جفت از جنین در برابر ابتلا به کووید-۱۹ محافظت می‌کند

62

1399/4/29

11:30


نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که جفت فاقد برخی مولکول‌های مهمی است که ویروس جدید کرونا از آنها برای ایجاد عفونت استفاده می‌کند. این موضوع می‌تواند علت آلودگی نادر جنین‌ها و نوزادان زنان مبتلا به کرونا را توضیح دهد.

جفت از جنین در برابر ابتلا به کووید-۱۹ محافظت می‌کند

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا در این مطالعه گروهی از محققان آمریکایی متوجه شدند که غشای جفت فاقد پیام رسان RNA است؛ مولکولی که برای ساخت گیرنده ACE۲ لازم است. SARS-CoV-۲ - ویروسی که باعث بروز کووید-۱۹ می شود - از آن گیرنده سطح سلول برای ایجاد عفونت استفاده می کند.  

این مطالعه که توسط محققان موسسه های ملی سلامت آمریکا انجام شد، نشان داد که بافت جفت همچنین فاقد پیام رسان RNA مورد نیاز برای ساخت آنزیمی است که ویروس کرونا از آن برای حمله به یک سلول استفاده می کند.

اما یافته های این مطالعه نشان می دهد که جفت دارای مولکول هایی است که تحقیق قبلی نشان داده  ممکن است مسیرهای بالقوه ای برای عفونت ویروس کرونا باشند. این مولکول‌ها شامل گیرنده CD۱۴۷ و آنزیم های کاتپسین L و Furin هستند.

محققان همچنین متوجه شدند که بافت جفت و غشای جفت دارای نوعی سلول ایمنی -ماکروفاژ- با یک گیرنده مهم سطح سلول هستند. اما محققان در یک بیانیه خبری اعلام کردند، شواهد اندکی وجود دارد که ویروس جدید کرونا بتواند در یک بارداری طبیعی به جفت، غشا و جنین سرایت کند.

براساس این مطالعه جفت حاوی گیرنده های بسیاری است که برای ایجاد عفونت توسط ویروس «زیکا» (Zika ) و «سیتومگالوویروس»  (cytomegalovirus) مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو این ویروس ها هنگام انتقال از یک زن باردار به جنین، خطرات جدی برای سلامتی دارند.

یافته های این مطالعه در مجله eLife منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو