بلندپروازی«گوهرناز» با پول مردم

53

1399/4/30

15:47


سلامت نیوز: تبلیغات گسترده و فریبنده شرکت صنایع ‌غذایی «گوهرناز» که بیش از 16 نمایندگی در سراسرکشور ایجاد کرده‌ است، بیش از 4هزار مالباخته برجا گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،سودهای وسوسه‌انگیز 35 و 45 درصدی، بیش از 250میلیارد تومان از سرمایه مردم را روانه این شرکت کرد و مردم استان‌های مختلف به امید کسب سود بیشتر و نقش‌آفرینی در رونق تولید و صادرات، پول‌شان را در صنایع ‌غذایی «گوهرناز» سرمایه‌گذاری کردند. اعتبار مدیرعامل این شرکت روزبه‌روز با تبلیغات در صداوسیما و رسانه‌های معتبر نزد مردم بیشتر می‌شد تا جایی که این شخص بدون اینکه هیچ تولید و صادراتی داشته باشد، به عنوان کارآفرین و صادرکننده نمونه معرفی شد.

اما خبر اخیر مبنی بر دستگیری مدیرعامل گوهرناز، همه سرمایه‌گذاران و شهروندانی که تبلیغات انبوه این شرکت را در شبکه‌های سیما و محیط شهری دیده بودند، در شوک بزرگی فروبرد. اتفاقی که مشابه آن را چند سال پیش هم داشتیم و در کلاهبرداری نجومی یک شرکت تحت عنوان «‌مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان» که 12 هزار نفر ۲۳۸ میلیارد تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند.

حال این اتفاق دوباره تکرار شده و البته باورش برای سرمایه‌گذاران سخت است که مدیرعامل خوش‌حساب این شرکت (به‌زعم سرمایه‌گذاران و البته نه مسئولان قضایی) را پشت میله‌های زندان ببینند. در پی گلایه‌های متعددی که برخی مالباختگان از این شرکت اعلام کردند، با دادستان عمومی و انقلاب قم و قاضی شعبه ویژه دادستانی قم گفت‌وگو کردیم.

البته در این میان برخی از سرمایه‌گذاران هم از فعالیت شرکت گوهرناز اظهار رضایت کرده و عنوان می‌کنند که این شخص در پرداخت سود مشارکت سرمایه‌گذاران خوش‌حساب بوده ‌است و حتی اگر با پول آن‌ها فعالیت اقتصادی خاصی انجام نمی‌داده، اما در سال‌های اخیر تأخیری در دریافت مطالبات‌شان نداشته‌‌اند.


کدهای کلاهبرداری

دادستان عمومی و انقلاب قم در این باره می‌گوید: این فرد هم مانند دیگر متخلفان گذشته، از طریق کمک به هیئت‌های مذهبی و امور عام‌المنفعه، خودش را فردی متدین نشان می‌داد. از سوی دیگر در موعد مقرر سود سرمایه‌گذاران را با پول‌هایی که جذب کرده پرداخت می‌کرد.

علاوه بر این، به‌ عنوان انسان قدردان، یک درصد از سرمایه جذب‌شده را به افرادی که سرمایه‌گذاران جدید را معرفی کنند، می‌داد. این‌ها کدهای کلاهبرداری است. فرد اگر خودش را انسان موجهی نشان ندهد، نمی‌تواند جذب سرمایه داشته باشد. در این شرایط سرمایه‌گذاران هم بهتر معرف افراد موجه می‌شوند و این راز جذب مداوم سرمایه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن غریب می‌افزاید: مدیرعامل گوهرناز از سال 92 تا 98 مشغول جذب سرمایه‌های مردم و واریز سود بود. کارخانه در تیر 98 ایجاد شده بود و سوله آن هم برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شد. همچنین متهم چند روز قبل از دستگیری یک کارخانه بافندگی خریده بود که این موضوع نشان می‌دهد متهم در طول چند سال، فقط بخشی از سرمایه‌های جذب‌شده را به عنوان سود به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کرد و هیچ فعالیت اقتصادی نداشت.وی با بیان این‌که در قرارداد مضاربه، سرمایه‌های جذب‌شده باید در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی به‌ کار گرفته شود، بیان می‌کند: اقدام متهم برای ایجاد دو کارخانه و کارگاه هم به این دلیل بود که می‌خواست یک فعالیت اقتصادی کوچک را به‌عنوان پوشش سرمایه‌گذاری داشته باشد که سرمایه‌گذاران و نهادهای نظارتی به او شک نکنند.

پس از دستگیری این فرد، قرار بود کارخانه به فعالیتش ادامه دهد و سود آن برای پرداخت به سرمایه‌گذاران به حساب دادگستری واریز شود، اما بعد از تحقیقات تکمیلی و بررسی مدارک و اسناد به این نتیجه رسیدیم که این کارخانه نه تنها سودی ندارد، بلکه زیان‌ده هم هست. وی تاکید می‌کند: این فرد باید کل سرمایه‌های مردم را وارد صنایع مختلف، تولید یا کشاورزی و فرآوری می‌کرد و به اندازه تمام پولی که از سرمایه‌گذاران گرفته بود، کارخانه ایجاد و سرمایه‌گذاری اقتصادی می‌کرد؛ در حالی ‌که کل سرمایه‌ای که در جریان تولید هزینه شده حدود 10میلیارد تومان است.

متهم با پول مردم یک زندگی اشرافی برای خود رقم زده است. او حدود 250 میلیارد تومان از سرمایه مردم را جذب کرده درحالی‌که کل دارایی‎های نقدی و غیرنقدی متهم حدود 50میلیارد تومان است و به دلیل اینکه فعالیت متهم، غیرقانونی و غیرشرعی بوده پرونده قضایی برای او تشکیل شد.


پول مردم چه شد؟

مهم‌ترین سؤالی که ذهن مالباختگان را درگیر کرده، سرنوشت سرمایه‌هایشان است. آنطور که دادستان قم می‌گوید، بخشی از سرمایه‌های مالباختگان صرف بریز و بپاش و خوشگذرانی متهم شده است. به همین دلیل برای بررسی مصادیق حیف و میل سرمایه‌های مردم، سراغ قاضی شعبه ویژه دادستانی قم رفتیم. شهباز بروجردی درباره بررسی تخلفات این فرد می‌گوید: مدیرعامل گوهرناز پس از جذب سرمایه‌های مردم، اقدام به خرید خانه سه‌طبقه مجلل و اشرافی در منطقه سالاریه قم کرد. طبقه همکف این خانه دارای سونا، جکوزی، وسایل بازی بیلیارد و ایرهاکی است.

طبقه اول که در معرض دید و رفت و آمد مردم بود با 10عدد فرش ابریشم دستباف که قیمت بیش از 300میلیون تومان دارند، تزیین شده بود. درهای ورودی اتاق‌ها در همه طبقه‌ها قفل‌های رمزگذاری‌شده مخصوص دارد که مبلغ هر قفل یک میلیون تومان است.بروجردی با اشاره به تهیه خانه‌های لوکس ازسوی متهم برای دو همسر و خانواده نزدیکش بیان می‌کند:‌ در دو قطعه باغ چندهکتاری که متهم برای همسران خود خریداری کرده، امکانات پیشرفته حفاظتی، سیستم کنترل از راه دور، سیستم آبیاری پیشرفته، لوازم لوکس خانگی شامل فرش‌های دستباف، یخچال، تلویزیون و... وجود دارد.

برای ساخت باغ پرندگان و خرید حیوانات و پرندگان گران‌قیمت هم هزینه‌ قابل‌توجهی در این بخش صرف شده است. متهم اقدام به خرید 3 رأس اسب گران‌قیمت برای سوارکاری خود و فرزندانش کرده بود.وی می‌افزاید: متهم به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، مالزی، روسیه، لبنان و... هم مسافرت‌های متعددی داشته که هزینه هر سفر حدود 100 میلیون تومان برآورد شده ‌است. همچنین خودروها و موتورسیکلت‌های گران‌قیمت این شخص کشف و توقیف شده است. قاضی شعبه ویژه دادستانی قم می‌گوید:

کلاهبرداری اینچنینی که با تبلیغات گسترده و سوء‌استفاده از اعتماد مردم صورت می‌گیرد، نه تنها اقدامی غیرقانونی و غیرشرعی است که موجب ضرر مالی و مشکلات روحی و روانی برای مالباختگان می‌شود، همچنین نوعی اخلال در نظام اقتصادی کشور است. عناوین مجرمانه ارتکابی ازسوی متهم پرونده گوهرناز جزو جرائم عمومی و غیرقابل گذشت بوده که حتی با رضایت شاکیان نیز مختومه نمی‌شود.

به‌گفته مسئولان قضایی استان، درباره احقاق حق مالباختگان این پرونده، بخشی از اموال مردم که فاسدشدنی بود، فروخته شده و مبالغ نقدی حاصل از فروش این کالاها و مبالغ نقدی توقیف شده از متهم در حساب سودآور، سپرده‌گذاری شده تا حقوق شاکیان حفظ و در زمانی معین پرداخت شود. گرچه به لحاظ پیچیدگی پرونده و گستردگی اقدامات، اعلام زمان دقیق صدور رأی مقدور نیست، اما تحقیقات مورد نیاز این پرونده در مرحله پایانی است و قاضی پرونده تاکید کرده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات اعلام می‌شود.

دادستان قم : مدیرعامل گوهر ناز از 250 میلیارد تومان سرمایه مردم تنها 10میلیارد تومان را وارد فعالیت اقتصادی کرده و با پول مردم یک زندگی اشرافی برای خود رقم زده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو