احتمال افزایش قیمت خودرو قوت گرفت

منبع: برترین ها

95

1399/4/28

18:26


قطعه سازان اعلام کردند که با توجه به تغییرات نرخ ارز قیمت قطعات تولیدی خودرو افزایش یافته و بر همین اساس نیز انتظار می‌رود قیمت خودرو‌های داخلی در هفته‌های آتی افزایش یابد. به احتمال فراوان به زودی شورای رقابت مجوزی جدید برای افزایش قیمت برای ایران‌خودرو و سایپا صادر خواهد کرد.

دنیای اقتصاد: قطعه سازان اعلام کردند که با توجه به تغییرات نرخ ارز قیمت قطعات تولیدی خودرو افزایش یافته و بر همین اساس نیز انتظار می رود قیمت خودروهای داخلی در هفته‌های آتی افزایش یابد. به احتمال فراوان به زودی شورای رقابت مجوزی جدید برای افزایش قیمت برای ایران‌خودرو و سایپا صادر خواهد کرد.

قطعه سازان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که قراردادهای آن ها با خودروسازان بر اساس ارز 9 تا 11 هزار تومانی بوده و تولید برای آن ها از نظر اقتصادی صرفه ندارد. به همین دلیل نیز خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی بودند.

البته هنوز مشخص نیست که قیمت خودروهای داخلی به چه میزان افزایش خواهد یافت اما بنا بر اعلام شورای رقابت قرار است قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گیرد تا توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط تورمی بهبود پیدا کند.

بر همین اساس نیز دور بعدی افزایش قیمت ها به احتمال قوی مرداد یا اوایل شهریور خواهد بود. این افزایش قیمت به تفسیر شورای رقابت از مستندات خودروسازان مبنی بر رشد هزینه‌های تولید به ویژه نرخ ارز و تورم مواد اولیه دارد.

شنیده ها حاکی از آن است که به احتمال قوی قطعه سازان خواهان افزایش 65 درصدی قیمت قطعات در قراردادهای میان خود با خودروسازان باشند. البته بعید به نظر می رسد که خودروسازان زیر بار چنین قراردادهایی بروند و به احتمال قوی با افزایش قیمت 40 درصدی یا کمتر موافقت خواهد شد.

در هر دو حالت احتمال افزایش قیمت بیش از 30 درصدی خودروها بسیار بالاست. البته تجربه نشان داده که شورای رقابت معمولاً افزایش قیمت محدودی را برای خودروهای داخلی اعمال می کند و حال که قرار است سالی 4 بار قیمت خودروهای داخلی مورد بازبینی قرار گیرد شورای رقابت دامنه محدودتری را نیز برای تغییرات قیمتی اعمال خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو