غلامی و عارف غلامی از 25 تیرماه ساعت 19:30 در سالن شماره 2 عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است و بازیگران این نمایش به تهیه‌کنندگی مصور نیکویی؛ نسرین حیدری، فردین حبیبی، فرزانه حکیمی، زهرا حسینی، سمیرا نظری، فاطمه خادمی، حلیمه حسینی، گلی قاسمی و زینب مقصودی هستند.

امین غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نام این نمایش گفت: "ښځه و یا شزه"  کلمه‌ای‌ست به زبان پشتو به معنی "زن".

او در ادامه درباره ایده نگارش این نمایشنامه عنوان کرد: ایده نمایش از آنجا به ذهنم رسید که در شبکه‌های اجتماعی فیلم آتش ‌زدن زنی افغان به نام فرخنده را دیدم. همین موضوع باعث شد تا به افغانستان سفر کنم و از نزدیک جامعه زنان افغانستان را بررسی کنم. این نمایش براساس خشونت‌های دو دهه اخیر در افغانستان است.

غلامی با بیان اینکه تمرینات نمایش "ښځه (زن) شزه" به مدت 8 ماه همراه با وقفه‌هایی به طول انجامید، درباره فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: سبک و فضای اجرایی نمایش، تلفیقی از کروگرافی و پرفورمنس است و بسیار کم دیالوگ است.

او درباره اجرای این نمایش در این شرایط اظهار کرد: حقیقتاً این سوال بسیار مهمی است. ما تا به اینجای کار هزینه‌های بسیاری را متحمل شدیم که پیش‌بینی می‌شود حتی نتوانیم مبلغ ناچیزی از آن هزینه را جبران کنیم اما با این حال، به چند دلیل نمایش را روی صحنه آوردیم؛ نخست اینکه بهمن‌ماه سال 98 زمانی با سالن قرارداد منعقد کردیم که هنوز خبری از ویروس کرونا نبود و تاریخ اجرای ما اردیبهشتماه سال 99 در نظر گرفته شد اما به دلیل تعطیلات، زمان اجرا به تعویق افتاد تا وقتی که دوباره تماشاخانه‌ها شروع به کار کردند و با ما تماس گرفتند و جلسه‌ای جهت هماهنگی به منظور اجرا برگزار شد.

این کارگردان در ادامه افزود: ما چندان علاقه‌ای به اجرای نمایش در این شرایط نداشتیم اما به روزهای آینده امیدوارم بودیم که شرایط قطعاً بهتر خواهد شد و شاید تا چند ماه آینده همه‌چیز به روال عادی خود بازگردد. از طرفی مدیریت سالن به هیچ‌وجه با کنسل کردن نمایش موافق نبود. به نظر من اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برنامه‌ای برای تماشاخانه‌های خصوصی در نظر بگیرند تا حداقل گروه‌ها و تماشاخانه‌ها دچار ضرر مالی کمتری شوند. 

امین غلامی در پایان گفت: به هرحال اینگونه که پیداست حالا حالاها باید با ویروس کووید- 19 سر و کله بزنیم و این به این معنا نیست که ما باید زمان زیادی را در قرنطینه سپری کنیم. در واقع سبک زندگی را باید تغییر دهیم و با شرایط ویروس کرونا کنار بیاییم و با رعایت تمامی نکات بهداشتی به زندگی و ... ادامه دهیم. امیداورم هر چه زودتر همه چیز به روال عادی خود باز گردد تا دوباره بدون هیچ ترس و استرسی بتوانیم به تماشای فیلم و نمایش برویم. در پایان امیدوارم که از گروه‌های نمایشی که در این روزها روی صحنه هستند، حمایت شود.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو