شناخت‌نامه زنده‌یاد منصور همایونی مکتوب شد / سیدجواد اشکذری: "وسط پاییز" به بازار کتاب می‌آید / تحلیل 50 اثر تاثیرگذار تئاتر مشهد

87

1399/4/29

11:15


سیدجواد اشکذری کتاب شناخت‌نامه زنده‌یاد منصور همایونی و مجموعه نمایشنامه "وسط پاییز" را در دست چاپ و نشر دارد.

شناخت‌نامه زنده‌یاد منصور همایونی مکتوب شد / سیدجواد اشکذری: "وسط پاییز" به بازار کتاب می‌آید / تحلیل 50 اثر تاثیرگذار تئاتر مشهد

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیدجواد اشکذری نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که از مجموعه "تاریخ دیروز و امروز شفاهی تئاتر مشهد" جلد سوم به‌زودی منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: به ترتیب در سال‌های 1389 و 1396 دو کتاب "بر بسیط بارش مهتاب" شناخت‌نامه زنده‌یاد فریدون صلاحی و "آوای صدای خاطره‌انگیز" زنده‌یاد رضا رضاپور با آرا، نظرات، تلاش‌ها و فعالیت‌های هنری این دو شخصیت منتشر شدند. سال‌شمار زندگی، آثار، گفت‌وگو، بررسی آثار و از نگاه دیگران عناوین بخش‌های این کتاب‌ها هستند.

او با بیان این‌که جلد سوم با عنوان "سایه همایون" نشر می‌یابد، ادامه داد: این اثر به شناخت‌نامه زنده‌یاد منصور همایونی از بزرگان تئاتر مشهد اختصاص دارد. کتاب در چند بخش بررسی آثار، زندگی‌نامه هنرمند، مجموعه عکس‌ها و 25 یادداشت از هنرمندانی چون داریوش ارجمند، محمدعلی لطفی‌مقدم، داوود کیانیان، سعید تشکری و رضا صابری مکتوب شده است.  

اشکذری به این توضیح که منصور همایونی هنرمند تاثیرگذار و جریان‌سازی در تاریخ تئاتر مشهد بود، افزود: او نخستین تماشاخانه را در تاریخ مشهد راه‌اندازی کرد که "مانی" نام داشت. نخستین کتاب پژوهشی در حوزه تئاتر را با عنوان "سرگذشت تئاتر مشهد" نوشت و جزو اولین افرادی محسوب می‌شود که گروه تئاتر تاسیس کرد و مدرس آموزش بود. به‌شدت عاشق تئاتر بوده و تمام ثروتی که به این هنرمند می‌رسد در تئاتر هزینه می‌شود. همایونی در سال 1376 در مشهد به خاک سپرده شد. نمایشنامه‌نویس، دراماتورژ و کارگردان بسیار خوبی بود و  نخستین تئاتر موزیکال مشهد و خراسان را به صحنه برده است. کتاب "سایه همایون" از سوی انتشارات بوی شهر بهشت منتشر خواهد شد.

او که مجموعه نمایشنامه "وسط پاییز" را در انتشارات آراد توس در دست نشر دارد، تصریح کرد: این اثر که در مرحله صفحه‌آرایی است شامل سه نمایشنامه "شرم و دغدغه"، "وسط پاییز" و "من یک مادرم ابراهیم" می‌شود.

اشکذری نمایشنامه "شرم و دغدغه " را مستند اجتماعی دانست و گفت: این متن را در رشت اجرا کردم و جزو چهار کاندیدای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال 1394 بود. "وسط پاییز" از کارهای جدیدم درباره زندگی زن و مردی است که به مرور زمان دست‌خوش اتفاقاتی می‌شوند. "من یک مادرم ابراهیم" نیز نگاهی دارد به زندگی شهید ابراهیم هادی. نمایشنامه از زاویه دید مادر که در انتظار پسرش است نوشته شده. شهید هادی مفقودالاثر است و مادر تا پیش از مرگ در انتظار پسرش بوده. این اثر جزو کاندیدای جشنواره ملی اقتباسی گام دوم بود. 

او هم‌چنین مشغول نوشتن کتابی با عنوان موقت "نیم قرن تئاتر" است و اضافه کرد: این کتاب تحلیلی، به 50 اثر تاثیرگذار 50 سال اخیر تئاتر مشهد اختصاص دارد از سال 1350 تا 1400. آثاری را از هنرمندانی چون رضا صابری، داریوش ارجمند، محمدعلی لطفی‌مقدم و منصور همایونی انتخاب کردم و به تحلیل آن‌ها پرداختم. به‌نظرم علاقه‌مندان تئاتر مشهد با انتشار این کتاب می‌توانند مقایسه‌ای در روند 50 سال اخیر این هنر داشته باشند. تصمیم دارم این کتاب را که بخش عمده آن نگارش یافته هم‌زمان با روز ملی تئاتر در سال 1400 رونمایی کنم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو