گزارش ایرنا از موج استعفای کارمندان بورس باز در ایران

منبع: روزیاتو

85

1399/4/28

21:40


شمار دارندگان کد بورس از اردیبهشت ۹۹ که رهبری، ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت را صادر کردند، تا به امروز، به حدود ۶۰ میلیون نفر رسیده است. این برای نخستین بار در تاریخ ۵۰ ساله بورس ایران است که ۸۰ درصد کل جمعیت کشور، کد بورسی دارند.

طبق اعلام سازمان بورس، ۱۸ میلیون تن از این افراد، کد معاملات آنلاین دارند و روزانه میلیون ها نفر از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ که ساعت معاملاتی بورس است، وارد سایت tsetmc.com می شوند تا به رصد روزانه قیمت ۷۵۰ نماد در بازار سرمایه کشور بپردازند. حجم روزانه معاملات بورس ایران از سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ حدود ۲۰۰ برابر شده است. امروزه بیش از ۱ میلیارد دلار حجم روزانه معاملات در بورس است که در تاریخ بورس کشور بی سابقه بود.

در آخرین عرضه اولیه سهام در هفته سوم تیر ماه که مربوط به عرضه اولیه رافزا بود، بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار حقیقی و حقوقی شرکت کردند که رکورد دیگری از مشارکت ایرانیان در خرید عرضه اولیه سهام بود.

بازی بورس تغییر کرده است. شمار زیادی از مردم از سراسر کشور و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور، مشتاق دریافت کد بورس و حضور در بازار سرمایه شده اند و این یک فرصت عالی برای اقتصاد بانک پایه ایران است تا بالاخره سرمایه پایه شود. بورس ایران جوان است و در مسیر اول رشد خود قرار دارد.

اخیرا امام جمعه اسالم گیلان در خطبه های نمازجمعه ۲۷ تیر ۹۹ نسبت به صعود بورس هشدار داده است! اگر چه جای تعجب است اما باید خوشحال بود که نفوذ بورس در ایران حتی به روستاها و نمازهای جمعه و جماعت هم کشیده شده است.

تعداد کمی از شرکت های موفق و سود ده و ارزشمند اقتصاد ایران در بازار سرمایه حضور دارند و انتظار داریم تا پایان سال ۱۳۹۹، بیش از ۲۰ شرکت دیگر از جمله ۵ شرکت بزرگ دیجیتالی و باشگاه های استقلال و پرسپولیس به جمع نمادهای بورسی اضافه شوند.

بازار سرمایه ایران، فعلا دارای ۴ بورس با نمادهای: بورس، فرابورس، کالا و انرژی است. با بین المللی شدن بورس انرژی و اضافه شدن بورس املاک و امتیازات به عنوان پنجمین بورس ایران، انتظار می رود شمار دارندگان کد بورسی تا ۵ سال آینده از مرز ۶۵ میلیون نفر نیز فرا تر رود. همچنین انحصار ۱۰۶ کارگزاری فعلی بورس ایران تا سال های آینده شکسته میشود و تعداد کارگزاری ها افزایش می یابد و مافیای آن ها انشاله به اتمام برسد.

همه این اتفاقات نشان می دهد که مردم در حال آشنا شدن با بازار سرمایه هستند. امسال دولت با مشکل کسری بودجه روبرو است. بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده است و اقتصاد تحریمی کرونا زده ایران در سال جهش تولید، اوضاع خوبی ندارد.

بورس، با این رشدی که از نظر ورود نقدینگی دارد و عرضه اولیه های جدید و واگذاری صندوق های ای تی اف با ۲۰ درصد تخفیف به مردم (مثل دارا یکم)، روند صعودی داشته و خیلی ها را به بورس کشانده است. خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که به قدری تب و تاب بورس در ایران قوی شده است که بعضی از کارمندان را به استعفا و انصراف از وضعیت کارمندی متمایل کرده است.

شاخص کل بورس ایران در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، بیش از ۲۵۰ درصد رشد کرده است. یعنی بسیاری از سهام در این بازه زمانی بین ۲ تا ۱۰ برابر و حتی بیشتر رشد کرده است و همچنان بسیاری از سهام در بورس ایران، جا مانده از رشد بوده وطبق فاند، محکوم به صعود است.

گاها در طول ۳ ساعت معاملاتی روزانه، بعضی از پرتفو سهامداران، با ده ها میلیون تومان سود روبرو می شود. درآمدی معادل ۱۲ ماه کار یک کارمند. خوب جای شگفتی نیست که حجم قابل توجهی از افراد، از کارمندی ۸ صبح تا ۵ عصر به خصوص در کارهای سخت و مشقت آور با غرامت و پاداش کم، کنار رفته و اصول سرمایه گذاری و معاملات در بورس را که نیاز به اینترنت و رایانه داشته و لوکیشن محور نیست را انتخاب کنند.

اینکه گفته می شود موج استعفا و انصراف کارمندان از کار فعلی بخاطر بورس در حال رخ دادن است، شاید کمی اغراق آمیز باشد. اما به هر حال اگر شاهد تداوم رونق بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ شمسی باشیم، سرمایه بسیاری از ایرانیان حتی با دلار ۵۰ هزار تومانی در سال آینده، به حد قابل توجهی رشد کرده است و شاید حقوق چند میلیونی ماهانه ،جذابیتی برای اشتغال آن ها در شغل حضوری فعلی نباشد.

همانطور که سبک زندگی ایرانیان به سمت دیجیتالی شدن سوق پیدا کرده است، سبک کسب و کار و اقتصاد خانواده های ایران نیز آرام آرام در حال متحول شدن است. در سال ۹۸ اگر یک خانوار ۴ نفره، در همه ۲۳ عرضه اولیه بورس شرکت می کردند بایستی ۲۴ میلیون تومان هزینه میکردند. اما تا اول تیر ۹۹، نفری ۳۰ میلیون تومان درآمد داشتند.

یعنی یک خانوار ۴ نفره صرفا بابت خرید و نگهداری و سهامداری عرضه اولیه ها، ۱ میلیارد ریال در عرض ۱۲ ماه درآمد آسان و راحت و بی دغدغه داشت. به نظر می رسد، خیلی ها زرنگ شده اند و عاشق یادگیری بورس. امیدواریم بورس، عمق پیدا کند. بچه های مدرسه ای و دانشجویان نیز اصول حرفه ای آن را فرا بگیرند. اقتصاد، سرمایه محور باشد و آرزوی جوانان ایرانی، راه اندازی استارت آپ و ورود آن به بازار سرمایه و توسعه اقتصاد کشور.

چندی پیش حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی رئیس‌کل دادگستری استان زنجان اعلام کرد، کارمندانی که ساعت اداری در بورس فعالیت می‌کنند، متخلف بوده و تحت پیگرد قرار می‌گیرند. فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه برخی از مدیران و کارمندان در ساعت اداری در بورس معامله می‌کنند، گفته بود، مدیر بورس باید این موارد را اطلاع دهد. با این حال، فعالیت در بورس تنها مساله بخش دولتی نیست و بخش خصوصی نیز نسبت به بهره‌وری نیروی کار و تخصیص ساعات کاری به وظایف شغلی حساسیت‌هایی دارد.

مهرداد پیدایی مدرس دانشگاه و کارشناس مدیریت منابع انسانی درباره علت تغییر رفتار نیروی کار پس از حضور در بورس به ایرنا پلاس گفت: یک علت اصلی این موضوع مسائل معیشتی است.‌ کارمندان می‌بینند که بدون سرمایه کلان می‌توانند وارد بازار سودآوری شوند که بازدهی بالاتری نسبت به شغل فعلی‌شان دارد. بنابراین این تغییر رفتار، بیشتر ناشی از عوامل برون‌سازمانی است. در واقع بازارهای رقیب، کارایی بیشتری حتی برای سرمایه‌های اندک به‌وجود آورده‌اند و جذابیت استخدام و ادامه فعالیت کارمندی را کاهش داده‌اند.

پیدایی افزود: دیدگاه نیروی کار نیز در این زمینه مهم است. فرد می‌گوید اگر بتوانم با تخصیص زمان کمتر، درآمدی بیشتر از حقوق کنونی خود داشته باشم، چرا باید در استخدام فرد دیگری باشم؟

آینده بورس ایران روشن و امیدوار کننده است. این را نمودار تکنیکال شاخص کل بورس نشان می دهد و فال تاروت نیست! منتظر اتفاقات خوبی در بورس هستیم که بنیادی،، چند سال آینده وقوع آن را تایید خواهد کرد. یادمان باشد که طبق اصول تکنیکال، تاریخ در بورس تکرار میشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو