علائم سنگ لوزه چیست؟ + روش‌های درمان

54

1399/4/29

00:13


سنگ لوزه دارای علائمی همانند بوی بد دهان بوده و می‌توان از ایجاد آن با انجام اقداماتی جلوگیری کرد.

علائم سنگ لوزه چیست؟ + روش‌های درمان

به گزارش بهداشت نیوز، سنگ لوزه زمانی تشکیل می‌شود که آثار غذا، سلول‌های مرده یا سایر مواد غذایی در لوزه باقی بمانند. باقی مانده مواد غذایی به تدریج بر روی هم انباشت شده و سنگ لوزه را تشکیل می‌دهند. این سنگ‌ها به صورت توده‌های کلسیمی سفید یا زرد رنگ ظاهر شده و اندازه آن‌ها متفاوت است.

بزرگترین سنگ لوزه به اندازه ۱۴.۵ سانتی متر در سال ۱۹۳۶ ثبت شد. سنگ‌های لوزه می‌توانند به یک باکتری تبدیل شوند و بوی بد دهان را ایجاد کنند. لوزه‌ها دو برآمدگی کوچک بوده که در پشت گلو قرار دارند.

آن‌ها به مبارزه با عفونت‌هایی که از دهان وارد می‌شوند، کمک کرده و سعی در نابودی باکتری ها، ویروس‌ها و دیگر مهاجمان خارجی دارند، همچنین به سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهند تا چگونه با این میکروب‌ها مبارزه کنند، البته روش‌های زیادی همانند استفاده از دهان شویه وجود دارند که می‌توانند در درمان سنگ و همچنین از بین بردن بوی بد دهان موثر باشند. در ادامه روش‌های درمان سنگ لوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دلایل ایجاد سنگ لوزه
سنگ‌های لوزه زمانی به وجود می‌آید که باکتری‌ها و سایر مواد در شکاف‌های کوچک لوزه به دام افتاده و باقی بمانند. در گذشته از بین بردن لوزه‌ها برای جلوگیری از ورم لوزه یک روش بسیار رایج بود، اما در حال حاضر عمل لوزه به عنوان آخرین درمان در نظر گرفته می‌شود.

علائم مرتبط با سنگ‌های لوزه
افرادی که دارای سنگ لوزه هستند، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، اما در صورتی که علائم رخ دهند، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:بوی بسیار بد دهان به هنگام ظاهر شدن سنگ‌ها، زیرا سنگ‌های لوزه مکانی برای باکتری‌های زنده فراهم می‌کنند و همین مسئله موجب تولید سولفید‌های نامطبوع و آلوده می‌گردد.

فشار یا درد در گوش‌ها
سنگ‌های لوزه می‌توانند در پشت گلو ظاهر شوند و در صورتی که اندازه آن‌ها بزرگ باشد، قابل مشاهده هستند.

روش‌های درمان سنگ لوزه
سنگ های لوزه معمولا در خانه درمان می‌شوند، بدین صورت که آن‌ها معمولا طی یک غرغره شدید از لوزه جدا خواهند شد، با این حال، اگر سنگ را در پشت گلویتان مشاهده کردید، اما هیچگونه علائمی ندارید، لازم نیست سعی کنید آن‌ها را از بین ببرید. افراد می‌توانند توسط یک پنبه، سنگ را از بین ببرند.

برای انجام این کار، لازم است پنبه را بر روی بافت اطراف لوزه فشار داده و در پشت سنگ قرار دهید، سپس آن را به سمت جلو یعنی دهان حرکت دهید و از حرکت دادن آن به سمت گلو خودداری نمایید، اما مراقب باشید که بیش از حد به آن فشار وارد نکنید زیرا گلو در معرض آسیب قرار خواهد گرفت. از فرو بردن انگشت و یا هر چیز تیز به داخل گلو برای خارج ساختن آن، جدا خودداری نمایید.

در صورتی که سنگ های لوزه برای فرد آزاردهنده باشد و غذا خوردن را برای او دشوار نماید، غرغره آب نمک گرم و استفاده از دهانشویه کمک بزرگی خواهد بود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو