خواص گل سرخ و مهمترین فواید دارویی آن

خواص گل سرخ و مهمترین فواید دارویی آن


منبع: آرگا

122

1399/4/29

15:00


گل سرخ از جمله گل های بسیار زیبا است که علاوه بر اینکه به عنوان گل زینتی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد دارای کاربردهای آشپزی نیز می باشد و فواید آن برای سلامت بدن بسیار زیاد است. در ادامه با خواص گل سرخ و فواید دارویی آن آشنا خواهیم شد.

گل سرخ به عنوان گیاه زینتی شناخته می شود که دارای گل های بسیار زیبا می باشد این گل را برای تزیین منازل داخل گلدان یا باغ می کارند. محصولاتی که از این گل بدست می آیند شامل گلاب، اسانس و گلبرگ خشک شده است. از فواید گل سرخ که باعث شگفتی همگان می شود می توان به فواید ضد افسردگی و تقویت کننده قوای جنسی اشاره کرد.

گل سرخ از خانواده گل سرخیان یا رزاسه می باشد. این گل اغلب بومی آسیا است. ساقه های آن دارای تیغ و گلبرگ های آن سفید، صورتی یا قرمز است. این گل در کشور ایران بیشتر در استان های کاشان، کرمان، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی یافت می شود. گل سرخ دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است از جمله ویتامین های موجود در این گل A,B,C,E,K هستند، در ادامه مطلب شما عزیزان را با فواید شگفت انگیز این گل بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

خواص درمانی گل سرخ

آشنایی با مهمترین خواص گل سرخ برای بدن

یکی از محصولات گل سرخ گلاب آن می باشد که آرامش بخش است و باعث تسکین اعصاب می شود از این گل در آشپزی نیز استفاده می شود که باعث می شود غذاها عطر خاصی به خود بگیرند. یکی دیگر از محصولات آن اسانس بدست آمده از گل سرخ بشمار می رود که دارای فلاونوئیدها، تانن، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های E,A,B3,C,D است.  از فواید مهم گل سرخ می توان به محافظت از پوست بدن اشاره کرد. از این گل همچنین در صنایع عطر سازی استفاده می شود. گل سرخ دارای خاصیت درمانی بیشماری است که برای بهره بردن بیشتر از فواید آن بهتر است آن را با چای سبز مخلوط کنید.

خواص گل سرخ

درمان افسردگی با گل سرخ

درمان افسردگی یکی دیگر از فواید گل سرخ است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد پل سرخ همچنین نشاط آور است. به همین دلیل است که مورد توجه متخصصین طب سنتی قرار گرفته است. اسانس یا روغن بدست آمده از این گیاه باعث می شود بیمار به تدریج با افسردگی مقابله کرده و آن را پشت سر گذارد. بیمار با استشمام اسانس گل سرخ در دوره زمانی مشخص در طول روز و در یک دوره درمانی قادر به درمان افسردگی خود خواهد بود. از این شیوه درمانی به عنوان روش کمکی و روش اصلی استفاده می شود. برای درمان افسردگی با استفاده از این روش بیمار شیشه روغن گل سرخ را گرم کرده تا عطر آن در هوا بپیچد و سپس هوای آن را استشمام کند.

خاصیت های درمانی گل سرخ

رفع مشکلات ماهانه

یکی دیگر از فواید دارویی گل سرخ برای خانم ها، بوییدن عطر روغن آن و استفاده از بخور گل سرخ خشک شده است که باعث می شود دوره های قاعدگی خانم ها تنظیم شود. از این گیاه به عنوان داروی خوراکی و یا موضعی برای درمان اختلال در دوره های قاعدگی می توان استفاده کرد. استفاده از این گیاه به صورت خوراکی یا به صورت عطر درمانی برای تنظیم عادات ماهانه عالی می باشد. استفاده مداوم از گیاه گل سرخ باعث رفع این اختلالات به طور کامل خواهد شد. یکی دیگر از کاربردهای دارویی اسانس گل سرخ درمان ناتوانی های جنسی و سرد مزاجی در مردان می باشد.

خاصیت های گل سرخ

خواص گل سرخ برای زنان باردار

علاوه بر تنظیم عادات ماهانه از روغن و اسانس این گل برای درمان اختلال های دوران بارداری استفاده می شود. تجویز روغن گل سرخ برای خانم هایی که قصد بارداری دارند باعث می شود تا از لحاظ روحی و جسمی برای بارداری آماده شوند. در طب سنتی این گل به عنوان یکی از گیاهان دارویی مناسب برای قبل و بعد از بارداری شناخته شده است. استشمام عطر این گل پس از وضع حمل باعث افزایش قدرت باروری، افزایش توان رحم، ایجاد امنیت و آرامش در مادر می شود.

خاصیت های دارویی گل سرخ

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای و دمنوش گل سرخ دارای ویتامین های B1، B2 و K، بتاکاروتن، بیوفلاونوئیدها، تانن ها و پکتین است که در نتیجه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و باعث کاهش التهاب و مقابله با عفونت های ویروسی می شود، همچنین وجود ویتامین C در این گیاه سبب مبارزه با خلط سینه و گلو می شود و به بهبود بیماری های تنفسی کمک می کند.

آرامش اعصاب

استفاده از چای گل سرخ کمک شگفت انگیزی به تسکین دستگاه عصبی می کند و در واقع باعث درمان بی خوابی و خستگی می شود بنابراین بعد از یک روز کاری طولانی که با استرس بوده است به منظور دریافت انرژی دوباره می توانید یک فنجان چای گل سرخ بنوشید.

فواید شگفت انگیز گل سرخ

درمان مشکلات تنفسی

همانطور که می دانید در فصل سرما مشکلات تنفسی ناشی سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شایع می شود بنابراین بهتر است به منظور مقابله با این مشکل در روز های سرد از نوشیدنی گل سرخ استفاده کنید.

لاغری

اگر تمایل به لاغری دارید می توانید از دمنوش این داروی گیاهی استفاده کنید بنابراین در صورتی که رژیم غذایی خاصی استفاده می کنید بهتر است بین وعده های غذایی تان این دمنوش را بنوشید، زیرا این دمنوش سبب کاهش اشتها و در نتیجه لاغری خواهد شد.

خواص باورنکردنی گل سرخ

افزایش قدرت و میل جنسی آقایان

برخی از ناتوانی های جنسی ریشه در مشکلات عصبی و افسردگی دارند که با استفاده از گل سرخ می توان این مشکل را درمان کرد و در واقع مصرف این دمنوش گیاهی برای مردان بسیار مفید است زیرا سبب افزایش میل جنسی در آن ها می شود.

پاکسازی کبد و کلیه

دمنوش گل سرخ به دلیل داشتن خاصیت دیورتیک سبب افزایش حجم ادرار می شود و در نتیجه باعث بهبود عملکرد کلیه ها خواهد شد بنابراین از دیگر فواید باورنکردنی گل سرخ می توان به پاکسازی کبد و کیسه صفرا اشاره کرد.

فواید درمانی گل سرخ

فواید دارویی گل سرخ

  • پیشگیری و درمان چین و چروک صورت
  • فواید گل سرخ برای سم زدایی بدن
  • مهمترین فواید گل سرخ برای درمان تب، گلو درد، آبریزش بینی و گرفتگی های دستگاه تنفسی
  • درمان عفونت دستگاه گوارش
  • تسکین درد در دوره عادت ماهانه
  • حفاظت از معده و کبد
  • توسعه گردش خون
  • کمک در هضم غذا
  • دارای تاثیرات ملین و درمان یبوست
  • کاهش چربی های اضافه بدن
  • درمان مشکلات بی خوابی
  • کاهش خستگی بدن
  • درمان قاعدگی نامنظم و درمان نارایی
  • درمان اسهال
  • درمان آکنه
  • حفاظت از منافذ مسدود پوست
  • تسکین درد در پاها و کمر
  • حفظ سلامت رحم
  • درمان انواع زخم ها
  • درمان تپش شدید قلب
  • درمان سل
  • چشم درد، کبودی و کشیدگی عضلات
  • کلسترول بالا

خواص دارویی گل سرخ

نحوه تهیه چای گل سرخ

جهت تهیه این چای به ازای هر فنجان آب به شش تا هفت گلبرگ گل سرخ نیاز است و برای شیرین کردن آن نیز از عسل استفاده کنید بنابراین گلبرگ ها را به آب جوش بیافزایید و پس از زمان پنج تا ده دقیقه چای را صاف کرده و با کمی عسل آن را شیرین کرده و بنوشید.

امیدواریم با مطالعه فواید گل سرخ و شناخت بیشتر با فواید این گیاه با ارزش بتوانید استفاده مناسبی از گل سرخ برای درمان بیماریها و افزایش سلامتی خود داشته باشید. توجه کنید که از مصرف گیاهان دارویی که روی آن ها مواد شیمیایی سمی پاشیده شده خودداری کنید. قبل از مصرف برآمدگی گل سرخ پرزهای تحریک کننده را از آن جدا کنید. از آنجا که روغن گل سرخ خالص هزینه بالایی دارد مراقب باشید تا محصولات مصنوعی و روغن های تقلبی خریداری نکنید زیرا آن ها اثر درمان ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص مواد غذایی مختلف می توانید به بخش خواص مواد غذایی رجوع کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو