کلاژن چیست؟ و با مصرف کدام مواد غذایی کلاژن بدن را تامین کنیم؟

کلاژن چیست؟ و با مصرف کدام مواد غذایی کلاژن بدن را تامین کنیم؟


منبع: مینویسم

153

1399/5/26

01:00


کلاژن

هدف از انتشار این مطلب شرح کامل کلاژن چیست و با مصرف کدام مواد غذایی کلاژن بدن را تامین کنیم؟ می باشد. بطور خلاصه می توان گفت که کلاژن نوعی پروتئین پیچیده به است که در تمام بدن وجود دارد، از برخی از کلاژن ها به عنوان مکمل غذایی یا بخشی از ماده تشکیل دهنده در لوسیون های بدن یاد میشود. در ادامه هر آنچه باید در ارتباط با کلاژن را بدانیم را با هم میخوانیم.

کلاژن چیست؟

جالب است بدانید که بیشترین پروتئینی که در بدن ما وجود دارد کلاژن است! در اصطلاح یونانی کلاژن یعنی “تولید کننده چسب” که میتوان گفت این چسب کلاژن در فیبرهای سفید پوست، استخوانها، ماهیچه ها، تاندون ها، ناخن، بافت های رابط ، پوست ، در مواد ژلاتینی بدن نظیر زجاجیه چشم و یا همان سفیده چشم و حتی سیستم گوارش بدن نیز وجود دارد. در کل ۱۶ نوع کلاژن در بدن وجود دارد که ۵ تای آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و تقریبا ۸۰% وزن بافت های رابط را شامل می گردد.

بیشتر بخوانید : ۱۶ کاری که برای حفظ سلامت پوست نباید انجام دهید

کلاژن سازی و جوانسازی پوست چگونه انجام می شود؟

با توجه به مطالب فوق با مفهوم کلاژن و همچنین وظیفه آن در بدن آشنا شدید در این بخش از مقاله به تعریف کلاژن سازی پوست می پردازیم.

تقریبا ۳۳ درصد از ترکیبات پروتئینی بدن را کلاژن تشکیل میدهد. هر چه سن بیشتر می شود تولید کلاژن در بدن نیز کمتر و ضعیف تر می شود و از آنجایی که کلاژن ماده ای است که به استحکام پوست و کشش آن با جایگزین کردن سلول های مرده کمک می کند و همچون چسبی برای تاندون ها و مفاصل عمل می کند باعث می شود که در سن بالا پوست از شادابی جوانی برخوردار نباشد از این رو به منظور حفظ شادابی پوست در سنین بالا باید به فکر استفاده از روش های مختلف کلاژن سازی پوست باشیم.

کلاژن سازی و جوانسازی پوست چگونه انجام می شود؟

کلاژن در لایه میانی پوست به ساخت فیبروبلاست که یک شبکه فیبری از سلول ها می باشد کمک می نماید و باعث تشکیل سلول جدید و تعویض و ترمیم سلول های مرده پوست می شود که در نهایت جوان سازی و شادابی پوست را به همراه دارد.

هر ۱۶ نوع کلاژن موجود در بدن در ابتدا به شکل پروکلاژن ، که از ترکیب دو آمینو اسید پرولین و گلایسین به کمک ویتامین C ساخته می شوند. بطور کلی می توان گفت کلاژن در بدن ساخته می شود منتها در سنین بالا میزان آن کاهش می یابد که باید با دریافت مقدار مناسبی از مواد مغذی به ساخت بیشتر آن کمک کنیم.

در چه مواد غذایی کلاژن وجود دارد؟

می توانیم با مصرف برخی از مواد غذایی و مرکبات به کلاژن سازی بدن بخصوص در سنین بالا کمک کنیم به عنوان مثال با خوردن غذا هایی همچون آبگوشت ، ماهی و تخم مرغ و مصرف میوه از قبیل توت فرنگی ، بلک بری و تمشک و مرکباتی نظیر: لیمو ترش ، پرتقال و مصرف انواع سبزیجات … در ادامه به شرح کامل این موارد می پردازیم.

خوردن ماهی

مصرف انواع ماهی های سفید از جمله کاد که دارای اسید گلیسین ، پرولین و مواد غذایی سلنیوم، ویتامین B۶ و فسفر می باشد که تاثیر بسزایی در تامین کلاژن مورد نیاز بدن دارد.

خوردن تخم مرغ

سفید تخم مرغ نیز همچون ماهی کاد به دلیل داشتن پرولین و گلایسین سرشار از گلایسن می باشد. البته استفاده از زرده و سفیده تخم مرغ نیز می تواند یک جریان ثابت از چربی های سالم و پروتئین با کیفیت بالا تامین کند.

بیشتر بخوانید : مصرف چند عدد تخم مرغ در روز بی خطر می باشد؟

آبگوشت استخوان

همانطور که در بالا اشاره شد آبگوشت استخوان (جوشاندن استخوان ها، تاندون‌ها، رباط ها)، یکی از غذاهایی است که به تامین کلاژن کمک می کند البته هستند افرادی که این غذا باب میلشان نیست آنها می توانند مصرف تخم مرغ و ماهی را جایگزین کنند و یا آن را بصورت پودر و یا حتی به شکل کپسول به عنوان یک مکمل غذایی کلاژن ساز موجود در بازار مصرف کنند.

مصرف دانه کدو تنبل

مصرف دانه کدو تنبل در تولید کلاژن ، رشد سلولی ضروری، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و همچنین التیام زخم بسیار نقش مهمی داشته.

مصرف سیر

می توانید با مصرف سیر به تامین کلاژن بدن کمک نمایید. این گیاه سرشار از ترکیبات کلاژن همچون گوگرد می باشد. تولید کلاژن یکی از هزاران خاصیت سیر می باشد. می توانید آن را پوست کنده و خورد کنید و در ماست و سالاد استفاده نمایید.

مصرف اسپیرولینا

مصرف اسپیرولینا

اسپیرولینا نام نوعی جلبک است که منبع غنی از  آمینو اسیدهایی مانند گلایسین می باشد همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید می توانید این جلبک را به شکل خشک شده و یا قرص از فروشگاه مواد غذایی و یا عطاری ها تهیه نمایید.

خوردن توت فرنگی

توت فرنگی ، بلک بری و تمشک که میوه مورد علاقه اغلب افراد می باشد یکی از اصلی ترین منابع تامین کلاژن می باشد این میوه خوشمزه به میزان قابل توجهی دارای نوعی آنتی اکسیدان می باشد که برای محافظت از تجزیه کلاژن مفید بوده.

مصرف انواع سبزیجات

با مصرف سبزیجاتی همچون : کلم پیچ و یا اسفناج که منبع غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان (حفاظت در برابر آسیب رادیکال آزاد) می باشند به تامین کلاژن نوع I که بیشترین کلاژن در بدن محسوب می شود کمک کنید. البته سعی کنید بیشتر از سبزیجات تازه استفاده کنید تا سبزیجات یخ زده.

مصرف ژلاتین

یکی از مهمترین مواد غذای برای تامین کلاژن در بدن مصرف ژلاتین می باشد زیرا این مواد خوراکی یم پروتئین مشتق شده از کلاژن می باشد. می توانید آن را در انواع خورشت ها ، سوپ ها و آبگوشت ها استفاده کنید و یا از مکمل آن که به شکل ورقه ای ، قرص و یا پودر استفاده نمایید.

مصرف انواع مرکبات

مصرف مرکباتی همچون گریپ فرود ، لیموترش و پرتقال و دیگر مواد خوراکی که دارای ویتامین C  و آنتی اکسیدان می باشد نقش بسزایی در تامین کلاژن در بدن دارند.

قرص کلاژن چیست؟

بدن انسان توانایی جذب کلاژن را به خوبی ندارد،از این رو نمی توان گفت که مصرف قرص های کلاژن میتواند به رشد استخوان و سلامت پوست و مو کمک کند؛زیرا کلاژن ماده ای است که در سیستم گوارش بدن تجزیه میشود و به آمینو اسید تبدیل میشود. با این وجود دانشمندان بر این معتقدن که قرص های کلاژن بدن را تحریک میکند تا بتواند کلاژن بیشتری را تولید کند.

برخی از کارشناسان بر معتقدند که بهترین زمان مصرف کلاژن، صبح و با معده خالی می باشد؛با این وجود برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که اسید موجود در معده در هنگام صبح باعث کاهش تاثیر قرص های کلاژن میشود.

قرص کلاژن

اما به دلیل اینکه در شب سلولهای پوستی در حال جوانسازی هستند تعدادی از کارشناسان شب را بهترین زمان برای مصرف کلاژن می دانند. برای رسیدن به این پاسخ که واقعا چه زمانی برای مصرف قرص کلاژن مناسب است در ادامه با ما همراه باشید.

طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصان پوست در نیویورک امریکا،پر یا خالی بودن شکم برای جذب کلاژن تاثیری ندارد چرا که در نهایت اسید معده مکمل های کلاژن دار را به اسید آمینه برای ساختن کلاژن در بدن شکسته میکند؛در نتیجه این گفته که معده خالی باعث جذب کلاژن بیشتر میشود اشتباه است.

  • اگر برای بهبود عملکرد مفاصل و استخوان ها از این قرص ها استفاده میکنید بهترین زمان میتواند عصر یا شب باشد.
  • اگر صرفا برای زیبایی و جوانسازی پوست از این دارو استفاده میکنید سعی کنید این دارو را به هنگام صبح و مکرر استفاده کنید تا شاهد زیبایی و سلامتی پوست،مو و ناخن هایتان باشید.

کلاژن و پوست

کلاژن جزو اولین ماده مغذی برای پوست بشمار میرود.از وظایف کلاژن میتوان به حفظ استحکام  و همچنین کشش پوست اشاره کرد. کلاژن در جلوگیری از چین و چروک پوست و همچنین خطوطی که بر اثر بالا رفتن سن بر روی صورت نقش میبندد مأثر است.این ماده رطوبت پوست را نیز افزایش میدهد و به پوست خاصیت ارتجاعی میدهد.

همچنین بخوانید: معرفی ۵ روش متفاوت برای آبرسانی پوست در خانه

کلاژن و پوست و مو

کلاژن به پروتئین های موجود در سر کمک میکند و با این کار از ریزش مو جلوگیری میکند؛همچنین باعث تقویت رشد مو میشود.
علاوه بر مطالب بالا کلاژن با تقویت رنگدانه های موجود در سر سفیدی مو را به تعویق می اندازد. کلاژن سطح رطوبت موجود در موها را درمان میکند و با اینکار از خشکی مو یا شکنندگی موی سر جلوگیری میکند.

در ارتباط با عوارض جانبی کلاژن ها نکته حائز اهمیت این است که خوشبختانه عوارض بسیار کمی دارد و افرادی این عوارض را تجربه میکنند که یا آلرژی دارند یا دوزهایی بالاتر از دوز هایی توصیه شده توسط پزشک را مصرف میکنند.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو