وصیت نامه شفاهی چه زمانی معتبر است؟

منبع: آرگا

137

1399/4/30

02:32


در این بخش برای شما وصیت نامه شفاهی را معرفی می کنیم و راه های اعتبار بخشیدن به آن را برای شما عنوان می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اگر می خواهید که مال و اموال خود را پس از مرگ به کسی ببخشید باید وصیت کنید. بر اساس آن چه در دین آمده است بیان می کند که وصیت کردن یکی از کار هایی می باشد که بسیار پسندیده است و یک عمل مستحب می باشد. البته باید فرزندان و اطرافیان شما هم اعتقادی به این کار داشته باشند تا بعد از شما به وصیتی که می کنید عمل کنند. در واقع عمل کردن به وصیت های دیگران یکی دیگر از کار هایی می باشد که از نظر اسلام کاملا پسندیده است و اجر بسیار بالایی دارد.

وصیت نامه شفاهی چیست

وصیت های شفاهی دارای منابع موثقی نیستند و اگر فرزندان و ورثه شما صالح نباشند می توانند به آن وصیت عمل نکنند. در ادامه وصیت نامه شفاهی را برای شما مطرح می کنیم.

وصیت نامه شفاهی چیست؟

بر اساس قانون مدنی کشور ایران وصیت یعنی این که فرد قبل از مرگ برخی از اموال و ملک های خود را بین ورثه خود تقسیم می کند. باید بدانید که وصیت نامه ها را به دو نوع مهم دسته بندی می کنند. این دو نوع از وصیت ها عبارت اند از وصیت نامه تملیکی و عهدی. در واقع وصیت نامه های عهدی بخشی از کار ها را بر اساس این وصیت انجام می دهند و وصیت نامه تملیکی یعنی فرد قبل از مرگ بخشی از مال خود را بخشیده است و آن را تقسیم کرده است تا بعدا بر سر آن مال و اموال دعوا نشود. البته باید بدانید که فرد فقط می تواند یک بخشی از اموال خود را وصیت کند و آن ها را ببخشد که این بخش تنها یک سوم از کل دارایی های فرد می باشد. در قانون انواع مختلفی از وصیت نامه ها وجود دارد که اعتبار دارند و این وصیت نامه ها شامل وصیت رسمی، وصیت خود نوشت و وصیت های سری می باشند که هر کدام از آن ها بر اساس امور حسبی مورد بررسی قرار می گیرند و اجرا می شوند. اما در این بخش می خواهیم یکی از انواع وصیت نامه ها را به شما معرفی کنیم که اعتبار و سندیت قانونی ندارد و فقط در جمع از آن یاد شده است و هر فردی ممکن است که به این نوع از وصیت ها عمل نکند. در نظر داشته باشید که این نوع از وصیت ها در قانون بررسی می شود و اگر بتوانید ثابت کنید که این وصیت واقعی بوده است و شاهد داشته باشید ممکن است به حق و حقوق خود برسید.

قوانین مهم در وصیت نامه شفاهی

قوانین وصیت نامه های شفاهی

وصیت نامه شفاهی را در این بخش برای شما مطرح کردیم و در ادامه قوانینی که این نوع از وصیت ها دارند را برای شما باز گو می کنیم که از این نوع وصیت ها اطلاعات کاملی کسب کنید.

داشتن شاهد

در نظر داشته باشید که اگر فرد نتواند به یکی از سه شکل قانونی وصیت نامه خود را بنویسد و ممکن در مسافرت و دریا و … آسیب ببیند و فوت کند و و وصیت نامه ای قانونی نداشته باشد می تواند از دو نفر شاهد استفاده کند و تمام وصیت خود را به آن ها بگوید. در نظر داشته باشید که این شاهد ها باید این وصیت شفاهی را با تعیین تاریخ دقیق روز و ماه و سال و محل وقوع این وصین نامه نوشته و امضا کنند.

افراد نظامی

باید بدانید که بسیاری از افراد نظامی می توانند به صورت شفاهی وصیت کنند. البته این نوع از وصیت کردن هم  شرایط خاصی را می طلبد. اگر افراد و گروه های نظامی در جنگ باشند و آسیب ببینند و یا در مکانی در محاصره باشند و شانس زنده ماندن آن ها کم باشد می توانند به یک افسر و یا هم ردیف خود با دو نفر شاهد وصیت کنند. باید بدانید که این نوع از وصیت های شفاهی فقط طبق آن چیزی که گفته شد صحت دارد و می توانید از آن ها استفاده کنید.

نوشتن وصیت نامه بهتر از گفتن آن می باشد

سوال متداول

شاید برای بسیاری از شما هم این سوال مطرح شود که آیا این نوع از وصیت ها صحیح هستند؟ باید بدانید که این نوع از وصیت ها به لحاظ شرعی معتبر می باشند ولی برای این که اجرا شود باید تمام ورثه آن را بپذیرند.در ادامه می توانید با کلیک روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه نحوه نوشتن وصیت نامه قانونی مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو