۱۰ داستان کوتاه برتر تاریخ انتخاب شدند

۱۰ داستان کوتاه برتر تاریخ انتخاب شدند


منبع: ایران آرت

216

1399/4/30

15:11


منتقدان ادبی روزنامه گاردین به تازگی 10 داستان کوتاه برتر تاریخ ادبیات داستانی غرب را معرفی کرده‌اند.

ایران آرت: داستان کوتاه از دیرباز به‌دلیل موجز بودن و رخ دادن در فضایی خیال‌انگیز و زمان کمتری که صرف خواندن آن نسبت به یک رمان بلند می‌شود، برای علاقه‌مندان به کتاب، جذاب بوده است. اما داستان‌های کوتاه و نویسندگان داستان کوتاه همواره به‌طور ویژه مورد توجه رسانه‌ها نبوده‌اند و در رسانه‌ها به رمان‌های بلند از نویسندگان شناخته‌شده بیشتر پرداخته می‌شود. حال آنکه داستان‌های کوتاهی بوده‌اند که اهمیت‌شان از داستان‌های بلند نیز بیشتر بوده و حتی بسیاری از نویسندگان نیز بوده‌اند که در ابتدا با داستان‌های کوتاه خود را به دنیای ادبیات شناسانده‌اند. برخی از نویسندگان هم به‌طور اخص با نگارش داستان‌های کوتاه شهرت جهانی یافته‌اند.

به گزارش همشهری، منتقدان ادبی روزنامه گاردین به تازگی 10داستان کوتاه برتر تاریخ ادبیات داستانی غرب را معرفی کرده‌اند.

مردگان / جیمز جویس



جیمز جویس داستان کوتاه مردگان را در قالب مجموعه "داستان‌های دوبلینی‌ها" نوشت. "مردگان"، آخرین و بلند‌ترین داستان این مجموعه است. برخی از منتقدان این داستان را طولانی ارزیابی کرده و معتقدند که حتی می‌توان آن را یک رمان نیز به‌حساب آورد. جویس در این داستان روایتی ویرانگر از عزت‌نفس شکننده مردانه ارائه می‌دهد. این داستان در یک غروب دل‌انگیز در شهر دوبلین می‌گذرد. در این داستان به مباحثی نظیر عشق و فراق و همچنین به پرسش‌هایی نظیر اصالت و هویت ایرلندی پاسخ داده می‌شود. گابریل کانروی شخصیت اصلی این داستان است. او یک آموزگار و منتقد ادبی است. در این داستان رابطه وی با خانواده و دوستانش مورد بررسی قرار می‌گیرد.کتاب مردگان چند‌بار توسط مترجمان مختلف از جمله نسرین طباطبایی، مجید ابن موید و به طور مشترک توسط محمد علی صفریان و صالح حسینی به فارس برگردانده شده است.

اورژانس / دنیس جانسون



داستان کوتاه "اورژانس" در زمره مجموعه داستان‌های کتاب "پسر عیسا" نوشته دنیس جانسون است. کتاب پسر عیسا در ایران توسط پیمان خاکسار ترجمه شده است. در این داستان نیز مانند سایر قصه‌های این مجموعه، اعتیاد به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی جامعه آمریکا، یکی از محورهای اصلی این داستان است. این داستان به‌طور خاص درباره 2 خدمه بیمارستانی معتاد است، که از کار خود گریزی می‌زنند و با خودرو به گردش می‌روند و در نهایت در جنگل گم می‌شوند. هر چه داستان جلوتر می‌رود، متوجه می‌شویم که این دو فرد بسیار بامزه هستند و از لابه لای دیالوگ‌های آنها به شخصیت عمیق‌شان پی می‌بریم.

گاردن پارتی/ کاترین منسفیلد



گاردن پارتی اثر کاترین منسفیلد ازجمله آثار ماندگار در زمینه داستان کوتاه است. این کتاب حداقل 2بار توسط شیرین تعاونی(خالق) و نرگس انتخابی به فارسی ترجمه شده است. "گاردن پارتی" داستان جشن یک خانواده ثروتمند را روایت می‌کند که همزمان با مرگ یکی از کارگرها در همسایگی آنها در حال برگزاری است. در این رمان، احساسات متضادی نظیر وجدان طبقاتی، رویارویی خیال و واقعیت، احساس و بی‌احساسی، مرگ و زندگی، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند. کاترین منسفیلد در این کتاب بیشتر بر دنیای درونی شخصیت‌ها و درآمیختن فضای داستان با احساسات، تمرکز دارد.


موسیقی بلوز سانی / جیمز بالدوین



"موسیقی بلوز سانی" داستان کوتاهی است که جیمز بالدوین آن را در سال 1957نگاشت و در ابتدا در مجله "پارتیزان ریویو" چاپ شد و سپس آن را در قالب مجموعه داستان‌های "ملاقات" منتشر کرد. "موسیقی بلوز سانی"، داستان یک آموزگار درس جبر و واکنش‌های وی در قبال دستگیری برادرش "سانی" به اتهام اعتیاد و قاچاق مواد‌مخدر را روایت می‌کند. داستان از زبان برادر "سانی" روایت می‌شود و در این داستان راوی از سرنوشت برادرش "سونی" و شاگردهایش ابراز نگرانی می‌کند. او نگران است که شاگردهایش نیز به مواد‌مخدر روی بیاورند. او برادرش را به‌دلیل اعتیاد به مواد‌مخدر از خود دور می‌کند. تاریکی و نور، موسیقی، یخ، درد، تحمل درد و آموختن از درد و غیبت، ازجمله نمادها و موضوعاتی هستند که در این داستان به‌صورت بسیار پر رنگی به آنها پرداخته شده است. داستان "موسیقی سانی" در قالب کتاب "مجموعه داستان‌های ملاقات" در ایران توسط ستاره نعمت‌اللهی ترجمه شده است.


گوسف / آنتوان چخوف



"گوسف" داستان کوتاهی اثر آنتوان چخوف است. در برخی از منابع به این اشاره شده که چخوف در بازگشت از سفر به سیبری که به‌منظور درک رنج و مشقت محکومان زندانی در این منطقه انجام گرفته بود سوار بر کشتی شد و در راه بازگشت 2 نفر از مسافران کشتی به‌طور ناگهانی فوت کردند و جسد آنها را به رسم معمول میان دریانوردان به آب انداختند، این حادثه چنان بر وی تأثیر گذاشت که تصمیم گرفت رمانی به نام"گوسف" درباره مرگ بنویسد. داستان "گوسف" در واقع از شاهکارهای ادبی چخوف است. او در این داستان آخرین روزهای زندگی یک سرباز را که در حال بازگشت به خانه است روایت می‌کند. به باور بسیاری از منتقدان یکی از بهترین روایت‌های ادبی درباره مرگ در این داستان انجام گرفته است و مرگ در این داستان به‌گونه‌ای توصیفی به تصویر کشیده شده است.


ماجرای واقعی آه کیو / لو شون

 



"ماجرای واقعی آه کیو"، داستان کوتاهی است نوشته "لو شون" نویسنده مشهور چینی. او البته این داستان را با نام مستعار "را بن" (مرد بی‌تجربه و خام) نگاشت. او در این داستان هجو‌آمیز، ماجراهای فرد ناشناسی با نام "آه کیو" که دارای اصالتی روستایی است و از سواد پایین بهره می‌برد و شغل مشخصی ندارد را شرح می‌دهد که پیروزی‌‍‌هایش اغلب به شکست مبدل می‌شود.


 این ندا از کجا می‌آید؟/ اودورا ولتی

داستان "این ندا از کجا می‌آید؟" از زبان یک قاتل نژادپرست روایت می‌شود. "اودورا ولتی" این داستان را بلافاصله پس از مرگ "مدگار اورز" فعال حقوق شهروندی آمریکایی نگاشت. او در توصیف وقایع رخ‌داده در کتاب خود که به توصیف قتل یک فعال سیاهپوست حقوق شهروندی می‌پردازد، گفت: خشم می‌تواند مانند انبار باروت عمل کند. طبق آنچه در این داستان روایت شده فرد قاتل که یک سفیدپوست است، منتظر می‌ماند تا قربانی سیاهپوستش از منزل خود خارج شود و سپس او را با شلیک گوله‌ای می‌کشد. قاتل دلیل این قتل را رضایت شخصی خود عنوان می‌کند. در پایان داستان نیز او هنوز دستگیر نشده و متواری است.


رد پاها/  آلیس مونرو

در سال 1982آلیس مونرو که 3 دهه بعد برنده جایزه نوبل ادبیات شد، در جایی نوشت: هر نوشته نهایی و هر داستان منتشر شده، صرفا تلاش‌ اولیه و مقدماتی یک نویسنده برای نگارش یک داستان واقعی است و صرف اینکه ما یک داستان قابل چاپ بنویسیم نشانگر این نیست که ما تبدیل به یک نویسنده تمام‌عیار شده‌ایم. داستان"رد پاها"، نیز این باور را در بر می‌گیرد. در این داستان هر یک از ساکنان یک شهر کوچک روایت خود را از قتل – خودکشی‌ای که در شهرشان رخ داده ارائه می‌دهند.


در جست‌وجوی خدای باران/ بسی هد

در این مجموعه داستان‌های کوتاه، "بسی هد" گفت‌وگوهایی را که با مردم یک دهکده به نام"سیرو" در بوتسوانا انجام داده گردآوری کرده و آنها را با نثری داستانی در آمیخته و در قالب کتاب مجموعه داستان‌های کوتاه به چاپ رسانده است. این گفت‌وگوها در واقع هر یک مانند یک داستان، روایت و قصه محلی هستند. در این مجموعه داستان‌ها، بسی هد به موضوع خشکسالی وحشتناک در بوتسوانا پرداخته است. البته او برای جذاب شدن این مجموعه، از مضامین طنزآمیز، آگاهی‌های تاریخی و روایت‌هایی معماگونه، نیز استفاده کرده است.


همراهی گرگ‌ها/ آنجلا کارتر

 



"همراهی گرگ‌ها" یکی از داستان‌های کوتاه کتاب مجموعه داستان‌های"تالار خونین" اثر آنجلا کارتر است. داستان همراهی گرگ‌ها، در قلب منطقه کوهستانی مملو از جنگل‌های انبوه در میانه سرمای مرگبار زمستان رخ می‌دهد. راوی این داستان در ابتدا شرح می‌دهد گرگ‌ها موجوداتی بی‌رحم هستند که برای بقای خود موجودات ضعیف‌تر را از هم می‌درند. به‌ویژه در زمستان‌های بی‌رحم و زمانی که غذا کمیاب است. در ابتدای این داستان یک جادوگر تمام حاضران در یک مراسم را تبدیل به گرگ می‌کند. این داستان‌ها به نوعی برگرفته از داستان افسانه‌ای کلاه قرمزی است، اما با روایت‌هایی متفاوت که همگی آنها در جنگل رخ می‌دهند. یکی از این داستان‌ها روایت عجیب زندگی زوج جوانی است که در جنگل زندگی می‌کنند. یکی دیگر نیز روایتی نو و بزرگسالانه از داستان شنل قرمزی است. نویسنده در این کتاب که با نگاه تا حدی فمینیستی نگاشته شده نسبت به خطراتی که جنس زن را تهدید می‌کند، هشدار داده است.
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو