چگونه نقش خودمان را در سلامت جامعه ایفا کنیم؟

72

1399/4/30

15:51


استفاده از ماسک بهترین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه پیشگیری در شرایط فعلی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و مهم‌ترین نشانه نوع و وطن دوستی در حال حاضر تذکر به استفاده از ماسک و عمل خودمان به استفاده از آن است.

چگونه نقش خودمان را در سلامت جامعه ایفا کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، ویروس کرونا که چندماه از آمدنش به کشور می‌گذرد گویا به این زودی‌ها هم خیال رفتن ندارد، علاوه‌بر زمین گیر کردن اقتصاد جامعه و قرنطینه کردن مردم، با تعطیلی بسیاری از فضاها جامعه را نیز تحت تأثیر خودش قرار داده است.

ثابت شده که استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری و قطع زنجیره انتقال موثر است؛ بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته و بهتر است هر کسی از خانه خارج می شود ماسک بزند. علی رغم تاکیدات انجام شده اما بیشترین ضرورت استفاده از ماسک در مکان های سربسته و گروهی است.

از سویی استفاده نکردن از ماسک و رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی بنا به اعلام وزارت بهداشت موجب شده که بسیاری از شهرهای کشور که در وضعیت زرد و سفید بودند به حالت قرمز و هشدار برسند.در این میان استفاده از ماسک بهترین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه پیشگیری در شرایط فعلی است و مهم‌ترین نشانه نوع و وطن دوستی در حال حاضر، تذکر به استفاده از ماسک و عمل خودمان به استفاده از آن است.

 در فاصله کمتر از یک و نیم متر با دیگران حتما ماسک به همراه داشته باشیم
دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ابتلا به کرونا در گیلان اصلا کاهش پیدا نکرده است، گفت: متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر و فراوانی که از رسانه های مختلف به مردم گیلان داده شده، همچنان روند ابتلا به بیماری کرونا آرام آرام رو به افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، خاطرنشان کرد: در صورت خروج از منزل و در فاصله کمتر از یک و نیم متر با دیگران حتما ماسک به همراه داشته باشیم و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.وی با بیان اینکه هنوز ۵۰ درصد هم استانی ها در تجمعات و اماکن سربسته ماسک نمی زنند، عنوان کرد: در حال حاضر خطر ابتلا به کرونا فقط برای افراد سالمند نیست و جوانان و میانسالان نیز در حال بستری در بیمارستان ها هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر استفاده از ماسک گفت: اصول بهداشتی نظیر ماسک و دستکش همچون گذشته باید در کنار رعایت فاصله گذاری اجتماعی مورد اهتمام همگان باشد.

ویروس کرونا به دلیل معلق بودن در هوا می تواند خطر انتقال را بیشتر کند
دکتر رخشاد مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص معلق بودن ویروس کرونا در هوا گفت: تا چند ماه پیش تصور بر این بود که این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل می گردد یعنی اینکه افراد سالم اگر حداقل یک متر از فرد مبتلا فاصله داشته باشند کافی بود و در نهایت قطرات تنفسی به زمین می افتاد اما اخیراً ثابت شده که این ویروس در هوا معلق است و می تواند خطر انتقال به افراد را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری هایی که از طریق تنفسی منتقل می شود بسیار سخت است و ویروس کرونا نیز از این دسته از ویروس هاست یادآور شد: ویروس کرونا همانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی که در فصل سرما همه گیری هایی فراوانی در کشور و سراسر جهان دارد می تواند دردسرساز لذا استفاده از ماسک بسیار مهم و قابل توجه است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک برای آحاد جامعه چه افراد سالم و چه متبلا گفت: برای افراد سالم از این جهت استفاده از ماسک مهم است که باعث جلوگیری از ابتلا توسط افراد مبتلا می  شود.

معمولاً ماسک ها را نمی توان ضدعفونی کرد
رخشاد با بیان اینکه ماسک هایی که برای عموم توصیه می  شود ماسک های جراحی (پزشکی) است افزود: این ماسک ها باید در صورت مرطوب شدن تعویض شوند.وی ادامه داد: بطور کلی اینگونه ماسک ها باید هر 2 تا 3 ساعت تعویض شوند. این تعویض در استان هایی با رطوبت بالا مثل گیلان حتی ممکن است کاهش هم یابد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه معمولاً ماسک ها را نمی توان ضدعفونی کرد و مجدداً استفاده کرد گفت: تنها ماسک هایی که از جنس الیاف نانو هستند و به تازگی وارد بازار شدند را می توان چند بار شستشو و مجدداً استفاده کرد.

در شرایط فعلی باید با اهتمام و تلاش جمعی، بر کاهش شمار مبتلایان تمرکز کنیم، همه مردم باید با دقت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا در صورت عدم رعایت این پروتکل‌ها، ممکن است استان‌های سفید هم به سمت هشدار روند. بنابراین، باید به رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی، کاهش رفت و آمدهای غیرضروری و نگهداری بیشتر از سالمندان و کودکان توجه ویژه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو