ستاره‌هایی که حین فیلمبرداری از دنیا رفتند/ از هیث لجر تا بروس لی

منبع: ایران آرت

187

1399/4/30

10:48


زمانی که یک بازیگر نقش اصلی حین فیلمبرداری از دنیا می‌رود تیم تولید ناگزیر دست به تغییراتی در صحنه‌های بعدی فیلم می‌زند که نبود بازیگر در گذشته در آن محسوس نباشد.

ایران آرت: مرگ، اتفاقی نیست که بتوان به راحتی آن را هضم کرد؛ به‌ویژه مرگ ناگهانی یک بازیگر. زمانی که در جریان فیلمبرداری یک فیلم مطرح یکی از بازیگران اصلی آن فوت می‌شود، ضمن اینکه عوامل تولید یکباره دچار شوک شدید می‌شوند، تیم تولید ناگزیر دست به تغییراتی در صحنه‌های بعدی فیلم می‌زند که نبود بازیگر در گذشته در آن محسوس نباشد.

​به نوشته همشهری، در این مطلب با استناد به گزارش سینما بلند به برخی از موارد مهم درگذشت بازیگران سینما حین فیلمبرداری فیلم‌هایی پرداخته‌ایم که عوامل تولید آنها ناگزیر شده‌اند به طریقی در نبود بازیگر فیلم به ساخت آن ادامه دهند.

گلادیاتور

"اولیور رید"، بازیگر در زمان بازی در فیلم گلادیاتور(2000، رایدلی اسکات)، به‌طور ناگهانی و عجیبی در 61سالگی درگذشت. در زمان فیلمبرداری صحنه‌هایی از فیلم "گلادیاتور" در جزیره مالت، اولیور رید تعدادی از ملوانان یک کشتی را به چالش نوشیدن، دعوت کرد و پس از نوشیدن زیاد درگذشت. در پی درگذشت اولیور راید، صحنه‌هایی که وی قرار بود در آن بازی کند با تکنولوژی ساخت تصاویر کامپیوتری(CGI) و بازیگران بدل ساخته شد. به کار‌گیری فناوری‌های نوین سال 2000در زنده کردن اولیور راید در این فیلم، نتیجه‌بخش بود و سرانجام صحنه‌هایی که اولیور رید قرار بود در آنها بازی کند، عالی از آب درآمد.

خشمگین 7

در زمان مرگ "پل واکر" بازیگر فیلم خشمگین 7(2015، جیمز وان)، عوامل تولید این فیلم هم به‌منظور سوگواری برای "پل واکر" و هم تجدید نظر درباره ساخت "خشمگین 7"، پروژه ساخت این فیلم را متوقف کردند. تا زمان مرگ، "پل واکر"، در نقش یکی از شخصیت‌های اصلی داستان فیلم ظاهر شده بود، اما با توجه به اینکه همچنان فیلمبرداری صحنه‌های زیادی از فیلم باقی مانده بود، جیمز وان، کارگردان و کریس مورگان تصمیم به انجام تغییراتی نسبت به فیلمنامه اولیه گرفتند.

طرح شماره 9بیرون از فضا

برخلاف فیلم‌های اشاره شده در این فهرست، تمام صحنه‌های بازی "بلا لاگوسی" در فیلم "طرح شماره 9 بیرون از فضا"(ادوارد وود، 1959)، پیش از مرگ وی فیلمبرداری شده بودند. نکته عجیب در این مورد اما این بود که در زمان فیلمبرداری از صحنه‌هایی که بلا لاگوسی در آنها بازی کرده بود، فیلم "طرح شماره 9 بیرون از فضا"، هنوز ساخته نشده بود. در واقع"اد وود" کارگردان این فیلم، تصاویری از تمرین‌های بلا لاگوسی روی فیلمنامه این فیلم را انتخاب کرد، آنها را با هم ترکیب کرد، در این فیلم نمایش داد و اینگونه به‌نظر آمد که بلا لاگوسی واقعا در صحنه‌های این فیلم بازی کرده است.

دکتر پارناسوس مردی که به شیطان رودست زد

تری گیلیام نمی‌دانست تا پیش از اتمام فیلم"دکتر پارناسوس مردی که به شیطان رودست زد"، هیث لجر، بازیگر اصلی فیلم دیگر در قید حیات نخواهد بود. حضور لجر در این فیلم برای عوامل تولید بسیار اهمیت داشت چرا که از شروط سرمایه‌گذاران این فیلم، بازی هیث لجر در آن بود. از همین رو تری کیلیام نمی‌توانست صحنه‌های فیلمبرداری شده از لجر را حذف کند؛  بنابراین او تصمیم گرفت ادامه بازی در نقش شخصیتی را که لجر به جای وی بازی می‌کرد، به 3 بازیگر دیگر فیلم محول کند، این سه بازیگر، جانی دپ، جود لاو و کالین فارل بودند.

بازی مرگ

"بازی مرگ"، فیلمی به کارگردانی رابرت کلوز و بازی بروس لی بود. اما درجریان ساخت این فیلم بروس لی به‌طور ناگهانی و به طرز مشکوکی درگذشت. پس از درگذشت بروس لی، پروژه ساخت این فیلم که در سال 1973آغاز شده بود، ناتمام ماند و در نهایت این فیلم در سال ۱۹۷۸ با استفاده از سکانس‌های قبلی و بدلکار و همچنین استفاده از برش‌های چهره بروس لی روی صورت بدل کار ساخته شد. اما به باور منتقدان، کارگردان و عوامل تولید این فیلم نتوانستند هدف خود یعنی زنده کردن دوباره بروس لی در فیلم "بازی مرگ" را محقق کنند و حتی با درنظر گرفتن فناوری‌های موجود در سال 1978نیز این فیلم از نظر جلوه‌های تصویری، فیلمی نازل ارزیابی می‌شود، اگر چه برای بسیاری فیلمی است خاطره انگیز، چرا که خاطرات دوران کودکی‌شان را زنده می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو