چه عواملی روی بقای ویروس در محیط بسته تاثیر می‌گذارد؟

96

1399/4/30

16:57


مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای بقای ویروس در هوای اتاق یا فضای بسته یا جایی که نور خورشید وجود دارد، عوامل متعددی چون میزان تابش اشعه خورشید، رطوبت و دمای هوا تاثیرگذارند.

چه عواملی روی بقای ویروس در محیط بسته تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، مسعود ضیایی در مورد نحوه محاسبه میزان ماندگاری ویروس کرونا در هوا و بر روی سطوح، اظهار کرد: اکنون براساس یافته‌های جدید می‌دانیم این ویروس می‌تواند برای مدتی در هوا معلق بماند و این امر نشان دهنده ضرورت استفاده از ماسک است.وی افزود: براساس تحقیقات جدید، افراد برای در امان ماندن از ویروس کرونا باید حتی در محیط‌های باز و در بسته کم جمعیت نیز ماسک بزنند.

این متخصص عفونی بیان کرد: تحقیقات جدید نشان داده ویروس می‌تواند تا مدتی در هوا در فاصله نزدیک فردی که ترشحات از او آزاد می‌شود، معلق بماند.
ضیایی با بیان اینکه عوامل متعددی در باقی ماندن ویروس بر روس سطوح و هوا تاثیر دارند، ادامه داد: برای بقای ویروس در هوای اتاق یا فضای بسته یا جایی که نور خورشید وجود دارد، عوامل متعددی چون میزان تابش اشعه خورشید، رطوبت و دمای هوا تاثیرگذارند.وی اظهار کرد: سایتی با آدرس sars _cov_ ۲airborne day calculator اکنون فعال است که در آن می‌توان میزان بقای ویروس کرونا را بر اساس میزان دما، میزان رطوبت و میزان اشعه uv خورشید محاسبه کرد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: براین اساس در این سایت می‌توان در هر روز خاص در هر شهر میزان بقای ویروس را محاسبه و براساس آن رفتار کرد.

ضیایی یادآور شد: این ویروس برد محدودی به اندازه یک تا یک و نیم متر را داشته و در نتیجه در هوا معلق نمی‌ماند؛ مگر اینکه لوله گذاری یا ساکشن ترشحات برای بیماران تنفسی انجام شود و آن زمان تبدیل به ذرات ریز شده و حتی تا هشت ساعت در هوا معلق می‌ماند، می‌تواند مسافتی را طی کند و باعث آلودگی شود.وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع بالای بیماری، جدی نگرفتن مسائل بهداشتی توسط مردم است؛ همچنین به نظر می‌رسد مردم خسته شده‌اند و اطلاع رسانی به مردم نیز کاهش یافته است.وی یادآور شد: اگر مردم خسته شده‌اند باید بدانند پرسنل درمان نیز خسته‌تر شده‌اند، همانطور که در زمان جنگ نمی‌توان به خاطر خستگی مبارزه را کنار گذاشت، اکنون نیز نباید مراقبت‌های بهداشتی را کنار بگذاریم.


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو