آشنایی با بیوگرافی مژگان شجریان و هنر موسیقی وی

آشنایی با بیوگرافی مژگان شجریان و هنر موسیقی وی


منبع: آرگا

212

1399/4/29

13:35


در این مطلب با بیوگرافی مژگان شجریان یکی از شاگردان استاد شجریان، و سومین دختر وی آشنا می شوید، مژگان قدم در راه پدر گذاشته و البته به خوبی در حال ادامه ی آن است.

مژگان شجریان سومین دختر استاد محمدرضا شجریان می باشد که علاوه بر فعالیت در زمینه خوانندگی، در زمینه نوازندگی سه تار، نقاشی، طراحی گرافیک فعالیت دارد، وی در خانواده ای هنری متولد شده است و خوانندگی را در کنار پدرش استاد شجریان، برادرش همایون و خواهرهای خود یاد گرفته است.

سومین دختر محمدرضا شجریان با اسم مژگان می باشد که راه او را در زمینه آواز و خوانندگی ادامه داده و البته از شهرت و محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. مژگان شجریان در روز ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد.

بیوگرافی جالب و خواندنی مژگان شجریان

سبک موسیقی مژگان شجریان و اساتیدش

مژگان شجریان بانوی فعال در موسیقی سنتی ایرانی است که البته ساز او سه تار می باشد، مژگان شجریان تحت نظر نوازنده های برجسته ای از جمله پدر خویش محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان شوهر خواهرش آموزش آواز دیده است. پس از یادگیری در زیر دست پدر و نزدیکان، در سال ۱۳۶۸ به دانشگاه رفت و تحت نظر مهربان توفیق شروع به فعالیت نمود.

زندگینامه مژگان شجریان خواننده و نوازنده ی سه تار

وی قدم در مسیر پدر خود گذاشته است و با پشتکار خود و حمایت از سوی اطرافیان، یکی از خواننده ها و نوازنده های برتر سنتی ایرانی گردیده است، که قطعا تولد یافت در خانواده ای هنرمند یکی از این حمایت های قابل ذکر محسوب می شود. مژگان  هم آوازی و تک خوانی را در سال ۱۳۸۹ شروع کرد.

آشنایی با زندگینامه مژگان شجریان

تحصیلات او

مژگان شجریان دارای مدرک لیسانس نقاشی و موسیقی و همچنین مدرک گرفته ی کارشناسی ارشد در رشته ی گرافیک می باشد. خانم شجریان در سال ۱۳۹۱ به آمریکا رفت که در حال حاضر در کالیفرنیای جنوبی سکونت دارد و زندگی می نماید، او در آنجا علاوه بر اجراهای بینظیرش، سه تار و آواز کلاسیک فارسی را تعلیم می دهد.

زندگینامه مژگان شجریان خواننده و نوازنده ی موسقی سنتی

خانواده ی مژگان شجریان

پدر مژگان شجریان محمدرضا شجریان و مادر وی فرخنده گل افشان است، او سومین دختر خانواده می باشد که دو خواهر بزرگ به اسامی راحله و افسانه، همچنین برادر کوچکتر از خودش به اسم همایون دارد. همایون شجریان نیز همانند او راه پدر را ادامه می دهد.

زندگینامه مژگان شجریان سومین دختر شجریان

همایون برادر کوچکتر مزگان شجریان در آغوش وی

آشنایی با شرح زندگی مژگان شجریان نوازنده و طراح گرافیک

پدرش دو مرتبه ازدواج نموده است که از همسر دوم وی، دارای برادری اندر به اسم رایان می باشد.

بیوگرافی مژگان شجریان و خانواده ی دوم او

این خواننده ی مطرح موسیقی سنتی با مدیر برگزاری کنسرت های پدرش محمد رضا و همایون برادرش به اسم محمدعلی رفیعی ازدواج نمود که نتیجه ی این ازدواج دو پسر دو قلو به اسامی سپهر و سام، و یک دختر به اسم مهر است.

 

محمد رضا شجریان

محمد رضا شجریان خواننده، موسیقیدان، آهنگساز و البته فعال در خوشنویسی ایرانی است که در سال ۱۳۱۹ در مشهد به دنیا آمد، وی که از شهرت و محبوبیت بالایی برخودار است توانسته علاوه بر موفقیت خود در این مسیر، خوانندگان برجسته و موفقی را از جمله ایرج بسطامی، علی جهاندار، حسام الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، و البته پسر خود همایون شجریان را تعلیم داده و وارد دنیای پر رمز و راز موسیقی کند.

زندگینامه مژگان شجریان طراح گرافیک، نوازنده و خوانننده

فعالیت ها و افتخارات مژگان شجریان

  • در سال ۱۳۷۰ در تهران با سینا بینا اجرای کنسرت داشت.
  • از سال ۱۳۷۲ طراح گرافیک اثرهای پدرش محمدرضا و برادرش همایون بوده است.
  • نوازندگی سه تار در کنسرت گروه شهنازدر تهران و دبی
  • همچنین تک خوانی و هم آوازی با پدرش در سال ۱۳۸۹ در کنسرت لندن با گروه شهناز

مژگان فعالیت های درخشان بسیاری دارد که برخی از آنها بیشتر شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته اند، او در بالغ بر ۶۰ کنسرت با پدرش، استاد شجریان در جشنواره های بزرگ بین المللی و سالن های معتبر کنسرت اروپا، استرالیا، آمریکای شمالی اجرا داشته است.

آشنایی با بیوگرافی مژگان شجریان سومین دختر استاد

گروه موسیقی شهناز

استاد شجریان در سال ۱۳۸۷ گروه موسیقی را تاسیس کرد که این گروه را به افتخار نوازنده ی معروف ساز تار، به نام جلیل شهناز؛ «گروه شهناز» نامگذاری کرد. که از آن موقع تا اکنون استاد شجریان و دختر وی مژگان با این گروه همکاری داشته اند.

از جمله خصوصیت های اصلی این گروه بکارگیری سازهای محمدرضا شجریان است که توسط خود وی ابداع و ساخته گردیده است، تاکنون ۲ آلبوم صوتی به نام های «رندان مست» و «مرغ خوش خوان» و همچنین ۲ آلبوم تصویری شامل اجرای کنسرت استاد شجریان و گروه شهناز در تهران و دبی به بازار ارائه شده است.

آشنایی با بیوگرافی مژگان شجریان نوازنده و خواننده موسیقی سنتی

بیوگرافی مژگان شجریان و آثار وی

وی دارای آلبومی به نام «ارغوان» است که دارای ترک های زیر است:

  • «از این شب ها»
  • «مقام مجنون»
  • «راهی و آهی»
  • «ارغوان»
  • «آیینه شکسته»
  • «خموشانه»
  • «ستار سولو»
  • «از این شب های ناباور»
  • «سنتور سولو»

زندگینامه مژگان شجریان آهنگساز و نوازنده ی ایرانی

در این مقاله شما با بیوگرافی مژگان شجریان، دختر استاد محمدرضا شجریان خواننده مطرح و محبوب موسیقی سنتی ایرانی آشنا شدید، امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد که برای آشنایی بیشتر با زندگینامه سایر بازیگران می توانید بر روی عکس بازیگران کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو