فرزاد اشرفی، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: بیماری کرونا علاوه بر عوارض سیستم اعصاب مرکزی به صورت سردرد، اختلال بویایی و چشایی، سکته مغزی، سرگیجه و تشنج می‌تواند باعث آسیب نخاع و در نتیجه فلج موقت یا دایم و حتی پیشرونده اندام‌ها شود.

وی، اختلال حسی، مشکلات ادراری، جنسی، زخم‌بستر و در موارد شدید پیشرفت ضایعه به سگمان‌های فوقانی نخاع را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد.

اشرافی افزود: در بیمارستان شهدا دو بیمار آسیب نخاع به دنبال کووید - ۱۹ بستری شدند که علایم بیماری یک مورد به رغم مصرف دارو‌های مختلف بازگشت نداشت. البته امید است با درمان‌های توانبخشی و مکمل تا حدودی بهبودی حاصل شود.

وی با بیان اینکه ۲ مورد بیمار دچار گیلن باره نیز به دنبال کووید - ۱۹ در بیمارستان شهدا بستری شدند، توضیح داد: درگیری اعصاب محیطی از اندام تحتانی و پیشرفت به سمت دست‌ها و در مورد شدید درگیری عضلات تنفسی از علایم بیماری گیلن باره است.

این متخصص در باره علت این عارضه توضیح داد: علت واکنش خود ایمنی بدنبال ویروس کرونا و آسیب به اعصاب محیطی است که متاسفانه در یک مورد با پیشرفت سریع درگیری عضلات تنفسی و آسیب به سیستم اتونوم باعث ایست قلبی و فوت بیمار شد.