سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با انتشار مقاله‌ای در روزنامه الشرق الأوسط نوشت که این کشور در وضعیت منازعه میان "دولت" و "بی‌دولتی" به سر می‌برد و دولت‌های پیاپی عراق باعث تضعیف حاکمیت و سیستم دولت شده‌اند.

وی گفت: تشکیل و ماندگاری دولت به انحصار اسلحه در دست دولت و تبدیل آن به یک مطالبه کلی و سقف نیاز دارد؛ سقفی که همه احزاب سیاسی و فعالیت‌های سیاسی را دربر بگیرد  به طوری که هرگونه اختلاف در زیر این سقف قانونی باشد و در غیر این صورت خروج از قانون محسوب ‌شود.

عمار حکیم افزود: منافع کشورها نیاز به برونگرایی عینی و جسارت در ابداع راه حل‌ها دارد. در نتیجه تحقق این واقعیت ما از همان اوایل مفهوم یک دولت مدرن عادلانه و دارای حاکمیت را مطرح کردیم.

وی تصریح کرد: با کاهش سهم گفتمان فرقه‌ای و رد آن توسط مردم، فرصتی مغتنم برای تشکیل دولت قوی و دارای حاکمیت به دست داده است؛ به خصوص با درنظر گرفتن امکانات بزرگ و استثنایی که اکنون عراق چه در سطح اقتصادی، جمعیتی و چه در سطح جغرافیایی و به طور کلی بعد ژئوپلیتیکی در اختیار دارد.

رهبر جریان حکمت ملی ادامه داد: به کارگیری این عناصر در راستای منافع کشور منجر به رشد سیاسی منطقه‌ای کشور خواهد شد؛ چراکه عراق تنها کشوری است که امکان تبدیل شدن به میزبانی برای پایان یافتن اختلافات و درگیری‌های کشورهای منطقه در آن وجود دارد و این ویژگی منحصر به فرد تا زمانی که خود عراقی‌ها تصمیم نگیرند کشورشان را به یک قدرت تبدیل کنند، محقق نخواهد شد.