مقایسه حقوق نمایندگان با هم‌طیفان اروپایی

منبع: برترین ها

75

1399/4/29

19:40


دریافتی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به آمار اخیر، به سالانه ۲۸ هزار دلار می‌رسد که تنه به حقوق وکلای پارلمان برخی کشورهای توسعه یافته می‌زند.

خبرگزاری ایرنا: دریافتی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به آمار اخیر، به سالانه ۲۸ هزار دلار می‌رسد که تنه به حقوق وکلای پارلمان برخی کشورهای توسعه یافته می‌زند.

گرچه هیچ‌گاه مجلس یا نهادهای زیرمجموعه آن به‌صورت رسمی و مشخص میزان دریافتی کارکنان خود را اعلام نکرده‌اند، اما گاهی نمایندگان مجلس به‌صورت شفاهی یا انتشار فیش‌های حقوقی خود اعلام می‌کنند که میزان حقوقشان چقدر است که این ارقام با توجه به مدرک تحصیلی تفاوت دارد.

با توجه به سخنان نمایندگان با رسانه‌ها، حقوق آنها از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سال ۱۳۹۵ به ۱۱ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

البته وکلای ملت علاوه بر این حقوق ماهانه، مبالغی نیز با عناوین مختلف دریافت می‌کنند که این با توجه به حوزه انتخابی متفاوت است. این عناوین شامل هزینه دفتر نمایندگی در تهران، هزینه خودرو، هزینه اجاره مسکن، هزینه تأمین خودرو در حوزه انتخابیه، هزینه دفتر نمایندگی در حوزه انتخابیه، هزینه پروازهای داخلی یا خارجی انجام مأموریت، هزینه یک محافظ یا مسئول دفتر، هزینه راننده و پاداش نمایندگی می‌شود.

ایرنا از قول حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار در مجلس خبر داده، چند روز پیش نخستین حقوق نمایندگان دوره یازدهم به میزان ۱۱ میلیون تومان به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان نیز برای سایر هزینه‌ها به حساب آنها واریز شده است.

میزان حقوق دریافتی نمایندگان مجلس از این نظر مسأله شده که امسال افزایش حقوق بسیاری از کارمندان و کارگران با اما و اگرهای فراوانی همراه شد. حتی برخی سازمان‌ها از تنگناهای بودجه‌ای خود برای افزایش حقوق کارکنان خود سخن گفتند و در نهایت با رشد محدود ۱۵ درصدی، دل کارمندان را آزردند.

جنجال‌های افزایش پایه حقوق کارگران که یکی از سرتیترهای خبرهای امسال بود. در این وانفسای بیکاری و اوضاع نامساعد اقتصادی، اطلاع از حقوق نمایندگان مجلس، با واکنش‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

اما آیا حقوق نمایندگان مجلس ایران نجومی است؟

این موضوع را باید با نگاهی به میزان دریافتی وکلای دیگر کشورها بررسی کرد. این جدول نشان می‌دهد دریافتی سالیانه نماینده‌های ایران که بر مبنای ۳۱ میلیون تومان حقوق و مزایای ماهانه و ۲۰۰ میلیون تومان حق مسکن سالانه محاسبه شده، با حقوق وکلای کشورهای اروپایی فاصله زیادی دارد.

البته برای نشان دادن اختلاف این رقم‌ها با درآمد متوسط مردمان این کشورها در جدول شماره یک توجه کنید. در این جدول حقوق معلمان چند کشور منتخب به‌عنوان یک شغل متوسط آورده شده که البته در کشورهای اروپایی جزو کارمندان با دستمزد بالا حساب می‌شود.

مقایسه حقوق نمایندگان با هم‌طیفان اروپایی

مقایسه حقوق نمایندگان با هم‌طیفان اروپایی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو