روش های کنترل هوس و شهوت + با استفاده از این روش ها میل جنسی خود را کنترل کنید

منبع: تاپ ناز

155

1399/4/30

14:00


روش های کنترل هوس و شهوت

یکی از قوی ترین غریزه های انسان، غریزه جنسی است که به آن هوس هم می گویند. هوس در نوجوانی شکوفا می شود و در جوانی به اوج می رسد. کنترل کردن هوس و شهوت می تواند باعث پیشگیری از دردسر شود و روش هایی برای کنترل هوس وجود دارد.

یکی از نعمت های الهی برای ماندگار شدن نسل انسان که به عنوان یک نیاز طبیعی وجود دارد، هوس یا غریزه جنسی است. غریزه جنسی برای سلامت فرد بسیار مهم و. طبیعی است ولی اگر این نیاز به صورت بیش از حد و افراطی وجود داشته باشد، به عنوان بیماری شناخته می شود.

کنترل نکردن هوس، عامیل ایجاد مشکلات بزرگی در زندگی زناشویی و شخصی خواهد شد. مها نکردن این غریزه در بدن می تواند تعادل عصبی را به هم بزنید و اثر مغناطیسی که بر محیط دارید را کم خواهد کرد.

هوس چیست

غریزه جنسی یا نفس، همان دل بستن به خواسته های درونی و پیروی کردن از این نیازها است. از جنبه فلسفی، نفس بعدی از روح هر انسان است که وظیفه کنترل و مدیریت نفس هایی مانند شهوت و غضب را دارد. نفس انسان همیشه ترکیبی از غریزه است که مدیریتن نفس رابطه مستقیمی با کنترل غریزه دارد. در بعضی از موارد، فرد دچار زیاده خواهی می شود که به میل و غریزه جنسی که دارد دل می بندد، در این حالت دچار غضب زیاد از حد می شود که در رسیدن به لذت های دنیا و خواسته های جنسی اش، تن به هر چیزی خواهد داد. هوس داشتن یکی از ویژگی های فهم و شعور انسان است که همین امر او را از دیگر جانداران متمایز نموده است.

کنترل هوس با روش های موثر

برای کنترل نمودن غریزه جنسی و هوس، هم خود و هم اطرافیان شما به خصوص پدر و مادر بسیار مسئول هستند. در ادامه این مطلب روش های موثر برای کنترل هوس را می خوانید.

  • تقویت تقوا و حس معنویت در خود

تمامی مواردی که در این بخش گفته شد، از راه های کنترل هوس می باشد. انجام این امور شما را از انحرافات جنسی باز می دارد و به کنترل هوس منجر می شود. تقویت تقوا و حس خدا دوستانه، بخش عظیمی از مشکلات افراد را برطرف می کند و این مشکلات می تواند در زمینه مسائل جنسی نیز باشد. اگر نوجوانون و جوانان از ته دل باور داشته باشند که تمامی اعمال آن ها زیر نظر خالق هستی است، کمتر در دام گناه می افتند. به خدا اعتماد کنید و یقین داشته باشید که اگر به خدا و معنویت او دل ببندید، کمتر در دام گناه می افتید و به فکر و خیال پردازی های مسائل جنسی می پردازید.

اگر همواره در یاد و قلب شما یاد خدا و نماز باشد کمتر دل به خواسته های درونی و دنیوی می بندید و فردی که در همه حال به خدا باور دارد، باید از صمیم قلب مطمئن باشد که همواره کسی به یاد اوست و در مشکلات او را یاری می کند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: نماز انسان را از هر گونه زشتی و ناپاکی، پاک می کند و همواره او را از اعمال زشت و گناه دور نگه می دارد. نماز در بالا ترین مقام از اعمال انسان قرا گرفته است که او را از انحرافات جنسی محافظت می کند.

  • ازدواج

مهم ترین عامل در پیشگیری از غریزه جنسی مفرط، ازدواج است. اگر مجرد هستید و بیش از این نمی توانید خود را از فکر کردن به مسائل جنسی دور نگه دارید، هرچه سریع تر ازدوج کنید و این حس را با شریک زندگی خود تجربه کنید.

  • برنامه ریزی های پیوسته برای انجام فعالیت های روزانه

جوانان و نوجوانان دارای نیروی درونی بسیاری هستند، این انرژی و نیرو اگر در راه درست استفاده نشود، ممکن است به روش های دیگر که مربوط به سن آن ها می باشد، تخلیه شود. اگر جوان و نوجوانان برای روز خود برنامه ریزی هایی لازم را داشته باشد، و به اندازه کافی سرگرم امور روزانه و صرف انرژی خود باشند، کمتر زمینه های گناه و هوس را برای خود فراهم می کنند. افرادی که دارای فعالیت های روزانه مداوم هستند؛ تا حدودی از انحرافات اخلاقی و جنسی به دور هستند و انرژی خود را صرف کارهای مفید می کنند.

  • تنظیم ساعت خواب

طبق تحقیقات انجام شده؛ بسیاری از انحرافات و غرایز جنسی افراد، قبل از رفتن به رخنخواب با خیال پردازی های بی مورد آغاز می شود. اگر جوان قبل از رفتن به رختخواب به کار هایی که در طول روز انجام داده است، و کارهایی که قرار است روز بعد برای خود انجام دهد؛ فکر کند، کمتر در دام گناه و هوی و هوس می افتد. یکی از روش های درست کنترل هوس؛ برنامه ریزی صحیح برای ساعت خواب است، بهتر است زمانی را برای خواب انتخاب کنید که به اندازه کافی خسته هستید و در بهترین حالت برای خوابیدن قرار دارید. به طور طبیعی اگر جوانی با خستگی به رختخواب برود؛ خیلی کم پیش می آید که به فکر و خیال پردازی های جنسی بپردازد.

طبق نظریه یکی از روانشناسان پرتجربه در این باره؛ بیشترین نیرو در بدن فرد در نیمه اول شب قرار دارد، پس باید از آن به روشی نیکو استفاده کرد. صبح به زودی از خواب بیدار شوید و بدون معطلی از رختخواب برخیزید، باید توجه داشته باشید که بیدار ماندن زیاد در شب، تاثیرات بدی بر بدن می گذارد. این تاثیرات جسم را سست و ناتوان می کند و بذر وسوسه های شیطانی را در دل فرد می کارد.

بخوانید: دلیل میل جنسی بالا چیست و چگونه میل جنسی را کم کنیم؟
  • اجتناب از محیط های مخرب و ناسالم

یکی از علت هایی که در بروز انحرافات جنسی بسیار نقش دارد، محیط های تحریک آمیز و نا سالم است. محیط عناصر محرک را به روح شما القا می کند و در هدایت شما به سوی زمینه های جنسی و غیر اخلاقی تلاش می کند. بدحجابی، روابط ناسالم دختر و پسر، برخی سریال های تلویزیونی و فیلم های خارجی و استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی در تحریک و ایحاد غریزه های جنسی در فرد بسیار موثر عمل می کند. اگر می خواهید که از جوانی و نیروی آن به خوبی و درستی استفاده کنید، از حضور در مکان های تحریک آمیز بپرهیزید و سعی کنید حد الامکان از محیط هایی که شرایط بروز غریزه های جنسی در آن وجود دارد، دوری کنید.

  • استفاده بهینه و مناسب از اوقات فراغت

از دیگر عوامل ایجاد کننده هوی و نفس در نوجوان و جوانانان، سپری اشتباه اوقات فراغت است. زمان های بی برنامه، برای نوجوان امری خسته و کسل کننده است که باعث سرگردانی و پریشانی در او می شود. این افراد در گذر زمان اگر به درک درستی از محیط و وظایفی که به گردن آن هاست پی نبرند، در طولانی مدت به خلوت انزوا و گوشه گیری خود پناه می برند و کم کم به دنبال راهی برای سرگرم کردن خود می افتند. اگر به دنبال بهترین روش برای کنترل هوس خود هستید، هرچه سریع تر شرایط مناسب را برای خود فراهم آورید.

  • ایجاد رابطه های سالم انسانی

جوان و نوجوانانی که بیشتر وقت خود را با افراد بی بند و بار سپری می کنند، کم کم به انحراف جنسی و اخلاقی کشیده می شوند. این افراد بیشتر از بقیه تحت تاثیر شهوت و هوی نفس خود قرار می گیرند. در سن بلوغ صحبت درباره مسائل جنسی، ردو بدل عکس های تحریک  آمیز بسیار بیشتر اتفاق می افتد که تمامی این اتفاقات به شرایط هورمونی و سنی آن ها بستگی دارد. اگر از پیشرفت این شرایط جلوگیری نشود، زمینه های فساد و گناه برای فرد ایجاد می شود که ممکن است آثار مخربی بر روحیه و شخصیت او بگذارد.

روش های کنترل هوس و شهوت

توصیه های مهم برای کنترل نفس و غریزه جنسی

در ادامه این مطلب به توصیه هایی جهت کم کردن میل جنسی و کنترل هوس افراطی در شما، پرداخته ایم.

  1. از لمس اندام جنسی و بدن خود در هنگام ورود به رختخواب، به شدت دوری کنید.
  2. سعی کنید طاق باز نخوابید، خوابیدن به پهلو بهترین حالت خواب می باشد.
  3. ورزش را تیتر برنامه های روزانه خود، جهت تخلیه انرژی قرار دهید.
  4. اوقات فراغت خود را به نیکوترین روش سپری کنید. می توانید با انجام فعالیت هایی چون؛ ورزش، عبادت، مطالعه کتاب های مورد علاقه به گذراندن اوقات خود بپردازید.
  5. از رفتن به مکان های خلوت و به دور از افراد بپرهیزید.
  6. ۱ الی ۲ روز در هفته را به انجام روزه های مستحبی بپردازید. در روشی دیگر می توانید میزان غذا را کاهش و تعداد دفعات آن را افزایش دهید.
  7. در هنگام هجوم افکار جنسی، به هیچ وجه تنها نشوید. در این زمان به جمع های دوستانه خود وارد شوید. در حالتی دیگر می توانید یا با نزدیک ترین دوست خود تماس بگیرید و با حرف زدن با آن فکر خود را به کلی مشغول کنید.
  8. بعد از بیدار شدن سریعا رختخواب را ترک کنید.
  9. در هنگام بروز افکار جنسی از حمام رفتن بپرهیزید.
  10. از فکر کردن به اتفاقات بدی که افتاده است و ممکن است برای شما زمینه های تحریک را ایحاد کند، بپرهیزید.
  11. با معده پر و سنگین نخوابید.
  12. قبل از خوابیدن حتما، مثانه خود را خالی کنید.
  13. در هنگام شب، همچنین موقع خواب از نوشیدن زیاده از حد آب بپرهیزید.
  14. هیچگاه بدن خود را به صورت عریان در آیینه، مشاهده نکنید.
بخوانید: قرص کاهش میلی جنسی چیست و چگونه می توانم میل جنسی خود را کم کنم؟

ترفند های موثر در رهایی از افکار جنسی و شهوت

راه کارهایی در رابطه با رهایی از افکار جنسی و برانگیختن غریزه جنسی وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن پرداخته ایم.

  1. در رابطه با نامحرمان، رفتاری متکبرانه و غرور آمیز داشته باشید.
  2. در مکان هایی که با نامحرم تنها هستید، باقی نمانید.
  3. قرآن را بسیار بخوانید و از فکر کردن به معانی آن غافل نشوید.
  4. تا زمانی که به طور کامل خواب آلود نشده اید، به رختخواب و اتاق خود نروید.
  5. از فکر و خیال پردازی های جنسی با جنس مخالف به شدت دوری کنید.
  6. از مشاهده عکس و فیلم های تحریک آمیز اجتناب کنید.
  7. از شوخی های جنسی و تحریک آمیز بپرهیزید.
  8. از دعا و توسل به خدا برای رفع مشکلات و رهایی از آن ها کمک بگیرید.
  9. روزه گرفتن، سبب کاهش میل جنسی می شود. سعی کنید این عمل را هفته ۱ الی ۲ مرتبه انجام دهید.
  10. در طول روز همواره وضو داشته باشید و حالت نورانی خود را حفظ کنید.
  11. به عواقب گناه بیندیشید و از زمینه های بروز آن دوری کنید.
  12. از رحمت خدا هیچگاه مایوس و ناامید نشوید.
  13. حداامکان لباس های تنگ و تحریک آمیز نپوشید.
  14. از اینترنت و فضای مجازی به درستی و خوبی استفاده کنید.
  15. از خواندن مطالب جنسی و فکر کردن درباره این امور بپرهیزید.

روش های مهار غریزه جنسی

  • ترک زمینه گناه

این عامل که از مهم ترین مراحل در ترک و کنترل هوس است شامل مواردی دیگر می شود.

۱- کنترل چشم:

به این معنی که باید مواظب چشم ها بود که چه چیزی را می خواهد ببیند. باید این نکته را به چشم ها آموخت که هر چیزی ارزش دیدن ندارد، پس نباید خود را آلوده اموری کند که هیچ خیری برای او ندارد.

۲- کنترل گوش:

باید از شنیدنی هایی که نتیجه آن ها آلوده شدن به گناه است، به شدت پرهیز کرد.

۳- جدایی از دوستان ناباب:

دوستانی که شما را قدم قدم به دام گناه نزدیک می کنند، در واقع دشمنانی در قالب دوست هستند که باید از آن ها به شدت دوری کرد.

  • ترک فکر گناه

ترک زمینه های گناه، نقش به سزایی در ترک فکر گناه دارد. هرچه بیشتر زمینه های گناه را از خود دور کنید، کمتر به فکر انجام گناه می افتید.

مواد غذایی که در میزان غریزه جنسی شما اثر گذار است

برای کنترل هوس باید به نوع تغذیه خود توجه کافی را داشته باشید. در این قسمت با مواد غذایی کاهنده و افزایش دهنده میل جنسی آشنا خواهید شد.

  • مواد غذایی محرک جنسی

  1. خرما
  2. پیاز
  3. فلفل
  4. تخم مرغ
  5. گوشت قرمز
  6. غذاهای پر چرب
  • مواد غذایی کاهنده میل جنسی

  1. بید
  2. شاهدانه
  3. کافور
  4. خشخاش
  5. تاجریزی پیچ
  6. انیسون
  7. رازک
  8. مریم گلی
  9. نعناع فلفلی
  • کنترل میل جنسی

  1. مصرف آب ترنج به مقدار ۲ الی ۳ مرتبه در روز
  2. مصرف عدس همراه با غذا
  3. مصرف آب انار به میزان ۲ الی ۳ مرتبه در روز
  4. مصرف سداب به مقدار زیاد سمی است و ممکن است برای شما مسموییت ایجاد کند، اما مصرف ۱ گرم کوبیده آن که به صورت دمنوش میل شود هیچ ضرر و زیانی به شما نمی رساند.
  5.  برای کنترل هوس ۲ تا ۴گرم تخم میوه پنچ انگشت را بکوبید و آن را به صورت دمنوش میل کنید. این دمنوش را باید بعد از جوشید صاف کنید و سپس آن را میل کنید. این دمنوش را می توانید در طول روز ۲ الی ۳ فنجام میل کنید.
مطلب پیشنهادی: دلیل تمایل زیاد به داشتن رابطه جنسی چیست؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو