تغییرات واژن بعد از زایمان، آماده باشید

تغییرات واژن بعد از زایمان، آماده باشید


منبع: نی نی بان

345

1399/4/30

12:02


معمولا تمام خانم ها پس از زایمان طبیعی با تغییرهایی در وضع واژن خود مواجه می شوند؛ تغییراتی مانند بزرگ شدن، دردناک بودن یا حتی خشک تر شدن محیط داخلی آن. اگر خانمی با چنین تغییراتی آشنا نباشد، ممکن است نگران شود و فکر کند که این مشکل فقط برای او ایجاد شده است. به همین دلیل در این مطلب برای اطلاع مادران جوان از تغییرات طبیعی واژن که پس از زایمان طبیعی رخ می دهد، و انجام جراحی زیبایی زنان در زمان مناسب اطلاعاتی آورده شده است.
 

تغییرات واژن بعد از زایمان، آماده باشید

 

عمل زیبایی واژن، بکش و خوشگلم کن

 

عمل زیبایی واژن، بکش و خوشگلم کن

 
در طول زایمان طبیعی، بچه از گردن رحم عبور می کند و از واژن خارج می شود. به این مسیر، کانال تولد یا زایمان هم گفته می شود. گذشتن نوزاد از گردن رحم و رسیدن آن به واژن، باعث کش آمدن و بزرگ شدن این ناحیه برای ایجاد سهولت در امر زایمان می شود و به بچه کمک می کند ساده تر به دنیا بیاید. گاهی کش آمدن واژن به اندازه ای نیست که بچه بتواند به راحتی متولد شود، به همین دلیل پوست بین واژن و مقعد (پرینیوم) به طور طبیعی پاره یا به وسیله پزشک کمی شکافته می شود تا امکان خروج سریع تر و ساده تر نوزاد فراهم شود. به این کار در اصطلاح پزشکی «اپیزیوتومی» می گویند. بعد از تولد نوزاد، پوست شکافته شده به وسیله پزشک یا ماما بخیه خواهد شد. 

برای ارسال پرسش به دکتر الهام امام جمعه، فلوشیپ جراحی زیبایی زنان اینجا کلیک کنید.

گاهی چند روز تا چند ماه طول می کشد تا این علایم بدون مداخله پزشک کامل از بین بروند. به خانم هایی که زایمان طبیعی داشته اند، توصیه می شود برای بهبود سریع تر وضع واژن خود، حتما با مشورت کنند تا بهترین راه توسط پزشک جراح زنان برایشان تجویز شود. 
 

تغییرات واژن بعد از زایمان، آماده باشید


درمان خشکی واژن پس از زایمان 
بعضی از خانم ها از خشکی واژن پس از زایمان طبیعی شکایت می کنند و نمی دانند علت این تغییر، کاهش سطح استروژن در بدنشان است. یعنی میزان استروژن بدن پس از زایمان نسبت به زمان بارداری، تا حد قابل توجهی کم می شود و همین امر می تواند خشک تر شدن واژن را در پی داشته باشد. از سوی دیگر، شیر دادن به نوزاد و اتفاق نیفتادن عادت ماهیانه تا چند ماه پس از زایمان هم می تواند باعث کاهش بیشتر سطح استروژن بدن خانم و احساس خشکی بیشتر در واژن شود. در حال حاضر با مراجعه به پزشک متخصص جراحی زیبایی زنان امکان درمان این مشکل فراهم شده است. 


تنگ کردن واژن برای رابطه زناشویی بهتر 
هیچ قانون خاصی وجود ندارد که بگوید شروع رابطه زناشویی از چند ماه یا چند هفته پس از زایمان طبیعی ممکن و بدون مشکل است. البته بهتر است برای این کار عجله ای نداشته باشید و برقراری اولین رابطه زناشویی را حداقل تا ۲ هفته پس از بهبود کامل جای بخیه ها و درد واژن به تاخیر بیندازید. تا زمانی که رابطه برایتان دردناک و نامطلوب است، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. اگر فقط به دلیل خشکی واژن نمی توانید رابطه برقرار کنید، از روان کننده های مجاز کمک بگیرید.

اگر با کمک آنها باز هم احساس درد داشتید، تا بهبود وضعیت تان از برقراری رابطه خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات بیشتری شوید. اگر تا ۴ ۳ ماه پس از زایمان هنوز ناحیه پرینیوم درد می کند یا همچنان مقاربت دردناک دارید، حتما پزشک را در جریان بگذارید. ممکن است مشکلی مانند عفونت محل بخیه ها برای شما پیش آمده و نیاز به درمان داشته باشد. 
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو