جلسه علنی امروز مجلس پر بود از تذکرهایی که از تریبون مجلس یا خطاب به هیات رئیسه یا خطاب به پاستورنشینان مطرح می‌شد. طرح‌های فوریتی هم که یکی یکی برای رای‌گیری در دستورکار مجلسی‌ها قرار می‌گیرد امروز هم ظهور و بروز زیادی داشت و از قیر رایگان تا تامین کالاهای اساسی در قالب طرح به رای گذاشته شد. که فوریت هر دو طرح به تصویب مجلس رسید؛ اما این پایان حواشی جلسه امروز نبود.

تذکر برای معرفی وزیر

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در اخطاری با استناد به اصل ۱۳۳ قانون اساسی گفت: وضعیت دلار، قیمت خودرو و لوازم خانگی را می‌بینید که به چه شکل است. در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرپرست اداره می‌شود. درست است که براساس قانون، یک وزارتخانه می‌تواند سه ماه سرپرست داشته باشد ولی آیا شرایط عادی است که رییس جمهور امروز و فردا می‌کند؟

او ادامه داد: با چه منطقی وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی نشده است؟ اگر قرار است آقای مدرس خیابانی معرفی شود زودتر این کار انجام شود و یا فرد دیگری معرفی شود. به هرحال مسئول نظارت بر بازار، وزیر صنعت، معدن و تجارت است و کسی که سرپرست است انگیزه لازم را ندارد.

قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: حتما این موضوع در چارچوب قانونی دنبال می‌شود، ولی در شرایط سخت اقتصادی و با توجه به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش مهمی از اقتصاد را برعهده دارد خصوصا در حوزه پیشران جامعه می‌تواند در اشتغال معیشت موثر باشد این تذکر به جاست ممکن است به لحاظ قانونی دولت زمان داشته باشد ولی شرایط اقتصادی اقتضا می‌کند هرچه زودتر وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی شود.

او ادامه داد: معرفی وزیر یک روز دیرتر تبعات خود را دارد، لذا رییس جمهور هرچه سریع‌تر گزینه خود را معرفی کند تا با مدیریت قوی‌تر و بهتر کار این وزارتخانه ادامه یابد.

انتقاد از نگاه جنسیتی در مجلس یازدهم 

هاجر چنارانی در نشست علنی امروز  در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی مجلس که مربوط به نظارت هیأت رئیسه بر تمامی امور اداری، استخدامی و داخلی مجلس است، اظهار کرد: رئیس و هیأت رئیسه محترم مجلس نزدیک به دو هفته پیش دبیران کمیسیون‌های مجلس انتخاب شدند ولی متأسفانه مجلس شورای اسلامی شاهد نوعی تبعیض در این حوزه بود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماده (۱۰۱) برنامه ششم توسعه تصویب کردیم و رئیس جمهور نیز در ۲۷ تیر ماه ۹۶ دستورالعملی را به ادارات برای اجرا ابلاغ کردند که بر این اساس باید نحوه انتخاب مدیران با اولویت برگزیدن مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰ درصد افزایش یابد اما مجلس در انتخاب دبیران کمیسیون‌ها به این دستورالعمل پایبند نبودند در حالی که ما بانوانی در قوه مقننه داریم که از تحصیلات و شایستگی بالایی برخوردارند.

او اضافه کرد: چرا بانوان تحصیلکرده و شایسته قوه مقننه در آزمون انتخاب دبیران کمیسیون‌ها شرکت داده نشده‌اند در حالی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشمان زنان جهان گشود که می‌توان زن بود ولی عفیف و محجبه و شریف بود و درعین حال در متن و مرکز نیز قرار داشت.

چنارانی یادآور شد: اگر به تعالی بنیان خانواده معتقد هستیم چرا اقدامی در این جهت صورت نمی‌گیرد. در پارلمان‌های دنیا شاهد هستیم زنانی که فرزندآوری دارند به عنوان نمایندگان نمونه و الگو به جهانیان معرفی می‌شوند، چطور می‌شود در جمهوری اسلامی ایران با وجود اعتقاد به تحکیم بنیاد خانواده اما اقدامی در عمل در این راستا صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امروز زنان در سنگر اقتصاد، سیاست و سایر حوزه‌ها دوشادوش مردان در حال مبارزه هستند و ما ۵۰ درصد رأی زنان را مطالبه می کنیم ولی متأسفانه در جهت تصویب قوانین حمایتی از زنان اقدامی صورت نمی‌گیرد.

وی از هیأت رئیسه درخواست کرد بر اساس اصل (۱۰۱) قانون اساسی از دولت و سایر دستگاه‌ها درخواست نگاه ویژه‌تری به بانوان داشته باشند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر چنارانی گفت: هیأت رئیسه نیز معتقد است انتخاب‌ها باید بر اساس شایستگی باشد و هر نوع نگاه جنسیتی ناپسند و نادرست است. کسانی که شایستگی کسب سمتی در مجلس دارند باید مورد انتخاب قرار گیرند.

وی ادامه داد: البته این طور که من سوال کردم برای انتخاب دبیر کمیسیون اصل ۹۰ یکی از بانوان انتخاب شده و در عین حال این مسئله قابل بررسی است.

انتقاد از روزمرگی و پاسخ قالیباف درباره بیهودگی کارهای مجلس

عباس گودرزی نماینده بروجرد هم با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه خطاب به رئیس جلسه گفت: شأن مجلس اقتضا می کند نسبت به وضعیت فعلی معیشتی مردم توجه بیشتری شود و بر همین اساس هم مقام معظم رهبری اولویت اول ما را رسیدگی به معیشت ضعفا اعلام کرده اند.

او ادامه داد: ارائه تذکر و یا دستورهای بعدی مجلس مشکلی را حل نکرده و ما را تنها دچار روزمرگی می کند، شأن مجلس این نیست که بخواهیم سوال بپرسیم و دو ماه وقت مجلس را بگیریم و در نهایت هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته باشد.مردم از ما راه حل می خواهند، بنابراین از شما تقاضا می کنم تمام کارها و ماموریت های روزمره مجلس را فعلا متوقف کنید  و به هر کمیسیون یک ماموریت و یک موضوع داده شود و در پایان یک ماه راه حل را از آنها بخواهید، به طور مثال از کمیسیون اجتماعی بخواهید موضوع نظام اداری و قانون مدیریت و ولنگاری در بحث نیروی انسانی را که موجب ناراحتی مردم شده، حل کند.

گودرزی گفت: اینکه ما در هفته دو جلسه علنی داریم و یکی از آنها همینطور به بطالت بگذرد و تنها رأی گیری شود فایده ای ندارد، می توان برای انجام رأی گیری ها برای عضویت نمایندگان در شوراهای نظارتی یک جلسه فوق العاده برگزار کرد. تقاضا می کنم متناسب با شرایط کشور به هر کمیسیون یک مسئله داده شود تا به صورت شبانه روز و طی یک ماه راه حل های مناسب را برای آن پیدا کند، بنده نگرانم که با این روزمرگی ها خدای ناکرده امید مردم مخدوش شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: به هرحال ما نمی توانیم خلاف آیین نامه داخلی مجلس عمل کنیم، این سخن شما درباره اینکه با انجام رأی گیری برای انتخاب نمایندگان عضو شوراهای نظارتی وقت خود را تلف می‌کنیم، حرف درست و صحیحی نیست.

او گفت: ما در حال اجرای آیین نامه داخلی مجلس هستیم و در بخش نظارت ، نمایندگان را طبق قانون برای حضور در شوراهای مربوطه انتخاب می کنیم و یکی از مهمترین وظایف مجلس همین اقدام است و چه بسا اگر نمایندگان ناظر در شوراهای مربوطه به درستی کار نظارتی خود را انجام دهند، بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

قالیباف گفت: این سخن را نفرمایید که کاری که ما در مجلس انجام می دهیم بیهوده است، این وظیفه ماست و همکاران هم با دقت این کار را انجام می دهند و تشکر می کنم.

رئیس مجلس اظهارات گودرزی را نسبت به تعیین اولویت ها در مجلس سخن درستی دانست و افزود: روسای کمیسیون ها می دانند که جمع هیات رئیسه و آنها هر هفته دوشنبه ها از ساعت ۶ صبح جلسه مشترک داریم و دستور جلسه ما هم تنها تعیین اولویت ها برای هر کمیسیون است که فردا صبح هم این جلسه را داریم و حتی هفته گذشته هم آن را برگزار کردیم و اکنون تمام کمیسیون های اقتصادی مجلس در این زمینه فعال هستند.

او گفت: اجرای قوانین برعهده دولت است و ما هم در این مسیر کار نظارتی خود را به درستی انجام می دهیم و اگر نیازی به قانونگذاری جدید وجود داشته باشد، آن را انجام خواهیم داد و طی جلسات برگزار شده پیگیر این مسائل هستیم و حتماً اقتصاد اولویت اول مجلس است و خواهش می کنم قضاوت های درستی را در این زمینه داشته باشید.

اطلاعات غلط به مردم ندهید 

 احد آزادی‌خواه  در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۹تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با اشاره به اخطار اخیر خود در صحن مجلس به استناد اصل ۷۷ قانون اساسی، گفت: بر مبنای اصل ۷۷ قانون اساسی عهدنامه‌‌ها، قراردادها و موافقت‌ نامه‌‌های‌ بین‌ المللی‌ باید به‌ تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ برسد بر همین مبنا در اخطار خود به برنامه مشترک جمهوری خلق چین و جمهوری ایران اشاره کردم و متذکر شدم که مجلس باید در جریان فرایند امور قرار گیرد، این حق مجلس است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از دوستان به تصور اینکه من در جریان کار نیستم نکاتی را فرمودند، این در حالی است که از دوره قبل در جریان جزئیات موضوع قرار گرفته‌ام و می‌دانم منشاء این قرارداد کجا و به چه شکل است.

او افزود: مجلس باید در جریان کار قرار گیرد تا همانطور که عده‌ای دلسوز برجام دیروز به اتهام، دلواپسان نامگذاری شدند، امروز مجددا عده‌ای با خط مشی سیاسی دیگر مرز جدید باز نکنند. شفافیت برای تمامی مسائل ضروری است.

آزادی خواه با اشاره به سه دستور رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی، گفت: این قرارداد «برنامه جامع ۲۵ ساله ایران و چین» است، خرداد ماه امسال نسخه اولیه این قرارداد در ۹ بند تدوین شده است و شامل چشم انداز، ماموریت، اهداف، زمینه‌ها، همکاری، اقدامات، نظارت و همکاری در کشور ثالت و غیره است که در ژانویه ۲۰۱۶ کلید خورده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ملت شریف ایران اسلامی نباید اجازه دهید که ضد انقلاب مانع پیشرفت این کشور شود، مردمی که نگرانید باید بدانید که در فضای مجازی اطلاعات ناقص توسط عناصر مزدور خود فروخته به شما داده می‌شود. انقلاب اسلامی ایران۴۰ سال اجازه نداد یک وجب از خاک این کشور به دست اجانب بیفتد.

او گفت: در هیج کجای این قرارداد نیامده است که ما جزیره کیش را به چین واگذار می‌کنیم، مردم را نباید با اظهارات دروغ ناراحت کرد. وقتی کشور در آستانه پیشرفت است نبابد به این شکل برخورد شود. این قرارداد به ویژه در حوزه انرژی و فروش نفت خام می‌تواند درگاهی را به سوی کشور ما باز کند بدون اینکه یک وجب از خاک ایران به دشمن واگذار شود.

آزادی خواه یادآور شد: هر کسی اطلاعات دقیق‌تر در مورد این قرارداد دارد، بازگو کند. به اشتباه نباید به مردم اطلاعات داده شود.

 

  سوال از رئیس جمهور یا ارائه گزارش

 محمدرضا صباغیان نیز در تذکری شفاهی با استناد به ماده ۲۳۵ آئین نامه داخلی مجلس در جریان جلسه علنی امروز مجلس گفت: بر اساس ماده ۲۳۵ آئین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور و وزرا موظف هستند در مرداد ماه هر سال عملکرد خود را در خصوص برنامه هایی که در زمان تشکیل دولت و اخذ رای اعتماد وزرا از مجلس ارائه شده است به نمایندگان گزارش دهند.

او ادامه داد: بر اساس این ماده وزرا و رئیس جمهور با حضور در مجلس گزارشی از عملکرد سال گذشته خود و برنامه هایی که برای سال آینده دارند به مجلس ارائه می کنند. امروز دغدغه همه مردم بحث معیشت است و سوال عده ای از نمایندگان از رئیس جمهور نیز به مسئله معیشت بر می گردد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: این قانون که به اصلاح آئین نامه مجلس باز می گردد در مجلس تصویب شده و البته اشکالاتی به آن وارد بود که در شورای حل اختلاف سران قوا نیز مطرح و به مجلس نیز ابلاغ شد اما اینکه مجلس بر اساس وظایف قانونی خود عمل کند امری صحیح است و وزرا با گزارش عملکرد سالانه خود به نمایندگان می توانند در حل مشکلات موثر باشند و نمایندگان نیز می توانند به نقش نظارتی خود عمل کنند. ان شاءالله هماهنگی های لازم صورت بگیرد تا وزرا در صحن یا در کمیسیون ها به نمایندگان گزارش دهند.