دغدغه اصلی بازنشستگان پس از همسان‌سازی

68

1399/5/26

01:04


دغدغه اصلی بازنشستگان پس از همسان‌سازی

سلامت نیوز:مديرکل امور فرهنگي و اجتماعي صندوق بازنشستگي کشوري گفت: مهم‌ترين دغدغه بازنشستگان کشوري بعد از همسان‌سازي حقوق برخورداري از بيمه تکميلي مناسب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،محمود مرتضايي‌فرد افزود: بيمه تکميلي جزو دغدغه‌هاي مهم بازنشستگان کشوري در حوزه امور فرهنگي و اجتماعي است، گرچه بازنشستگان سال‌هاست مطالبه همسان‌سازي حقوق را به عنوان درخواست اصلي‌شان پيگيري کرده و بر احقاق اين حق پافشاري مي‌کنند، اما افزون بر اين مطالبه توجه به معيارهاي ديگري هم مي‌تواند بر بهبود شرايط و ارتقاي کيفيت زندگي آنها اثرگذار باشد، يکي از آنها برخورداري از پوشش بيمه‌اي مناسب است که در دوران ميانسالي و پس از آن سالمندي يعني در زماني که افراد بازنشستگي را طي مي‌کنند به آن نياز بيشتري دارند. وي با بيان اينکه اين موضوع در شرايط کنوني و همزمان با بحران کرونا و شرايط نگران‌کننده پيش رو اهميتي دوچندان يافته است،‌ افزود:

بيمه تکميلي بعد از مسئله حقوق، بزرگ‌ترين دغدغه بازنشسته‌هاي کشور است، هزينه‌هاي درماني اين روزها خيلي بالاست، تورم هم مزيد بر علت شده است، لذا بيمه درماني و بيمه تکميلي به يکي از خواسته‌هاي مهم بازنشسته‌ها تبديل شده و جزو نکاتي است که صندوق بازنشستگي کشوري بايد به آن توجه مي‌کرد و به همين خاطر در دوره مديريت جديد براي تغيير و ارتقاي پوشش بيمه تکميلي خيلي تلاش شد.


بيمه تکميلي؛ نياز بازنشستگان
مرتضايي‌فرد گفت‌: تا سال گذشته دولت براي بيمه تکميلي هيچ‌کمکي به صندوق بازنشستگي نمي‌کرد و هيچ‌اعتباري را بابت بيمه تکميلي بازنشستگان به صندوق بازنشستگي اختصاص نمي‌داد، امسال با رايزني‌هايي که توسط مديرعامل صندوق گرفت و با مذاکراتي مدير عامل صندوق بازنشستگي با دولت و با آقاي نوبخت در سازمان برنامه و بودجه داشتند، مصوب شد که بخشي از اعتبارات مورد نياز بيمه تکميلي را دولت پرداخت کند.

وي ادامه داد: تا سال گذشته بازنشسته‌ها حدود 30 هزار تومان در ماه براي هر نفر حق بيمه پرداخت مي‌کردند، در همين حدود هم مقرر شده بود که صندوق بازنشستگي از منابع خودش تامين کند و خدمات هم بر همين مبنا ارائه مي‌شد، خدماتي که پيش‌بيني شده بود، محدوديت‌هايي داشت و شايد پوشش‌هاي خيلي مناسبي هم ارائه نمي‌شد و به همين خاطر، اين مساله هميشه جزو دغدغه‌هاي اصلي و پيگيري‌هاي بازنشسته‌ها بود.

مرتضايي‌فرد افزود: با اين تفاسير، در بيمه سال جديد سهم بازنشسته مثل سال‌هاي گذشته ثابت باقي ماند يعني همان 30 هزار تومان، اما صندوق متعهد شده که براي هر نفر ماهي 55 هزار تومان سرمايه‌گذاري کند، دولت هم مصوب کرد و سازمان برنامه و بودجه هم به ما ابلاغ کرد که 55 هزار تومان هم دولت، اعتبار تخصيص دهد و در مجموع با 140 هزار تومان بيمه تکميلي منعقد شد. اما نکته‌اي وجود داشت: قرارداد بيمه تکميلي ما تا آخر مردادماه امسال بود.

اگر مي‌خواستيم به بازنشسته‌ها کمک کنيم، مشکلي وجود داشت: قرارداد قبلي هنوز استمرار داشت و از طرفي ما مي‌خواستيم به محض اينکه اعتبار مصوب شد، اين رقم را براي بازنشسته‌ها تخصيص دهيم و فرصت اينکه قرارداد بيمه‌گر را با سرعت انتخاب کنيم، نداشتيم. علت هم اين بود که با تشريفات قانوني، بايد مناقصه برگزار مي‌شد که حداقل يک ماه تا 45 روز زمان مي‌برد.


اول خرداد؛ الحاقيه‌اي براي قرارداد
وي تاکيد کرد: براي اينکه هم بازنشسته منتفع شود و ما هم کار غيرقانوني انجام نداده باشيم، از اول خرداد الحاقيه‌اي به قرارداد زديم و در حقيقت سطح پوشش‌هايمان را تغيير داديم و با شرکت بيمه‌گر فعلي اين ادامه پيدا مي‌کند تا انتهاي مرداد که قرارداد تمام مي‌شود. البته پوشش‌هاي ما، يک ساله در نظر گرفته شده است. تفاوتي نمي‌کند کدام شرکت اين خدمات را اختصاص مي‌دهد، مهم اين است که بازنشسته بتواند از اين خدمات بهره‌مند شود.


براي همه پيامک ارسال کرده‌ايم
مديرکل امور فرهنگي و اجتماعي صندوق بازنشستگي کشوري در پاسخ به اين سوال گفت: در اين ‌باره که بازنشسته‌ها مطلع نشده‌اند، مجراهاي اطلاع‌رساني براي ما مشخص است. ما براي همه پيامک ارسال کرديم، اما ممکن است برخي شايد شماره تماس را عوض کرده باشند و يا تلفن همراه نداشته باشند که خيلي کم هستند.

از طريق سايت و ديگر مجاري خبري هم اطلاع داده‌ايم و بازنشستگان مي‌توانند با مراجعه به سايت صندوق، اطلاعات مورد نيازشان را درباره شرايط استفاده از بيمه تکميلي دريافت کنند. وي در مورد چگونگي بيمه تکميلي بازنشستگان خاطرنشان کرد: بيمه‌هاي تکميلي عموما به دو شکل انجام مي‌شود.

يکي به صورت سرانه است و يکي به شکل صندوق. به شکل سرانه بايد حدود 15درصد از هزينه را به شرکت بيمه‌گر پرداخت کرد. تمام مسئوليت هم با شرکت بيمه‌گر خواهد بود. اکنون در صندوق، شرکت آتيه‌سازان که يک شرکت بيمه‌گر نيست؛ بلکه ارزيابِ خسارت است. يعني هزينه خسارت را آتيه پرداخت نمي‌کند، بلکه هزينه‌ها را ارزيابي مي‌کند. هزينه‌هاي پزشکي را مي‌گيرد و طبق مفاد قرارداد، عدد پرداختي بيمه را اعلام مي‌کند و ناظر ما هم تاييد مي‌کند. صندوق بازنشستگي هزينه نهايي پرداخت‌شده را به بازنشسته‌ها پرداخت مي‌کند.


چقدر زمان مي‌برد که پرداخت‌ها انجام شود؟
مرتضايي‌فرد ادامه داد: خوشبختانه زمانش در اسناد غيربيمارستاني از وقتي آتيه اعلام مي‌کند تا وقتي پرداخت مي‌شود، حدود 15 روز است. مديرعامل صندوق هم تاکيد دارد که اين زمان از 15 روز نبايد تجاوز کند. مگر اينکه پرونده مشکل داشته باشد. اما پرونده‌هاي بيمارستاني کاملا متفاوت هستند و مدت زمان پرداختي آنها طولاني‌تر است؛ چون فرآيند اداري که براي اين پرونده‌ها طي مي‌شود، بيشتر است؛ به اين ترتيب که اول بايد پرونده‌ها از بيمارستان به بيمه پايه برود.

بررسي‌ها از اين طريق انجام مي‌شود. اين فرآيند دست ما نيست و نمي‌توانيم زمان آن را کوتاه تر کنيم، در واقع، موضوع در اين بخش از دست ما خارج است. البته توافقاتي که اين فرآيند تسريع شود. اما نمي‌توان همه اين شرايط را از جانب صندوق کنترل کرد فقط مي‌توان زمان را به طور نسبي کمتر کرد.


چرا صندوق قراردادها را به بيمه نمي‌دهد؟
وي در پاسخ به اينکه يکي از پرسش‌هاي رايج بازنشستگان کشوري اين است که چرا صندوق قراردادها را به بيمه نمي‌دهد؟ آنها اصرار دارند که در اين زمينه بايد خصوصي‌سازي صورت بگيرد. برنامه صندوق چيست؟، گفت‌: شرکت‌هاي بيمه عموما محاسباتي دارند که بر اساس سن، تعداد و وسعت جغرافيايي انجام مي‌شود. شما نمي‌توانيد تعداد بازنشستگان کشوري را با يک سازمان منطقه‌اي مقايسه کنيد.

در تعداد پايين، کار خيلي سخت نيست. اما نکته اصلي اين است که افراد در زمان کارمندي عموما کمتر با مشکلات درماني جدي که نيازمند استفاده مداوم از بيمه است، مواجه مي‌شوند. آنها جوان هستند و کمتر به خدمات درماني نياز پيدا مي‌کنند. اين نيازها زماني پيدا مي‌شود که سن بالا مي‌رود. مديرکل امور فرهنگي و اجتماعي صندوق بازنشستگي کشوري گفت: تقريبا بالاي يک ميليون و 400 هزار نفر از بازنشستگان کشور ما بالاي 40 سال هستند. حتي تعدادي بالاي 100 سال هستند. حساب کنيد اين افراد تقريبا هر ماه هزينه‌هاي پزشکي دارند. هر شرکت بيمه‌اي که بخواهد ورود کند، بايد اين هزينه‌ها را محاسبه کند. به اين ترتيب، اين افراد در نهايت هزينه‌هاي درماني زيادي دارند. گستردگي هم مسئله ديگري است.

شرکت‌هاي بيمه ما هم آن‌قدر توان ندارند. وي افزود: شايد يک تا دو شرکت چنين تواني داشته باشند. يعني 15 درصد از هزينه بايد براي شرکت بيمه‌گر پرداخت شود. اين کار در صندوق بازنشستگي در حال حاضر با پنج درصد انجام مي‌شود. يعني ما اينجا حدود 10 درصد ذخيره منابع داريم. آن‌هم در اين رقمي که امسال به 3 هزار و 360ميليارد تومان رسيده و 10 درصد از اين رقم خيلي بالاست.

به نظر مي‌رسد سپردن اين کار به شرکت بيمه‌گر قدري سنگين باشد. يک سال اين کار انجام شده است. سال 1392 اين اتفاق افتاده است. تجربه نشان داده عمل کردن به شکل صندوقي صرفا به اين معنا نيست که خدمات کمتر خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو