خواص کاهو, چرا باید کاهو بخوریم؟

خواص کاهو, چرا باید کاهو بخوریم؟


منبع: آرگا

206

1399/4/30

13:57


کاهو یکی از سبزیجات شناخته شده است که در تهیه اغلب سالادها کاربرد دارد. این سبزی پر مزایا, دارای خواص ضد التهابی, ضد میکروبی و ضد اکسیدانی است. از این رو یکی از مهمترین خواص کاهو پیشگیری از بیماری های مرتبط با التهاب می باشد.

کاهو یکی از سبزیجات شناخته شده در سراسر جهان است که در تهیه ی اغلب سالادها کاربرد دارد. کاهو انواع مختلفی دارد. این سبزی برای تحریک خواب بسیار مفید است و خاصیت ضد اسپاسم و تسکین دهندگی دارد. از آن جایی که این سبزی سرشار از مواد مغذی است در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. در این مطلب به فواید کاهو و دلیل استفاده از آن آشنا می شویم.

خواص کاهو این سبزی ارزشمند

ارزش غذایی کاهو

کاهو حاوی آب, چربی ها, برخی پروتئین, انرژی, کربوهیدرات, فیبر غذایی و قند است. مواد معدنی یافته شده در کاهو شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی همراه با ویتامین هایی مانند تیامین, ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین B6، C، A، E و ویتامین K می باشد. در گذشته کاهو بیش از یک سبزی مورد استفاده قرار می گرفت و کاربردهای دارویی بسیاری داشت. امروزه با توجه به مطالعات و بررسی های صورت گرفته, فواید کاهو اثبات و کشف شده است. در ادامه با فواید این سبزی همراه با علت استفاده از آن آشنا می شویم.

کاهو سبزی ضد التهاب

یکی از مهمترین خواص کاهو, خاصیت ضد التهابی آن می باشد که این مسئله به کنترل التهاب کمک می کند. بررسی ها نشان داده است شیره کاهو قدرت کنترل قابل توجهی در التهاب ناشی از کاتالیزورهای حیاتی مانند لیپواکسیژناز و کاراگینان دارد.

محافظت از سلول های عصبی با کاهو

نورون ها سلول های مغزی هستند که اتصالات فیزیکی آن ها با یکدیگر حافظه را شکل می دهد. مرگ این سلول ها در اتصالات یا جریان خاص منجر به از دست دادن حافظه می شود. در برخی از موارد شدید, مرگ تعداد قابل توجهی از این سلول های مغزی می تواند شروعی برای بروز علائم اولیه آلزایمر باشد. تحقیقات نشان داده است کاهو به طور قابل توجهی مرگ سلول های مغزی را کنترل می کند. این خاصیت کاهو ناشی از نقش آن در محروم سازی گلوکز است. همچنین یکی از موثرترین فواید کاهو درمان بیماری های عصبی می باشد. از این رو کاهو برای مغز و اعصاب آن بسیار مفید است.

فواید کاهو برای پوست و مو

خواص کاهو

  • احیاء کننده پوست
  • موثرترین مغذی پوست
  • محافظت از پوست
  • از بین بردن سموم پوستی
  • مقابله با مشکلات مختلف پوستی
  • تحریک رشد مو
  • ارائه ویتامین ها و مواد حیاتی مو
  • تغذیه مو

خواب راحت با کاهو

یکی از اصلی ترین کاربردهای کاهو در طب سنتی القای خواب می باشد. همچنین این سبزی در پیشگیری و درمان افسردگی نقش مهمی دارد. این ویژگی کاهو ناشی از اثرات مفید آن بر مغز و اعصاب می باشد. بنابراین به افرادی که از بی خوابی رنج می برند توصیه می شود کاهو مصرف نمایند.

کاهو و اثرات آنتی اکسیدانی آن

مطالعات نشان داده است کاهو حاوی آنتی اکسیدان های قوی با خاصیت مهارکنندگی رادیکال های آزاد است. آنتی اکسیدان ها از جمله مغذی ترین ترکیبات یافت شده در سبزیجات و میوه ها می باشد که برای سلامتی بسیار ضروری است. از آن جایی که این ترکیبات اثرات رادیکال های آزاد و مضر بدن را خنثی می کنند, تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها دارند. در واقع یکی از مهمترین فواید کاهو, خاصیت ضد سرطانی بودن آن است.

کاهو و کاهش سطح کلسترول خون با آن

خواص کاهو

کاهو می تواند در کاهش سطح کلسترول خون که عامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیگر بیماری های خطرناک است, مفید باشد. سطح بالای کلسترول یا LDL در خون بسیار مضر بوده و خطر ابتلا به سکته مغزی و یا حمله قلبی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. از فواید کاهو می توان به کاهش کلسترول خون اشاره کرد. از این رو این سبزی در کاهش علائم چربی خون و اختلالات قلبی ناشی از آن بسیار موثر است.

کنترل قند خون

از دیگر فواید بی نظیر کاهو کاهش سطح قند خون است و همچنین از افرایش قند خون نیز پیشگیری می کند، آب کاهو دارای دو گرم کربوهیدرات و پنج کالری انرژی است که بدون هیچ نگرانی از چاق شدن می توانید جهت کاهش قند خون آن را مصرف کنید.

سلامت چشم

کاهو به دلیل داشتن لوتئین، گزینه مناسبی جهت بهبود سلامت بینایی می باشد و همچنین از بیماری ماکولار که با افزایش سن اتفاق می افتاد پیشگیری می کند، طبق تحقیقات انجام شده آن دسته از خانم هایی که در رژیم غذایی خود کاهو استفاده می کنند احتمال ابتلا به آب مروارید در آن ها کمتر دیده می شود.

فواید شگفت انگیز کاهو

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

کاهو دارای مقادیر فراوانی فیبر می باشد که در نتیجه هضم غذا را آسان می کند و به درمان بیماری های مرتبط با گوارش مانند نفخ و یبوست کمک شگفت انگیزی می کند و همچنین سبب کاهش درد معده و افزایش سلامت روده می شود.

کاهو در دوران بارداری

وجود محتویات فولات در کاهو برای دوران بارداری بسیار مفید است زیرا، این ماده سبب کاهش خطر نواقص زایمان شده و همچنین وجود ویتامین K در این سبزی سبب کاهش میزان خونریزی نیز می شود و به خاطر داشتن فیبر از یبوست در این دوران پیشگیری می کند.

فواید مصرف کاهو در بارداری

تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهو دارای مقادیر فراوانی ویتامین A و C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در نتیجه باعث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

رفع کم خونی

وجود مقادیر زیادی فولات و آهن در کاهو آن را به یک سبزی مفید جهت درمان کم خونی تبدیل کرده است و همچنین این سبزی به منظور تامین ویتامین B12 برای آن دسته از افرادی که گیاهخوار هستند بسیار مفید است.

فواید کاهو بر سلامت بدن

آشنایی با عوارض مصرف کاهو

۱. طبق تحقیقات انجام شده کاهو در برخی افراد سبب بروز آلرژی یا حساسیت می شود.

۲. کاهو امکان دارد سبب فراموشی، نفخ شکم و کاهش قدرت جنسی شود.

۳. امکان تشدید بیماری گلوکوم و پروستات با مصرف کاهو وجود دارد.

۴. وجود ویتامین K در کاهو ممکن است با برخی دارو های کاهنده غلظت خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

بررسی خواص بی نظیر کاهو

بررسی ارزش غذایی کاهو

  • کالری : ۱۵
  • فیبر : ۱.۳ گرم
  • پروتئین : ۱.۴ گرم
  • قند : ۰.۸ گرم
  • کربوهیدرات : ۲.۹ گرم
  • چربی : ۰.۲ گرم

سخن پایانی

از دیگر فواید کاهو می توان به خاصیت ضد میکروبی, درمان اضطراب و کمک به کاهش وزن و … اشاره کرد. تمامی این خواص ناشی از ریز مغذی های موجود در کاهو می باشد. بنابراین توصیه می شود از این سبزی در رژیم غذایی خود استفاده نمایید، به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو