طرز تهیه خورش کدو خوشمزه برای سفره های ایرانی

طرز تهیه خورش کدو خوشمزه برای سفره های ایرانی


منبع: آرگا

226

1399/4/29

12:18


خورش کدو طعمی بی نظیر و متفاوتی دارد و می توانید برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی هفتگی خود این خورش خوشمزه را قرار دهید. طرز تهیه خورش کدو را در این مطلب به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش می دهیم.

خورش کدو یکی از انواع خورش های خوشمزه است که طعم بسیار خوبی دارد و این خورش لذیذ را می توانید با گوشت مرغ و یا گوشت گوسفندی و گوساله طبخ کنید, در این بخش روش ساخت خورش کدو را با روشی متفاوت مشاهده خواهید کرد.

خورش های ایرانی انواع متفاوتی دارند و خورش قورمه سبزی و خورش قیمه بادمجان  از پرطرفدارترین خورش ها هستند, یکی دیگر از خورش های ایرانی خورشت کدو است که می توانید برای خوش طعم کردن این خورش از گوجه فرنگی نیز استفاده نمایید.

دستور پخت خورش کدو

مواد لازم

گوشت گوسفندی: ۲۵۰ گرم
کدو سبز ریز : ۶ عدد
گوجه فرنگی متوسط : ۲ عدد
پیاز : ۱ عدد
رب : ۲ قاشق غذا خوری
زردچوبه : ۱ قاشق چای خوری
نمک و غوره : به میزان لازم

طرز تهیه خورش کدو

ابتدا پیاز را خرد کنید و سپس آن را در درون قابلمه ای مناسب با مقداری روغن سرخ کنید بعد از این که پیاز نرم شد گوشت را به پیاز اضافه کنید و زیر شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید گوشت به خوبی سرخ شود.

تفت دادن گوشت با پیاز

بعد از این که گوشت تغییر رنگ داد زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و بعد از تفت خوردن زردچوبه با گوشت رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه ای رب تفت بخورد تا بوی خامی آن گرفته شود. در مرحله بعد مقداری آب جوش به گوشت اضافه کنید و زیر شعله گاز را زیاد کنید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید زیر شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت به خوبی پخته شود. در مرحله آخر طبخ خورشت کدو سر و ته کدو ها را بزنید و آن ها را از وسط نصف کنید و سپس دو طرف کدو را سرخ کنید.

سرخ کردن کدو سبز

در اواخر پخت گوشت کدوهای سرخ شده را بر روی خورش قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا کدو به خوبی بپزد دقت داشته باشید که مدت زمان پخت کدو بیشتر از بادمجان است در ۱۰ دقیقه آخر پخت خورش گوجه فرنگی ها را نیز نگینی خرد کنید و بر روی کدو ها بچینید و سپس نمک و غوره را به خورش اضافه کنید و چاشنی خورش را اندازه کنید و اجازه دهید که به مدت ۱۰ دقیقه دیگر نیز خورش پخته شود.

چیدن کدو سبز و گوجه فرنگی بر روی خورش کدو

طرز تهیه خورش کدو با گوشت گوسفندی

نکات طلایی برای تهیه خورش کدو

  1. اگر گوشت به خوبی تفت نخورد در حین پخت کفی از آن خارج می شود که باعث بد طعمی خورش می شود.
  2. به مواد تفت خورده خورش هرگز آب سرد اضافه نکنید.
  3. اگر از گوشت مرغ در طرز تهیه خورش کدو استفاده می کنید نمک را از ابتدا به خورش اضافه کنید ولی اگر از گوشت گوسفند استفاده می کنید نمک را بعد از پخت گوشت به خورشت کدو اضافه نمایید.
  4. می توانید به جای آبلیمو از غوره و یا آبغوره نیز برای خوش طعم کردن این خورش استفاده نمایید.
  5. اگر آلبالو در دسترس دارید می توانید به جای گوجه فرنگی و غوره از آلبالو برای تهیه این خورش استفاده کنید و آبلیمو و یا غوره را از مواد لازم این خورش حذف کنید.
  6. برای تهیه خورشت کدو با آلبالو ابتدا هسته آلبالو ها را بگیرید و سپس آن ها را با آب بجوشانید تا نرم شوند و در ۵ دقیقه آخر پخت خورش آلبالو ها را به خورش اضافه کنید.

    خورش کدو سبز با آلبالو

  7. در دستور پخت خورش کدو بهتر است که پوست کدو ها را نگیرید چون پوست آن ها خیلی نازک است.

خورش کدو سبز یا طعمی بی نظیر

روش دیگری از تهیه خورشت کدو

خورشت کدو را می توان با انواع دستور پخت های متنوع تهیه کرد، از این رو در این بخش می خواهیم شیوه دیگری از طبخ خورشت کدو با استفاده از مرغ را در اختیارتان قرار دهیم که می توانید در ادامه دستور تهیه آن را فرابگیرید و  به راحتی در منزل تهیه کنید و لذت ببرید.

آموزش طبخ خورشت کدو خوشمزه

مواد لازم

  • سینه یا ران مرغ/ یک عدد
  • کدو سبز کوچک/ ۵ تا ۶ عدد
  • رب گوجه فرنگی/ ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز/ یک عدد
  • آبغوره یا غوره/ به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل/ به مقدار لازم

دستور تهیه خورش کدو با مرغ

در ابتدا کدو ها را پوست بکنید همچنین اگر پوست کدو ها خوب باشد نیازی به پوست کندن آنها نمی باشد،  می تواند با چاقو روی کدو ها را یک برش کوچک ایجاد کنید تا سریعتر بپزند و بعد بر روی سطح کدو ها را نمک بپاشید و آنها را داخل یک تابه که کمی روغن ریخته اید سرخ کنید، بهتر است حرارت زیر تابه ملایم باشد و درب ظرف را ببندید تا کدو ها مغز پخت شوند، البته هر از چندگاهی کدو ها را بغلطانید تا دور تا دور انها طلایی رنگ شود.

زمانی که کدو ها سرخ شدند، آنها را از تابه خارج کنید، سپس مرغ های برش زده در اندازه های دلخواه را به همراه مقدار کمی نمک، زردچوبه و فلفل درون تابه بریزید و تفت دهید تا دو طرف آن خوب سرخ شده و بپزند.

مرغ ها را نیز بعد از پختن بیرون آورید، سپس پیاز رنده شده را داخل همان تابه سرخ کنید تا طلایی رنگ شود، بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید، زردچوبه، نمک و فلفل را نیز به مخلوط بیفزایید و رب را کاملا تفت دهید تا سرخ شود.

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش کدو با مرغ، ۲ لیوان آب به مخلوط پیاز و رب اضافه کنید و بعد مرغ را هم به آن اضافه کنید و بگذارید تا به مدت نیم ساعت بپزد.

حال که کمی آب خورش تبخیر شد، می توانید کدو ها را اضافه کنید و آن را کمی مزه کنید، سپس به مقدار لازم  آبغوره و یا در صورت نیاز نمک اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا آب خورش کشیده شده و خورش جا بیفتد، اکنون خورش شما آماده شده است.

روش تهیه خورشت کدو

وقتی که خورش کدو آماده شد می توانید آن را به همراه برنج میل کنید و از طعم بی نظیر این خورش خوشمزه نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش پخت خورش های مختلف به بخش انواع خورشت مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو