واریس چیست و چگونه درمان می شود؟

واریس چیست و چگونه درمان می شود؟


منبع: مینویسم

110

1399/5/26

01:00


واریس چیست و چگونه درمان میشود؟

اکثر ما رگ های واریسی را از نزدیک دیده ایم که گاهی متورم شده و به رنگ بنفش مایل به آبی و یا تیره و یا قرمز دیده می شود که اغلب هم در نواحی پا و ران ایجاد می شوند.

۲۵ درصد افراد میانسال درگیر این عارضه می باشند و این مشکل در زنان بیشتر از مردان رایج است. با مطالعه این مطلب می توانید با مفهوم واریس و راه های درمان آن آشنا شوید.

اطلاعات بیشتر: درد پاشنه پا نشانه چیست؟ دلایل بروز و راههای درمان

واریس چیست؟

هر سیاه رگ سطحی احتمال دارد دچار واریس یا عروق عنکبوتی شود، رگ های واریسی اکثرا پیچ خورده هستند. بیشترین رگ هایی که دچار آسیب می شوند رگ های پا هستند که به دلیل راه رفتن و ایستادن، رگ های پایینی بدن فشار بیشتری را تحمل می کنند.

بیماری واریس ممکن است در برخی افراد با درد همراه باشد و گاهی نیز امکان دارد فرد دچار ناراحتی های جدی تری شود و همچنین گاهی ممکن است جز مشکل ظاهری هیچ مشکل دیگری بوجود نیاورد که برای درمان آن باید اقدامات و روش های مراقبتی بوسیله پزشک متخصص جهت برداشتن رگ ها یا بستن آنها صورت بگیرد.

یکی از رایج ترین دلیل شیوع واریس ایستادن طولانی مدت می باشد. اما اکثرا شیوع آن در بین بانوان و در سنین حدود ۴۰ تا ۵۰ سال می باشد.

بررسی درمان های طبیعی برای واریس

با مطالعه مطلب فوق با مفهوم و دلایل واریس آشنا شدید در این بخش از مقاله به شرح درمان های طبیعی برای واریس همچون ورزش، وزن ایده آل و رعایت رژیم‌غذایی ضد‌التهاب می پردازیم.

ورزش

بهترین کاری که برای بهبود گردش خون در میان رگ ها و برای پایین آوردن ورم پا می توان انجام داد، ورزش منظم است.

براساس گزارش های منتشر شده از موسسه ملی قلب، خون و ریه‌ی امریکا، ایستادن های طولانی و تحرک کم و همچنین نشستن های زیاد در وضعیت های نامناسب، ابتلا به واریس و درد و ناراحتی ناشی از جمع شدن شدن خون در میان رگ ها را چند برابر می کند.

آموزش ۱۰ حرکت بدنسازی با توپ پیلاتس برای افزایش آمادگی جسمانی

هنگامی که شما زمان زیادی بی تحرک هستید، رگ ها سخت تر عمل بازگرداندن خون به قلب را انجام می دهد و برای مقابله با جاذبه دچار اشکال می شوند. ورزش با تنظیم هورمون و کمک به کاهش وزن فشار خون را کم می دهد و به درمان واریس کمک می کند.

برای کاهش ابتلا به واریس می توان نرمش هایی را انجام داد.این نرمش ها از قبیل بالا نگه داشتن مچ پا و حرکات دوچرخه، بالا بردن پا و خم کردن مچ پا به اطراف می باشد. برای کاهش از بروز این بیماری تمرینات ورزشی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری بسیار کمک می کنند زیرا که با فشار کم به بدن ، فشار وارده به رگ ها را کم می کند.

برای اینکه عضلاتتان هنگام ورزش درد نکند باید به آرامی ورزش کنید و بعد از آن اگر دچار درد عضله شدید از کیسه آب یخ یا گرم استفاده کنید.

درمان با جوراب واریس

جوراب های واریس

جوراب های فشرده کننده برای کمک به پاهایی استفاده می شود که خون به درستی در آن جریان ندارد.این جوراب ها فشار ملایمی به پا وارد می کند و به گردش خون کمک می کند.

وزن مناسب

اضافه وزن در افراد به خصوص زنان و افراد میان سال،خطر ابتلا به واریس را دو چندان می کند. سنگینی وزن اضافی که فشار بالایی به رگ ها وارد می کند و باعث ورم و یا بازگشت جریان معکوس خون می شود.

با توجه به مقالع هافینگتون پست که به ارتباط بین چاقی و واریس نوشته شده، می توان گفت که تشخیص رگ های واریسی و درمان کردن آنها بین افرادی که اضافه وزن دارند سخت تر است. چرا که تا وقتی که پاها ملتهب نشود و اندازه رگ ها بزرگ نشود، امکان متوجه شدن به ابتلای فرد به واریس امکان پذیر نیست. در این حالت رگ ها در قسمت بیرونی پا به بیش از ۴ تا ۵ سانتیمتر می شود.

بیشتر بخوانید: آیا وزن کم کردن با سرعت بالا مشکل برانگیز است یا خیر؟

روغن‌های اسانس جهت تنظیم هورمون‌های بدن

روغن های اسانس کمک کننده های عالی برای بهبود گردش خون می باشد که میزان ورم را کم می کند و هورمون های بدن را تنظیم می کنند.از بهترین روغن ها برای درمان واریس می توان از “روغن سرو” نام برد.

روغن‌های اسانس جهت تنظیم هورمون‌های بدن

از اثرات این روغن می توان به افزایش سرعت گردش خون اشاره کرد و باعث تقویت دستگاه گردش خون می شود.محدوده مورد نظر را دو بار در روز با ۵ قطره از روغن سرو ماساژ دهید و چند هفته ادامه دهید. اگر درد عضلانی هم دارید یا تاول و ورم شدید مصرف روغن سرو را کنار بگذارید و از روغن های رقیق دیگری هم چون روغن نعنا، روغن درخت چای و یا اسطوخدوس استفاده کنید.

رژیم‌غذایی ضد‌التهاب

برخی غذاها از ایجاد التهاب جلوگیری میکنند و گردش خون را تقویت می کنند و با این کار باعث بهبود واریس می شوند. این نوع تغذیه از بروز واریس نیز پیشگیری می کنند. رژیم های غذایی بی کیفیت و ضعیف باعث آسیب شریان ها می شوند و باعث کاهش کیفیت گردش خون می شوند که دلیل بروز مشکلاتی از قبیل فشار خون، عدم تعادل هورمونی و افزایش وزن را به وجود می آورند.

رژیم های غذایی بی کیفیت منظور تغذیه از موادی است که دارای چربی های ترانس، شکر، کافئین و الکل هستند. این مواد دارای مقادیر زیادی از سدیم هستند. مقدار زیاد سدیم، آب بسیاری از بدن دفع می کند و باعث ایجاد سم هایی در بدن می شود که شدت ورم رگ های واریسی را بالا می برد.

بیشتر بدانید: رژیم غذایی عالی سرشار از میوه و سبزیجات

 از جمله غذاهایی که دارای خاصیت ضد التهابی هستند و به درمان واریس کمک می کنند مانند مواد غذایی سرشار از فیبر، مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، مواد غذایی دارای منیزیم، ادرار آورهای طبیعی مانند خیار، مارچوبه و کرفس می باشد. و همچنین غذاهای دریایی و ادویه دار نیز به بهبود واریس کمک می کنند.

بذر شاه بلوط هندی یا اسبی

می توانید برای درمان واریس از ژل شاه بلوط هندی یا اسبی استفاده کنید به این صورت که روزی ۲ بار از ژل روی ناحیه رگ های متورم بمالید و ماساژ دهید. زنان باردار یا شیرده نباید از این ژل استفاده کنند.

چغندر و آناناس

بهتر است برای درمان واریس از یک ترکیب حاوی چغندر و آناناس استفاده کنید. نصف یک چغندر متوسط و نصف یک آناناس را همراه ۲ عدد ساقه کرفس و یک چهارم لیمو، نیم سانت ریشه زنجبیل، نصف فلفل دلمه ای زرد و آب را ترکیب کنید و مصرف کنید. این ترکیب برای کم کردن و نابودی علائم واریس بهترین هستند.

ترکیب آناناس

گیاه ویچ هازل

گیاه ویچ هازل دارای اسید گالیک و روغن های ضروری است که باعث تقویت عروق خونی می شود و این خاصیت به کاهش تورم و درد ناشی از واریس بسیار کمک می کند. از این گیاه می توانید حدود ۱۰-۲۰ قطره داخل وان حمام بریزید و پاهای خود را ۱۵ دقیقه درون آن قرار دهید و سپس با آب بشویید.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو