علت ترک خوردن لب ها و روش های درمان

علت ترک خوردن لب ها و روش های درمان


منبع: آرگا

195

1399/4/30

01:35


چگونگی درمان ترک خوردن لب که امروزه افراد زیادی با آن سروکار دارند و ما نیز در این مقاله سعی داریم تا به بیان راهکاری خانگی و حتی بالینی برای درمان آن بپردازیم.

ترک خوردن لب و خشک شدن آن که اغلب در ماه های سرد سال اتفاق می افتد و رطوبت خانه کاهش پیدا می کند و ما سعی داریم تا با سیستم گرمایشی محیط خانه را گرم کنیم. بهتر است بدانید که این خشکی به تدریج بیشتر شده و تشدید خواهد شد.

دلایل ترک خوردن لب ها

بهتر است بدانید که سالمندان و کودکان نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این زخم ها در سالمندان به دلیل تغییراتی که با سن نسبت دارند ایجاد می شوند اما در کودکان به دلیل ناتوانی آن ها در مراقبت از خودشان به وجود می آید. البته توجه داشته باشید که افرادی که از زوال عقل و یا دیگر بیماری ها رنج می برند به دلیل ناتوانیشان در برابر توصیف شرایط این بیماری نسبت به سالمندان بیشتر در معرض قرار خواهند گرفت.

راه های درمان ترک خوردن لب

علائم ترک خوردن لب:

همانطور که می دانید عوامل مختلفی برای ترک خوردن لب وجود دارد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش لب ها

التهاب و قرمزی

خشکی لب ها و همچنین ناحیه اطراف دهان

پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب هنگام صحبت کردن

خونریزی لب ها

لیسیدن بیش از اندازه اطراف دهان

قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید و هوای گرم

علت های ترک خوردگی لب

مصرف داروهای مختلف برای درمان بیماری هایی مثل آکنه که ممکن است برای از بین بردن برآمدگی ها باعث خشک شدن و در نهایت ترک خوردن لب ها شود.

داشتن آلرژی به محصولات آرایشی و عوامل محیطی

قرار گرفتن در معرض باد و سرمای شدید

کاهش میزان آب بدن و برخی از بیماری ها

مصرف بیش از حد الکل و سیگار

خشک شدن دهان که می تواند در اثر روند پیری باشد

وجود مشکلاتی در دندان ها

وجود مشکلاتی مربوط به دیابت،کم خونی و کمبود ویتامین های لازم

داشتن سابقه ابتلا به بیماری های پوستی مثل اگزما

دلایل ایجاد ترک لب ها

راه های درمان:

بهتر است بدانید که راه های مختلفی برای درمان ترک خوردگی لب وجود دارد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

درمان بالینی:

برای درمان این معضل معمولا از پماد یا کرمی استفاده می کنند که نه تنها خشکی لب ها را برطرف می کند بلکه از ورود آلودگی های محیطی و عفونت پوست نیز جلوگیری خواهد کرد. البته اگر فردی دچار عفونت شده باشد امکان تجویز شدن آنتی بیوتیک برای او وجود دارد.

نحوه درمان بالینی ترک خوردن لب

درمان خانگی ترک خوردن لب ها:

البته لازم به ذکر است که بگوییم در کنار روش های تجویزی می توانید از برخی روش های درمان خانگی نیز استفاده نمایید که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

لایه برداری منظم برای از بین بردن سلول های مرده و پوسته پوسته شدن پوست لب:

شما می توانید برای ایجاد رطوبت طبیعی و لایه برداری پوست از ترکیب عسل،روغن استفاده کنید زیرا لابه برداری منظم پوست کمک خواهد کرد تا سلول های مرده بر روی پوست باقی نمانند. همانطور که می دانید عسل در این میان از دسته مواد اصلی محسوب می شود که به دلیل رطوبت زا و قارچی بودنش علاوه بر اینکه خشکی پوست را کمتر می کند از عوارض جانبی نیز جلوگیری خواهد کرد.

راه های لایه برداری پوست

استفاده از آلوئه ورا

بهتر است بدانید که آلوئه ورا از دسته گیاهانی است که دارای ویتامین و اسید های مهمی می باشد و قادر است تا ترک خوردگی لب را درمان کند. همچنین استفاده از این گیاه باعث حفظ رطوبت در سطح پوست نیز خواهد شد.

استفاده از آلوئه ورا برای درمان ترک خوردن لب

استفاده از اکسید روی

اگرچهه این ماده برای روی بینی کاربرد دارد اما برای حفاظت از پوست در برابر سوختگی و نور خورشید نیز مناسب است و می تواند باعث درمان ترک خوردگی لب ها شود.

نحوه استفاده از اکسید روی برای درمان ترک خوردگی لب ها

استفاده از روغن زیتون

همانطور که می دانید روغن زیتون یک انتخاب مناسب برای درمان لب های شما خواهد بود. همچنین اگر شما برای تعطیلات به مکانی سفر کرده اید که با پوست شما سازگاری ندارد استفاده از روغن زیتون و مالیدن آن به لب ها می تواند از لب شما در برابر عوامل مختلف نگهداری کند. همچنین شما می توانید قبل از خواب نیز کمی از آن را به پوست بمالید تا صبح متوجه شوید که چقدر لب هایتان نرم و شفاف شده اند.

استفاده از روغن زیتون برای درمان ترک خوردن لب

استفاده از روغن کرچک

شما می توانید که روغن کرچک را از بازار تهیه کنید. برای مصرف این روغن بایستی یک قاشق چای خوری روغن کرچک را با چند قطره آب میوه تازه و یک قاشق چای خوری گلیسیرین ترکیب کنید و در آخر آن را بر روی لب های خود بمالید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

نحوه مصرف روغن کرچک برای درمان ترک خوردگی لب

استفاده از روغن جوجوبا

به طور کلی روغن جوجوبا یکی از بهترین روغن های مغذی برای درمان ترک خوردگی لب محسوب می شود زیرا به تغذیه سلول های پوست و احیای رطوبت آن کمک شایانی خواهد کرد. برای استفاده از این روغن بایستی مقداری از آن را بر روی لب های خود بمالید و اجازه دهید تا حدود ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و بعد آن را بشویید.

راه های استفاده از روغن جوجوبا

استفاده از روغن بادام

از آنجایی که روغن بادام غنی از پروتئین،مواد معدنی و چربی های سالم است که به حفظ رطوبت لب ها کمک زیادی خواهد کرد و از خشک شدن و ترک خوردگی لب ها جلوگیری می کند. این روغن جلوی آسیب نور خورشید را می گیرد و به حفظ رطوبت پوست کمک فراوانی می کند. شما می توانید برای استفاده از این روغن چند قطره از آن را چهار الی پنج مرتبه در روز بر روی لب های خود بریزید.

فویاد مصرف روغن بادام

استفاده از روغن خردل

بهتر است بدانید که روغن خردل غنی از اسید های چرب امگا ۳ و ۶،آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است و وجود این مواد در این روغن باعث مرطوب کنندگی و رفع ترک خوردگی لب ها خواهد شد. شما برای استفاده از این روغن می توانید مقداری از این روغن را بر روی ناف خود پس از استحمام قرار دهید زیرا خواص روغن خردل از طریق ناف وارد بدن شده و خیلی زود لب های شما را نرم خواهد کرد.

نحوه استفاده از روغن خردل برای درمان ترک خوردن لب

استفاده از روغن کنجد

بهتر است بدانید که روغن کنجد سرشار از ویتامین هایی است که نقش مهمی در حفاظت از پوست در برابر مشکلات دارد و همچنین در درمان ترک خوردگی پوست نیز فاقد تاثیر نیست.

خواص کنجد برای درمان تررک خوردن لب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو