تکتم فرمانفرمایی: نمایشگاه‌های گروهی در شرایط فعلی می‌توانند گالری‌ها را فعال نگه دارند / چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت کسب‌وکار آنلاین برویم

113

1399/4/30

13:47


مدیر گالری فرمانفرما گفت: در شرایط فعلی هنرمندان باید به رسالت خود عمل کنند و با فعالیت بیشتر در حوزه فرهنگ، جامعه را به سمت آرامش ببرند.

تکتم فرمانفرمایی: نمایشگاه‌های گروهی در شرایط فعلی می‌توانند گالری‌ها را فعال نگه دارند / چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت کسب‌وکار آنلاین برویم

سرویس تجسمی هنرآنلاین: تکتم فرمانفرمایی، مدیر گالری فرمانفرما در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا باعث تعطیلی ۵ ماهه این گالری شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در این مدت باید ۱۶ نمایشگاه در دو طبقه گالری برگزار می‌شد، اما مجبور به لغو همه این نمایشگاه‌ها و برنامه‌ریزی دوباره شدیم. در این شرایط بسیاری از هنرمندان با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی موجود تصمیم گرفتند نمایشگاه خود را لغو کنند، با این‌حال توانستیم با همکاری تعدادی از هنرمندان نمایشگاه‌های آینده را برنامه‌ریزی کنیم.

فرمانفرمایی افزود: با وجود اینکه تخصص من مدیریت هنری است و می‌دانم جنبه اقتصادی مدیریت هنری می‌تواند مسیر را بسیار هموار کند، اما ذات هنر با ذات اقتصاد کمی مغایرت دارد. بنابراین کسی که در شاخه هنر فعالیت می‌کند نباید چندان تحت تاثیر جنبه‌های اقتصادی جامعه قرار گیرد، زیرا هنرمند رسالتی بر دوش دارد که از مسائل روز جامعه برمی‌آید. در روزگاری که ما مجبور هستیم در خانه باشیم و از شبکه‌های مجازی بیشتر استفاده کنیم، قطعاً کار هنرمندان بیشتر دیده می‌شود، به شرطی که بتوانیم به‌عنوان یک شهروند مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم و حال یکدیگر را بهتر کنیم.

 او با بیان اینکه هنرمندان جوان بسیار تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار گرفته‌اند گفت: اگرچه مصرف‌گرایی و اقتصادمحوری در زندگی همه ما به وجود آمده است اما هنرمندان یک جایگاه فرهنگی دارند و افرادی که به سراغ این حوزه می‌روند باید ذهنیت متفاوتی داشته باشند. این شرایط زمان خوبی است که هنرمندان به رسالت خود عمل کنند و همه ما با فعالیت بیشتر در حوزه فرهنگ می‌توانیم شرایط روز جامعه را کمی به سمت آرامش ببریم.

او درباره اهمیت فضای مجازی در این روزگار گفت: از ابتدای اسفند پیش‌بینی کردم که بسیاری از کسب‌وکارها باید به سمت الکترونیکی شدن بروند. اگرچه در هنر تعریف خاصی وجود دارد که می‌گوید وقتی فرد در مواجهه رو در رو با اثر هنری قرار می‌گیرد، لذتی از این مواجهه می‌برد که حتی اگر قصد خرید و صرف سرمایه برای آن را نداشته باشد ممکن است ناگهان تصمیم به خرید اثر هنری بگیرد. به همین دلیل ممکن است نمایش و فروش آثار هنری به صورت آنلاین نتواند موفقیت فضای حقیقی را داشته باشد، با این‌حال در این شرایط ممکن است تنها راه باقی مانده برای ما استفاده از فضای آنلاین باشد و باید از این فرصت استفاده کنیم.

تکتم فرمانفرمایی

 فرمانفرمایی با بیان اینکه بیشتر گالری‌ها این روزها به برگزاری نمایشگاه‌های گروهی می‌پردازند گفت: برگزاری نمایشگاه انفرادی در این شرایط کار راحتی نیست و به همین دلیل بیشتر گالری‌ها در این مدت به سراغ نمایشگاه‌های گروهی رفته‌اند. شاید این تنها فرصتی است که همکاران ما می‌توانند گالری خود را باز نگه دارند و به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و درعین‌حال هنرمندان خود را معرفی کنند. من هم با برگزاری نمایشگاه‌های گروهی موافق هستم و فکر می‌کنم به هر شکلی باید با تهدیدی که پیش آمده است مقابله کرده و آن را به چشم یک فرصت نگاه کنیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

 او با اشاره به اینکه نمایشگاه‌ها با ریزش مخاطب مواجه شده‌اند گفت: این مسئله قابل پیش‌بینی بود، اما تجربه جالبی که به دست آوردیم این بود که دیدیم در روزهای میانی هفته مخاطبان به گالری می‌آیند و در این روزها هم گالری‌ها رونق دارند. افرادی که سعی می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند روزهای میانی و خلوت هفته را فرصت خوبی برای گالری گردی می‌دانند.

فرمانفرمایی افزود: در صورت ادامه این شرایط یا بدتر شدن وضعیت، چاره‌ای نداریم جز اینکه زیرساخت‌های الکترونیک را تقویت کنیم و به سمت کسب‌وکار آنلاین برویم. اما آنچه باید یادمان باشد این است که هنرمندان پیشرو در شرایط خیلی سخت آثار جاویدانی خلق می‌کنند. نباید فکر کنیم که همیشه همه‌چیز برای‌مان مهیا است، بلکه این شرایط هم بخشی از تجربیات زندگی است که برای ما باقی خواهد ماند. این وضعیت می‌تواند برای هنرمندان فرصتی برای خلق اثر باشد و باعث شود به جای از خود بیگانگی، به آشتی با خود برگردیم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو