درمان افسردگی با مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

48

1399/4/28

20:58


درمان افسردگی با مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

سلامت نیوز:جدیدترین تحقیقات علمی نشان می‌دهد مصرف محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک برای مقابله با افسردگی مفید است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، باکتری‌های مفید (پروبیوتیک) به انسان برای مقابله با افسردگی کمک می‌کنند.
بر این اساس، تنها در سال ۲۰۱۶، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در انگلیس به دلیل مشکلات روحی به پزشک مراجعه کرده اند که از این میان یک سوم آن‌ها دارای افسردگی بوده اند.


به گزارش پایگاه ساینس فوکس،تحقیقات نشان داده است باکتری‌های مفید دستگاه گوارش که به آن‌ها پروبیوتیک گفته می‌شود می‌توانند برای مقابله با افسردگی به انسان کمک کنند. این پروبیوتیک‌ها هم در روند کمک به دستگاه گوارش و هم در روند کارکرد مغز نقش مهمی ایفا می‌کنند.


یک مطالعه بزرگ که از سوی مرکز تحقیقاتی برایتون و دانشکده پزشکی ساسکس از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ انجام گرفته است نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها که به وفور در محصولات غذایی مانند ماست و کلم ترش یافت می‌شوند می‌توانند با کمک به ازدیاد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش، شدت بیماری افسردگی را در افراد کاهش دهند.


در این مطالعه ۷۱ نفر که ۷ تن آن‌ها از افسردگی شدید رنج می‌بردند مورد مطالعه قرار گرفتند. تحقیقات بر روی این افراد نشان داد روند درمان افسردگی با مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک رابطه مستقیم داشته است. همچنین این باکتری‌های مفید توانسته اند در روند کارکرد مغزی افراد تاثیر مثبتی داشته باشند.

پژوهشگران این تحقیقات را در سه محیط مختلف مورد مطالعه قرار دادند و در هر سه محیط نیز یافته‌ها موید آن بود که مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک می‌تواند ارتباط مستقیمی با کاهش افسردگی در افراد داشته باشد.


پروبیوتیک‌ها علاوه بر آنکه در روند گوارش مناسب مواد غذایی در معده و روده نقش مهمی ایفا می‌کنند، مانع از رشد باکتری‌های مخرب که می‌توانند عفونت و التهاب در دستگاه گوارش ایجاد کنند، می‌شوند.


سازمان جهانی بهداشت به دلیل اهمیت بالای پروبیوتیک ها، از کشور‌های جهان و بخش خصوصی خواسته است این محصول را در سبد غذایی خانوار قرار دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو