ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت


منبع: بیتوته

101

1399/5/26

01:18


ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت



افراد خجالتی,ویژگی های افراد خجالتی,چگونگی ترک خجالت

ویژگی های افراد خجالتی

 

افراد خجالتی

افراد خجالتی معمولا به علت اضطراب بیش از حد از موقعیت های عمومی دوری می کنند این افراد اگر خجالت را ترک نکنند از بهترین موقعیت های زندگی عقب می مانند.

رفتار ظاهرا ملایمِ آدم‌های خجالتی، درون آشفته و ناراحت‌شان را پنهان می‌کند. «خجالت» نشان می‌دهد که آنها بی‌نهایت خود‌آگاه هستند و دائما منفی‌وار خود را مورد قضاوت قرار می‌دهند و به طور طاقت‌فرسایی می‌خواهند بدانند دیگران درباره‌ی آنها چه فکر می‌کنند. در حالی که دیگران مشغول سلام و احوال‌پرسی هستند، آدم‌های خجالتی در حال برنامه‌ریزی برای کنترل تصور‌ عمومی مردم از خود هستند. اکثر آدم‌های خجالتی وقت و انرژی بسیار زیادی را صرف پنهان‌کردن کمرویی خود می‌کنند.»

 

افراد خجالتی,ویژگی های افراد خجالتی,چگونگی ترک خجالت

افراد خجالتی

 

ویژگی های افراد خجالتی

خجالتی‌ها دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند، مثل دشواری در ملاقات با آدم‌ها و یافتن دوست‌های جدید که می‌تواند منجر به انزوا، تنهایی و افسردگی شود.

 

آنها وقتی که آشکارا مضطرب هستند، کم‌حرفی‌شان ممکن است باعث شود سایرین فکر کنند که آدم‌هایی مغرور و پر‌افاده‌ای هستند یا علاقه‌ای به صحبت ندارند.

 

آدم‌های خجالتی دائما حواس‌شان به ظاهر و رفتارشان است و به شدت مراقب حرکات خود هستند.

 

آدم‌های خجالتی بین ترس از نامرئی بودن و دیده‌نشدن یا دیده‌شدن و بی‌ارزش بودن گیر افتاده‌اند.

 

معمولاً دچار کم حرفی هستند.

 

در جمع زیاد حضور پیدا نمی‌کنند و همیشه دور از اجتماع هستند. چون توانایی های خودشان را جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند نسبت به دیگران درجه خیلی پایین تری دارند.

 

وقتی ازشان انتقاد می‌کنند خیلی سریع آن را (حتی اگر اشتباه باشد) می‌پذیرند و می‌گویند که اشتباه از من بوده!

 

تعریف هایی که ازشان می‌شود را قبول ندارند و فکر می‌کنند دیگران دارند در موردشان غلو می‌کنند!

 

احساس می‌کنند دیگران توجه زیادی بهشان نمی‌کنند و خیلی آن ها را جدی نمی‌گیرند. (البته نکته ای دقیقاً مخالف این نکته هست که بعضی افراد خجالتی و کمرو فکر می‌کنند زمین و زمان توجه شان به آنهاست و همیشه محتاط اند. در نتیجه از انجام کارهای بزرگ و حتی بعضاً معمولی خودداری می‌کنند که مبادا اشتباهی از آنها سر بزند. دیل کارنگی، نویسنده کتاب آیین دوست یابی می‌گوید: برای مردم، سردرد خودشان، از مرگ شما مهم تر است!)

 

افراد خجالتی,ویژگی های افراد خجالتی,چگونگی ترک خجالت

چگونگی ترک خجالت

 

چگونه خجالت کشیدن را ترک کنیم؟ 

خجالت و کمرویی را بپذیرید

شاید حتی همین الآن هم که به اینجای مقاله رسیدید، قبول نکرده باشید که یک آدم خجالتی هستید و خود را یک فرد با اعتماد به نفس و قوی می‌پندارید. (اگر واقعاً همین طور است، که فوق العاده استباز هم بهتان تبریک می‌گویم. اما اگر حتی یک درصد هم فکر می‌کنید خجالتی هستید، باید این مشکل را قبول کنید.)

 

اولین گام در از بین بردن خجالت و کمرویی، این است که بپذیرید انسانی خجالتی هستید تا برای رفع آن اقدام کنید. اصلاً یکی از ویژگی های افراد به اعتماد به نفس این است که چیزی را که هستند می‌پذیرند.

 

مدام درباره آن صحبت نکنید و به کسی نگویید

نیازی به تبلیغ خجالتتان نیست. افرادی که به شما نزدیک هستند, می دانند و دیگران ممکن است حتی فرصتی برای توجه داشته باشند. ممکن است برای شما قابل رویت نباشد. 

 

لحن خود را تغییر ندهید

اگر وقتی ناراحت هستید سرخ می شوید, آن را با خجالت یکی نکنید. بگذارید همینگونه بماند و بگویید:" من همیشه زود سرخ می شوم. "

 

افراد خجالتی,ویژگی های افراد خجالتی,چگونگی ترک خجالت

افراد خجالتی چه خصوصیاتی دارند

 

سعی کنید نه بشنوید

سعی بکنید از دوستان، خانواده و اطرافیانتان خواسته های نسبتاً عجیب و غریبی داشته باشید! یعنی خواسته هایی که فکر می‌کنید به احتمال زیاد جوابشان منفی است.

 

یکی از تمارینی که معمولاً برای بازاریاب ها و البته برای افزایش رشد فردی مطرح می‌شود، همین است. یعنی سعی کنید زیاد نه بشنوید!

 

زیاد نه شنیدن باعث می‌شود این مسیر عصبی در ذهنتان ساخته شود که حتی اگر من خواسته ام را به کسی بگویم و او قبول نکند، مشکل خاص و بزرگی پیش نمی‌آید و نهایتاً من یک (نه) شنیدم و نه هیچ چیز دیگر! 

 

آل پاچینو، بازیگر مشهور می‌گوید: “تنها بعد از این که مورد توجه عمومی قرار گرفتم، توانستم بر خجالت خود غلبه کنم.” پس شما هم بعد از زیاد نه شنیدن می‌توانید بر خجالت خود غلبه کنید…

 

زمان هایی که خجالت می‌کشید را شناسایی کنید

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن حس خجالت و کمرویی از درون خودمان، این است که مواقعی را که بیشتر در آن ها دچار خجالت می‌شویم را شناسایی کنیم. یعنی دقیقاً بدانیم چه کسانی، چه زمانی، چه مکانی و چه چیزهایی باعث می‌شوند ما احساس کمرویی کنیم.

 

مثلاً برخی افراد از سخنرانی خجالت می‌کشند، برخی از افراد بزرگ تر از خود، برخی زمانی که خوب لباس نمی‌پوشند و برخی دیگر…

 

شما هم این موارد را شناسایی کنید و تمام تلاش خود را بکنید که آن ها را رفع کنید. یا به نوعی به جنگشان بروید…

 

افراد خجالتی,ویژگی های افراد خجالتی,چگونگی ترک خجالت

علت خجالتی بودن

 

به جای خجالت کشیدن آموزش ببینید

هیچ کس به اندازه خودتان از نقاظ ضعف شما آگاه نیست. تنبلی را کنار بگذارید و به جای فکر کردن به قضاوت‌های دیگران مهارت‌هایی را یاد بگیرید که این نقاط ضعف را پوشش می دهند.

 

آموزش یک مهارت در رشد اعتماد به نفس شما بسیار تاثیرگذار است و شخص بااعتماد به نفس قطعا کمتر دچار خجالت زدگی و کمرویی می‌شود. البته شما باید برای افزایش عزت نفس خود هم مدام در تلاش باشید  زیرا تا زمانی که شما خودتان را دوست نداشته باشید دیگران هم شما را دوست نخواهند داشت.

 

همچنین مهارت‌های ارتباطی، مذاکره، فن بیان و کار کردن بر هوش هیجانی به صورت فوق‌العاده ای به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. در آینده حتما مقاله‌های در این زمینه‌ها می‌نویسم.

 

کوچک شروع کنید اما دیدگاه بلند مدت داشته باشید

از بین بردن حس خجالت در شما نمی تواند یک شبه رخ دهد و مطمئن باشید اگر در ابتدای مسیر بخواهید قدم‌های بزرگ بردارید خودتان، خودتان را سرکوب خواهید کرد.

 

اگر خجالتی باشید و بخواهید یکدفعه در یک مهمانی بزرگ شرکت کنید و گل سرسبد آن مجلس هم باشید اقدامی سرشار از حماقت است زیرا با این کار خودتان را محکوم به ماندن در قفس خجالت کرده‌ و کلید آن را به دریا انداخته‌اید.

 

با کوچک قدم برداشتن، عقاید ذهنی شما به آرامی دستخوش تغییر می‌شوند و بهتر کنار شما قرار می گیرند. این اتفاق آنقدر نادیده گرفته می‌شود که بعد مدتی وقتی رفتارهای خود را بررسی می کنید خبری از خجالتی بودن شما نخواهد بود.

 

به عنوان مثال برای برداشتن یک قدم کوچک امروز که برای خرید قصد رفتن به فروشگاه همیشگی را دارید مسیرتان را تغییر داده و از جای دیگر خرید کنید و این کار را تا مدت‌ها انجام دهید.

 

کمک کردن به سالخوردگان در خیابان هم اقدام بسیار موثر و کوچکی است که در بلند مدت آثارفوق‌العاده‌ای برایتان خواهد داشت.

 

آرامش ناشی از اعتماد به نفس

مهارت هایی را که در گذشته آموخته اید یا در حال یادگیری هستید، در اولین فرصت به کار ببندید. با این روش می توانید خود را فردی لایق بدانید و به واسطه نداشتن اطمینان از خود دچار ترس های اجتماعی نشوید و باور کنید که توانا هستید. چنین اعتقادی شما را از گرداب خجالت و کمرویی رها کرده و می توانید در جمع دیگران براحتی ابراز وجود کنید.

 

موفقیت ها و پیروزی های خود را ثبت کنید

از این به بعد، موفقیت های بیشتری خواهید داشت؛ پس بهتر است آنها را ثبت کنید. شما به درک بهتری از خودتان و بینش بیشتری نسبت به حقایق دست می یابید؛ حقایق پنهان در اجتماع که گاه هیچ کس به آنها توجه نمی کند. پیروزی های خود را ثبت و آنها را به شکل یک دفتر از وقایع مهم زندگی گردآوری کنید.این کار باعث می شود اعتماد به نفس تان نیز افزایش یابد و توجه خود را بیشتر روی چیزهایی که به نفع شما هستند، متمرکز کنید؛ نه آن چیزهایی که آزارتان می دهند.

 

با انجام این نکات خجالت کشیدن را ترک خواهید کرد!

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو