هشتگ اعدام نکنید؛ حمله کیهان به هنرمندان بی پاسخ نماند/ اگر شریعتمداری می تواند درباره هر چیزی نظر بدهدباید آقای رضا عطاران هم بتواند

منبع: ایران آرت

104

1399/4/29

13:31


چطور اشتباه آنها و اظهارنظرشان ایرادی ندارد، ولی حق اظهارنظر از هنرمندان و سلبریتی‌ها باید گرفته شود؟ اینطور نیست و اگر کسی درباره موضوعی اظهارنظر کرد حتی اگر آن نظر اشتباه باشد، نباید او را از نظر دادن محروم کرد.

ایران آرت: حمله دیروز کیهان به هنرمندانی که به هشتگ اعدام نکنید پیوستند توسط یک روحانی پاسخ داده شد.

هنرمندان متعددی در حمایت از امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی به ترند # اعدام_نکنید پیوستند که در ۲۴ تیر ۱۳۹۹ بسیار دیده شد.

دیروز کیهان در صفحه سوم خود نوشت: "پس از ایجاد جریان حمایت از سه سارق مسلح که به اعدام محکوم شده‌اند، باز هم جمعی از به اصطلاح سلبریتی‌ها که اغلبشان در جریان انتخابات سال 96 نیز مردم را فریب داده بودند، به تقویت و ترویج یک دروغ بزرگ دیگر کمک کردند!
کیهان نام این هنرمندان را قید کرده است: مهناز افشار، ترانه علیدوستی، آزاده صمدی، نوید محمدزاده، پوریا پورسرخ، رضا کیانیان، شهاب حسینی، محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، سارا خوئینی‌ها، بهرام افشاری، آنا نعمتی، مهدی ژوله، مجید صالحی، رخشان بنی‌اعتماد، نگار جواهریان، مرجانه گلچین و...
این فهرست، بسیار شبیه و نزدیک به فهرست هنرمندان حامی حسن روحانی در دو انتخابات 92 و 96 است. این سلبریتی‌های کم‌سواد، یک بار دیگر نیز به ابزار انحراف و فریب مردم تبدیل شده‌اند و این بار از سه سارق مسلح که دستانشان به خون مردم آلوده است، حمایت کرده‌اند!
کیهان در پایان نوشت: این‌ها افرادی هستند که با آنتن صداوسیما اوج گرفته‌اند و با بودجه وزارت ارشاد پیش رفته‌اند! حراست صداوسیما و همچنین حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این فهرست را مدنظر قرار دهد و افرادی که همجهت با ضدانقلاب و ترامپ، از قاتل‌ها و جانیان حمایت می‌کنند، بهتر است کمتر از قبل از بیت‌المال و امکانات عمومی کشور مصرف کنند!

اما امروز روزنامه جهان صنعت در گفتگو با احمد مازنی به این مطلب واکنش نشان داده است:

_از نظر کیهان اصلا اصل اظهارنظر مطرح نیست، بلکه اظهارنظر خلاف نظر آنها ایراد دارد

معصومه معظمی در جهان صنعت نوشت: خبر تایید حکم اعدام سه جوان مرتبط با وقایع آبان ۹۸ از سوی اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه باعث واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی شد و با راه‌اندازی هشتگ اعدام- نکنید خواستار لغو اجرای حکم و اعاده دادرسی پرونده آنها توسط رییس قوه قضاییه شدند؛ اقدامی که در کنار سایر کاربران، هنرمندان و سلبریتی‌ها را هم در فضای مجازی با این موج همراه کرد. برخی سلبریتی‌ها که در واکنش به موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و به ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین هم حمایت کرده بودند، در این فضا با سایر کاربران همنوایی کردند؛ موضوعی که باعث رنجش برخی رسانه‌های خاص از جمله روزنامه کیهان و سایت مشرق شد. آنها ورود و مداخله سلبریتی‌ها به این کمپین را محکوم کردند و با اتهاماتی آنها را زیر سوال بردند. بنابراین

«جهان‌صنعت‌» به منظور بررسی اینکه آیا سلبریتی‌ها و هنرمندان می‌توانند درباره موضوعات روز جامعه واکنش نشان دهند و اظهارنظر کنند یا این حق را ندارند، با احمد مازنی، نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.


چرا زمان انتخابات که نظام نیازمند حمایت سلبریتی‌ها برای تشویق و تهییج مردم برای حضور پای صندوق‌های رای است، از موضع‌گیری آنها حمایت می‌شود ولی در برهه‌ای از زمان، درباره ورود آنها به مسائل اجتماعی خصوصا موضوع اخیر حمایت از کمپین #اعدام-نکنید در واکنش به حکم اعدام سه جوان معترض آبان ۹۸ امثال روزنامه خاص کیهان این افراد را مشتی بی‌سواد و جوزده معرفی می‌کند؟! نظر شما درباره برخوردهای دوگانه با ورود سلبریتی‌ها و هنرمندان به موضوعات روز جامعه چیست؟


طبق قانون اساسی آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی قلم و اظهارنظر برای همه افراد آزاد است و سلبریتی‌ها و هنرمندان را هم شامل می‌شود. انواع آزادی‌های ذکر شده لازمه جامعه آزادی است که در مسیر دموکراسی قرار دارد.
بنابراین کسانی که به هر دلیلی درجامعه شهرت دارند و این شهرت ناشی از محبوبیت آنها بین مردم است، مردم توقع دارند درباره موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اظهارنظر کنند. این یک موضوع جهانی است و مختص به ایران نیست و مسئله‌ای کاملا پذیرفته شده است.


پس این موضوع را امری طبیعی و جهانی می‌دانید؛ نه به گفته برخی دخالت در امور کشور؟


بله همین‌طور است. برای توضیح این موضوع لازم است چند نکته را بیان کنم. یکی از هنرمندان در یک برنامه تلویزیونی نکته مهمی را بیان کرد و گفت «نظر باید صائب باشد بعد محترم» یعنی کسی که درباره موضوعی اظهارنظر می‌کند، اول باید درباره آن موضوع صاحب نظر باشد بعد درآن باره اظهارنظر کند. این نکته قابل توجهی است.
در حال حاضر با توجه به اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نحوی گسترده است که همه مردم درباره همه موارد می‌توانند اظهارنظر کنند، اگر بنا را بر این بگذاریم که اظهارنظر باید صائب باشد، پس باید آموزشی عمومی درباره سواد رسانه‌ای به جامعه داده شود. جایی گفتم مطالب و متون و تصاویر و فیلم‌هایی را با استفاده از روان‌شناسی اجتماعی و با اهداف خاص در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و ما بر اساس علایق خودمان آن مطالب را مطالعه و منتشر می‌کنیم. بنابراین معتقدم بیشتر نیاز به سواد رسانه‌ای داریم و در فضایی که جدید است همه باید آموزش ببینیم.
نکته دیگر معمولا آقای شریعتمداری در روزنامه کیهان ستونی دارد که در آن بر اساس ضرب‌المثلی افراد را قضاوت و محکوم می‌کند. بااستناد به این ستون روزنامه کیهان! داستانی وجود دارد که دانش آموزی درس نخوانده بود و معلم به او نمره صفر داده بود. دانش‌آموز در اعتراض به معلم می‌گوید به چه مَجوزی به من نمره صفر دادی؟ معلم پاسخ می‌دهد به همان مَجوز.
بنابراین درست به همان دلیل که روزنامه کیهان خودش را مجاز می‌داند درباره همه چیز اظهارنظر کند و همه را با شاخصی که دارد بسنجد، نه‌تنها اظهارنظر رسانه‌ای بلکه اظهارنظر امنیتی، دیگران از جمله سلبریتی‌ها هم می‌توانند درباره امور مختلف کشور اظهارنظر کنند.اگر بنا باشد آقای شریعتمداری درباره هر چیزی نظر بدهد، باید مثلا آقای رضا عطاران هم به عنوان یک هنرمند بتواند درباره امور مختلف صحبت کند و واکنش داشته باشد.
به عبارت دیگر اگر مجوزی برای اظهارنظر یک شخص در یک رسانه وجود دارد که درباره همه چیز حکم صادر کند و برای اجرای احکام هم تعیین تکلیف کند که فلان حکم را اجرا کنند، طبیعی است که هنرمندان و سلبریتی‌ها هم باید بتوانند اظهارنظر کنند.


روزنامه کیهان درباره اعتراض سلبریتی‌ها به حکم اعدام سه محکوم آبان ۹۸ و پیوستن به کمپین #اعدام- نکنید واکنش منفی نشان داده و به آنها تاخته است.


بله. جالب است وقتی سلبریتی‌ها در اعتراض به حکم اعدام این سه نفر به کمپین اعدام نکنید پیوستند، روزنامه کیهان اسامی آن هنرمندان را منتشر می‌کند و می‌نویسد این افراد همان‌هایی هستند که در انتخابات ریاست‌جمهوری از روحانی حمایت کرده بودند.
یعنی می‌خواهد بگوید شما نباید از یک نامزد انتخاباتی حمایت می‌کردید. چون از مثلا آقای روحانی حمایت کرده‌اید، امروز باید پاسخگوی حمایت‌تان باشید و دیگر حق ندارید نسبت به موضوعات دیگر جامعه اظهارنظر کنید. آنها با این رفتار به برخی نهادها، مردم و جامعه گرا می‌دهد که این افراد چون درفلان موضوع اظهارنظر کرده‌اند دیگر حق اظهارنظر و سخن ندارند.
این در حالی است که آقای شریعتمداری و روزنامه کیهان تمام‌قد از آقای احمدی‌نژاد حمایت کرد و همچنان حمایت می‌کند و اخیرا هم می‌گوید که احمدی‌نژاد از روحانی بهتر و ارجح‌تر است. چطور اشتباه آنها و اظهارنظرشان ایرادی ندارد، ولی حق اظهارنظر از هنرمندان و سلبریتی‌ها باید گرفته شود؟ اینطور نیست و اگر کسی درباره موضوعی اظهارنظر کرد حتی اگر آن نظر اشتباه باشد، نباید او را از نظر دادن محروم کرد.
نکته آخر اینکه از نظر دوستان کیهان اصلا اصل اظهارنظر مطرح نیست، بلکه اظهارنظر خلاف نظر آنها ایراد دارد. یعنی اگر اظهارنظر کسی خلاف نظر خدا و پیامبر و اولیای خدا هم باشد ولی از آنها حمایت کند، حرفش درست است و اگر در یک مورد خاص نظرشان مخالف دوستان کیهان باشد، با آنها مخالفت می‌کنند.
این جای تاسف است و مایل نیستم با این ادبیات صحبت کنم که آقایان به قدری غرق در نگاه محدود و بسته جناحی شده‌اند که اگر کسی در موردی اظهارنظر کند که به نفع آنها باشد از او حمایت می‌کنند و اگر برخلاف نظرشان صحبت کند او را محکوم می‌کنند.


مصداق این موضوع حمایت پرشور اصولگرایان از تتلو خواننده زیرزمینی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بود.


بله. آقای تتلو در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای رئیسی حمایت کرده بود و از او به عنوان فردی که به او غبطه می‌خورند یاد می‌کردند و به او لوح تقدیر ویژه اهدا کردند. البته متاسفانه نگاه محدود بر اساس حب و بغض در جریان‌های سیاسی مختلف در کشور ما وجود دارد و باعث می‌شود چیزی که دوست داریم یا نداریم، بر اساس نگاهی که به آن داریم نسبت به آن نظر بدهیم و جمع‌بندی کنیم.
بنابراین جمع‌بندی من این است که افرادی که مشهور هستند در مسائلی که مردم از آنها انتظار اظهارنظر دارند، باید بتوانند آزادانه طبق قانون اساسی صحبت کنند و نظر بدهند و کسانی هم که با نظر آنها مخالفند می‌توانند این سخنان را نقد کنند. هر چند که باید مراقب باشیم و بدانیم که نقد با تخریب متفاوت است. نقد باید منصفانه، علمی و کارشناسی باشد و همه جا بر اساس ملاک‌ها و شاخص‌های واحد صورت بگیرد نه اینکه طبق خوشامد از یک شخص و براساس علاقه‌مندی خودمان اظهارنظر کنیم. این روش درستی نیست و جامعه را به لحاظ اخلاقی دچار فروپاشی می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو