چگونه در خانه ماسک پارچه‌ای بدوزیم؟ + الگو

52

1399/4/29

15:42


اگر در این فکر هستید که بهتر است از ماسک پارچه‌ای استفاده کنید، متخصصان به شما می‌گویندکه درست فکر می‌کنید. دست به کار شوید و در خانه برای تمام اعضای خانواده ماسک بدوزید، نیازی به مهارت خیاطی نیست.

چگونه در خانه ماسک پارچه‌ای بدوزیم؟ + الگو

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا دولت‌ها در سراسر دنیا بر استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی تاکید می‌کنند. در ایران نیز، مدتی است که استفاده از ماسک به یک اجبار قانونی تبدیل شده است و ورود به ارگان‌ها و سازمان‌ها بدون پوشیدن ماسک ممکن نیست. در شرایطی که پوشیدن ماسک هم از نظر قانونی و هم از نظر پزشکی و حفظ سلامت، امری ناگذیر شده است، می‌توان ماسک‌های خانگی را جایگزین نمونه‌های بازاری کرد. با توجه به اینکه ماسک های جراحی و N۹۵ یک بار مصرف هستند و قابلیت شست و شو و مصرف دوباره را ندارند، به نظر می‌رسد دوخت ماسک‌های پارچه‌ای می‌تواند انتخاب خوبی باشد چرا که خرید هر روز ماسک به تعداد افراد خانواده هزینه ماهانه سنگینی را همراه خواهد داشت که در شرایط بد اقتصادی فعلی چندان ممکن نیست. دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز چندی پیش بر استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای تاکید کرد.

وسایل مورد نیاز:

پارچه نخی

کش

نخ و سوزن

۱. برای دوخت هر ماسک می‌توانید از دو یا چهار لایه پارچه استفاده کنید. از پارچه‌های پنبه‌ای محکم و نخی مانند پارچه‌های لحاف استفاده کنید. از یک بشقاب پلوخوری به عنوان الگو استفاده کنید و یک دایره به قطر آن تهیه کنید. قطر دایره باید حدود ۲۵ سانتی متر باشد. دایره را به شکل نیم دایره تا بزنید و از وسط دو نیم کنید. نیمه‌ها را نیز قرینه هم برش دهید.

۲. هر دو نیمه را از قسمت گرد آن به هم بدوزید تا دو یک چهارم دایره دو لایه داشته باشید. حالا باید دور تا دور دو لایه دوخت زده را به جز چند سانتی متر از نتهای یکی از گوشه ها به هم بدوزید. دقت کنید که لبه‌های دوخت رفته لایه ها باید به سمت بیرون باشد که با برعکس کردن آن، لبه دوخت به داخل برود. اگر می‌خواهید ماسک شما چهار لایه باشد، باید دو کاپ آماده کنید.

۳. بعد از آن که دوخت را انجام دادید، کاپ ماسک را از درزی که دوخت نزدید برگردانید و آن را به دقت اتو بکشید. دو گوشه کاپ را کمی تا بزنید و لبه آن را بدوزید به شکلی که بتوانید از وسط آن کش رد کنید.

۴. می‌توانید از کش کوتاه برای پشت گوش استفاده کند یا اگر از جمله کسانی هستید که کش‌ها گوش شما را حسابی اذیت کرده‌اند، از کش بلند برای پشت سر استفاده کنید. قبل از بریدن کش، آب را به سر خود امتحان کنید که کوتاه یا بلند نشود.

از این الگو نیز برای دوخت می‌توانید استفاده کنید:

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو