همه انسان ها به هم نیاز دارند. این روزهای بیماری و کرونایی بیش از پیش نیاز است که قدر کسانی را بدانیم که در سنگر کادر درمانی برای حفظ جان بیماران تلاش می کنند. اما شغل های فراوانی وجود دارند که برای حفظ جان و ناموس و امنیت ما تلاش می کنند و باید قدر دان آن ها باشیم. درباره نجات جان یک انسان از نگاه قرآن در پرشین وی بخوانید.
نجات جان یک انسان از نگاه قرآن
در سوره مبارک مائده آیه ۳۲ آمده است: اگر کسی یک نفر را نجات بدهد، زنده کند، انگار همهی مردم
را زنده کرده است.
تفسیر نور (محسن قرائتی)
مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلى بَنِی إِسْرائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ «۳۲»
«۱». بحار، ج ۷۳، ص ۳۷۵٫
جلد ۲ – صفحه ۲۸۱
به همین جهت، بر بنىاسرائیل نوشتیم که هر کس انسانى را جز به قصاص یا به کیفر فساد در زمین بکشد پس چنان است که گویى همهى مردم را کشته است، و هر که انسانى را زنده کند (و از مرگ یا انحراف نجات دهد) گویا همهى مردم را زنده کرده است و البتّه رسولان ما دلایل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با این همه) بسیارى از مردم بعد از آن (پیام انبیا) در روى زمین اسرافکار شدند.
نکته ها
در این آیه از کشتن یک نفر به منزلهى کشتن همهى مردم مطرح شده است. براى توضیح این حقیقت چند بیان و معنا مىتوان عرضه کرد:
الف: قتل یک نفر، کیفرى همچون قتل همه مردم را دارد.
ب: حرمت قتل یک نفر نزد خداوند، به منزله قتل همهى مردم نزد شماست.
ج: قتل یک نفر، بىاعتنایى به مقام انسانیّت است.
قتل یک نفر از نظر قرآن
ه: قتل یک نفر، سلب امنیّت از همهى مردم است.
و: چون انسانها به منزلهى اعضاى یک پیکرند، پس قتل یکى قتل همه است.
ز: جایگاه دوزخى قاتل یک نفر، جایگاه کسى است که قاتل همه باشد. «۱»
ح: قتل یک نفر، زمینهساز قتل همه است.
ط: یک انسان مىتواند سرچشمهى یک نسل باشد، پس قتل او به منزلهى قتل یک نسل است. (به نظر مىرسد این احتمال بهتر است)
در روایات مىخوانیم: «فانىشدن تمام دنیا نزد خدا، از کشتن یک مؤمن آسانتر است». «۲»
هر کس جرأت کند خطاى کوچکى را انجام دهد ( و بر آن اصرار ورزد ) جسارت ارتکاب جرم هاى بزرگ در او ریشه مى دواند و هرکس به خود جرأت بدهد حق یک نفر را ضایع کند ، در واقع زمینه جسارت و تجاوز به حقوق همگان را در خود ایجاد کرده است .
این اصل از ظاهر آیات ، روایات و تحقیقات روان شناسى اثبات شده است .
نجات جان یک انسان از منظر قرآن
و در ادبیات مثل مشهور شده که « تخم مرغ دزد شتر دزد مى شود ! » علاوه بر این
که گاهى یک خطا و جنایت تاریخى پایه گذارى خطاها و جنایات طول تاریخ مى شود .
چنان که قساوت قابیل و کشته شدن مظلومانه هابیل در طول تاریخ تأثیرى منفى
بر جاى گذاشت در این میان اگر آزار و قتل نسبت به ولى خدا و یا پیامبر خدا
انجام گیرد نشانه قساوت بیشتر است ، و اگر نسبت به طفل به ویژه طفل شیرخوار انجام گیرد نشانه شدت قساوت است .
جهت توضیح بیشتر پیرامون آیه ابتدا به بحث درباره قتل نفس از نگاه قرآن مى پردازیم :
{J قتل در لغت J}
راغب مى گوید ۲ : قتل به معناى خارج کردن روح از بدن است . آن گاه که شخصى دیگر مقصر و متولى کشتن باشد اما خارج شدن روح به طور طبیعى را موت گویند .
رود آور ـ ویکی اهل و بیت