برخی باشگاه‌ها به بهانه حفظ سلامتی بازیکنان و نیز صرفه‌جویی اقتصادی مخالف ادامه مسابقات بودند، اما بعضی تیم‌ها و مخصوصا هواداران و رسانه‌ها از ایده بازگشایی مسابقات حمایت می‌کردند. بعد از چهار ماه کشمکش، سرانجام لیگ برتر از سر گرفته شد و حالا چهار هفته از این مسابقات تحت تدابیر بهداشتی برگزار شده است. به این ترتیب شاید زمان مناسب برای بازنگری در مناقشات گذشته فرا رسیده باشد؛ آنجا که روشن می‌شود ازسرگیری مسابقات تصمیم درستی بوده و توانسته سطحی از شور و هیجان را به جامعه گرفتار و بحران‌زده ایرانی تزریق کند.

   وقتی فوتبال امن‌تر است

یکی از مهم‌ترین استدلال‌ها برای مخالفت با ازسرگیری لیگ برتر، جلوگیری از به خاطر افتادن جان بازیکنان و سایر عوامل تیم‌ها بود. بر این اساس مخالفان به مسابقات فوتبال به چشم یک فعالیت پرخطر نگاه می‌کردند و معتقد بودند بهتر است لیگ نوزدهم به کلی لغو شود. در این مدت از عبارات عجیب زیادی به منظور «فوتبال‌هراسی» استفاده شد؛ از بمب بیولوژیکی تا جنایت و مسائلی از این دست! حتی یکی از دروازه‌بان‌های مطرح لیگ برتری با انتشار مطلبی مدعی شده بود برگزارکنندگان لیگ برتر بعدا محاکمه خواهند شد، اما واقعیت آن است که امروز دو ماه بعد از آغاز تمرینات و یک ماه پس از شروع مسابقات رسمی، خوشبختانه هیچ فاجعه‌ای از این دست رخ نداده است. حتی به عبارتی می‌توان گفت محیط فوتبال برای مقابله با کرونا، از بیرون امن‌تر است. اینجا بازیکنان تحت کنترل باشگاه‌ها هستند و مرتبا از آنها تست کرونا گرفته می‌شود، در حالی که اگر لیگ تعطیل باشد، همین فوتبالیست‌ها (مخصوصا با توجه به سبک زندگی بیشتر آنها) با خطر بالاتری مواجه خواهند بود. در این مدت برخی بازیکنان به کرونا مبتلا شدند، اما به خاطر شرایط فیزیکی‌شان به راحتی از این بیماری گذشتند. نکته کلیدی این است که آنها هم باید مثل بقیه مردم مراقب روابط‌شان با سایر افراد، به ویژه سالمندان و بیماران باشند.

   تعطیلی تا کی؟

در صورت اخذ یک تصمیم هیجانی برای تعطیلی مسابقات لیگ نوزدهم، تکلیف لیگ بیستم هم نامشخص باقی می‌ماند. در حقیقت چشم‌انداز کسانی که می‌گفتند لیگ باید تعطیل شود این بود که کرونا تا آخر تابستان به پایان خواهد رسید، اما حالا می‌بینیم این اتفاق رخ نداده است. بر این اساس کل دنیا خودش را با شرایط جدید تطبیق داده و راه چاره دیگری هم وجود ندارد. الان مسابقات لیگ‌های مختلف اروپایی در حال برگزاری است و حتی لیگ فرانسه هم که در تصمیمی بحث‌برانگیز مسابقات فصل گذشته را ناتمام باقی گذاشت، مجوز برگزاری بازی‌های تدارکاتی برای فصل آینده را صادر کرده است. همزمان در آسیا هم تاریخ جدید مسابقات لیگ قهرمانان و نیز مرحله مقدماتی جام‌جهانی اعلام شده؛ بنابراین کاملا روشن است که اگر مسابقات برگزار نمی‌شد، یک خلأ بسیار بزرگ گریبان فوتبال ایران را می‌گرفت.

   جذابیت رقابت

حتی در طول تعطیلات کرونایی هم روشن بود پرسپولیس با اختلاف امتیازی زیاد شانس اصلی قهرمانی است، اما حالا کورسی که برای کسب سهمیه آسیایی و نیز بقا در لیگ برتر در گرفته، واقعا تماشایی و جذاب است. بالای جدول پنج تیم برای کسب عنوان نایب‌قهرمانی در حال رقابت هستند و جدال بسیار مهیجی بین آنها وجود دارد. بازی این هفته تراکتور- سپاهان واقعا تماشایی بود. همینطور در قعر جدول رقابت جانانه برای باقی ماندن در لیگ برتر، قاب‌های خاطره‌انگیزی خلق می‌کند. به عنوان مثال توصیه می‌کنیم حتما ۱۵ دقیقه ابتدایی مسابقه گل‌گهر سیرجان و شاهین بوشهر را ببینید تا بدانید در مورد چه چیزی حرف می‌زنیم. آیا واقعا حیف نبود این جذابیت از مردم فوتبال‌دوست دریغ شود؟

   تاثیر «صفر» غیبت تماشاگران

به عنوان نکته آخر بد نیست بدانید لااقل در چهار هفته سپری شده از مسابقات، استادیوم‌های خالی چندان به کمک میهمانان نیامده است. قاعدتا انتظار می‌رفت بازی در ورزشگاه خالی به زیان میزبان باشد، اما وقتی نتایج این چهار هفته را با چهار هفته متناظر در نیم‌فصل اول (هفته‌های هفتم تا دهم) مقایسه می‌کنیم به نتیجه عجیبی می‌رسیم؛ اینکه در دور رفت و در حضور تماشاگران ۸ تیم میهمان برنده شده بودند، در دور برگشت و در غیاب هواداران هم دقیقا ۸ تیم میهمان موفق به کسب پیروزی شده‌اند. البته ناگفته نماند در مسابقات نیم‌فصل دوم، دو بازی عقب‌افتاده بین پارس جنوبی جم- استقلال و نساجی- فولاد داریم که شاید پیروزی میهمانان در آن، وضعیت را تغییر بدهد!