سوالات رایج شما درباره هورمون بارداری یا بتا

منبع: اوما

198

1399/4/29

19:35


سوالات رایج شما درباره هورمون بارداری یا بتا

زمانی که شما برای بارداری اقدام می کنید در صورت انجام نزدیکی در زمان مناسب و لقاح، هورمون گنادوتروپین یا هورمون بارداری در خون و ادرار شما زیاد می شود و به نام عدد بتا در آزمایش خونتان مشخص شده و بارداری شما را تایید می کند. در این میان ممکن است سوالات مختلفی درباره هورمون بارداری بتا در ذهن شما مامان های اومایی عزیز ایجاد شود که در این مقاله می خواهیم به همه آن ها پاسخ دهیم. در صورت وجود سوالات بیشتر می توانید با مشاورین ما در اوما صحبت کرده و پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

سوالات رایج شما درباره هورمون بارداری بتا

با هم ببینیم چه سوالاتی در این زمینه وجود دارد و پاسخ آن ها چیست:

1- آیا لازمه که سطح هورمون بتا در بارداری بطور مرتب چک بشه؟

خیر. سطح هورمون بارداری بطور روتین چک نمیشود مگر اینکه شما مشکل خاصی داشته باشید و پزشکتان نیاز به چک کردن آن داشته باشد. معمولا پزشکان زمانی که شما خونریزی دارید و یا درد شدید شکمی و یا سابقه چندبار سقط جنین را داشته باشید، این هورمون را بطور مرتب چک میکنند.

2- چه زمانی سطح هورمون بتا بعد از سقط جنین نرمال میشه؟

معمولا در خانم ها باید 4 تا 6 هفته بعد از سقط جنین سطح هورمون بتا مانند فردی شود که باردار نیست. البته تا حدی این زمان بسته به نوع سقط هم دارد. مثلا اینکه فرد کورتاژ کرده و یا با دارو و یا بصورت طبیعی جنین سقط شده است و اینکه سطح هورمون بتا در زمان سقط چقدر افزایش یافته است.

3- آیا ممکن است که جواب آزمایش خون بارداری مثبت کاذب باشد؟

اگر آزمایش شما مثبت شده به احتمال خیلی زیاد باردار هستید و مثبت کاذب به ندرت اتفاق می افتد. اما برخی شرایط هم مانند انواعی از سرطان ها و یا سقط زود هنگام و یا برخی آنتی بادی های موجود در بدن باعث مثبت شدن کاذب تست بارداری میشود .

همچنین داروهایی که حاوی HCG هستند نیز ممکنه روی سطح این هورمون اثرگذار باشند. این داروها معمولا در درمان های ناباروری استفاده میشه و حتما پزشک به شما می گوید که چند وقت بعد از مصرف دارو باید تست بارداری بدهید. سایر داروها مانند آنتی بیوتیک ها، قرص ضدبارداری و مسکن ها روی سطح این هورمون تاثیری نمی گذارند.

4- شرایط آزمایش خون بارداری چیست؟

شما به آزمایشگاه مراجعه می کنید. این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد و هر زمان از روز قابل انجام است و شرایط خاصی هم نیاز نیست.

 

7893-50

نکات قابل توجه درباره بتا

** اول اینکه ساک حاملگی یعنی اولین سونوگرافی که چیزی در آن دیده میشه، زمانی باید انجام بشه که سطح بتا بالاتر از 1000 باشه یعنی با بتای زیر 1000 شما و پزشکتان چیزی در سونو مشاهده نمی کنید. بنابراین عجله نکنید و با بتا 300 سونو انجام ندهید.

** ساک حاملگی بین بتا 1000 تا 2000 قابل مشاهده است. اگر سونو انجام دادید و ساک مشاهده نکردید و بتا 1500 بود باز نگران نباشید زیرا تا زمانی که بتا به 2000 برسه وقت دارید تا ساک حاملگی مشاهده بشه. پس الکی مضطرب نشوید. زیرا ممکنه طبق محاسبات شما در روز خاص لقاح انجام نشده باشد و تنها به دلیل خطای محاسباتی ساک حاملگی مشاهده نشود. 

** در صورت وجود بتای کمتر از5 در آزمایش خون شما قطعا باردار نیستید. اما در صورت وجود سطح بتای بالای 25 شما با احتمال بسیار قوی باردار هستید. بتای بین 5 تا 25 مشکوکه و باید آزمایش تکرار شود زیرا ممکن است زود آزمایش داده باشید.

** قطعی ترین جواب بارداری که از بتا هم مطمعن تره سونوگرافی واژینال  هست که در هفته 5 تا 6 بارداری انجام میشه!

سخن آخر

بعد از انجام لقاح حدود 10 الی 14 روز زمان لازم است تا هورمون بارداری در خون و ادرار شما به حدی برسد که نتیجه بارداری را مثبت نشان دهد. بنابراین به محض اقدام برای بارداری به دنبال نتیجه آن نباشید و کمی صبور باشید تا با نتیجه منفی کاذب مواجه نشوید. 

Colleen de Bellefonds. Your Guide to Pregnancy Hormones. Reviewed on September 15, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو