۵ راهکار برای تقویت حافظه

۵ راهکار برای تقویت حافظه


منبع: بیتوته

96

1399/5/26

01:18


۵ راهکار برای تقویت حافظه



تقویت حافظه, از دست دادن حافظه, حافظه بلند مدت, حافظه فعال

تقویت حافظه

 

چنانچه به دنبال تقویت حافظه خویش هستید و میخواهید از ۱۰۰ درصد مغزتان استفاده کنید یا میخواهید هوش خود را تقویت کنید. درصورتی که میخواهید بدانید که چگونه میتوانید مغز خویش را فعال کنید و این که چه بخورید تا حافظه قدرتمند داشته باشید با ما همراه باشید.

آیا واقعا راهی برای تقویت حافظه وجود دارد؟ تقویت حافظه، یکی از مهم ترین ترین راهها برای موفقیت و افزایش درجه اشخاص در جانعه است. چرا‌که شما با داشتن یک حافظه قوی، سریعتر یاد میگیرید ، سریعتر به یاد می آورید و سرعت عملکرد مغزتان بیش از بقیه خواهد بود.

 

احتمالا هنگامی که دسته کلیدتان را گم می کنید یا پاسخ برخی سوال های ساده را درست سرِ جلسه ی ازمون های سرنوشت ساز فراموش می کنید، فورا با خودتان گفته اید، ای کاش حافظه ی بهتری داشتم! خوش بختانه برای تقویت حافظه، راههای ساده و زيادي وجود دارد.

 

راههای تقویت حافظه:

اهمیت تغذیه در تقویت حافظه

مهم ترین موضوعی که جسم ما را می سازد یا دچار اختلال می کند، تغذیه و خورد و خوراک ما می باشد. تغذیه مناسب سبب افزایش عملکرد مغز و افزایش قدرت یادگیری خواهد شد.

 

تقویت حافظه, از دست دادن حافظه, حافظه بلند مدت, حافظه فعال

راهکار برای تقویت حافظه

 

حالا به چند مورد مهم در مورد تغذیه و تأثير آن در تقویت حافظه اشاره میکنیم:

- خوردن صبحانه:صبحانه از مهم ترین وعده های غذایی ماست. مطالعات نشان می دهد که نخوردن صبحانه تأثیرات مخربی بر عملکرد مغز دارد و طی بررسی های علمی بر روی کودکان، معلوم گردید کودکانی که عادت به خوردن صبحانه دارند از لحاظ تحصیلی، به خصوص در زمینه ریاضی، عملکرد بهتری دارند.

 

- خوراکی های مقوی مغز:موادغذایی زيادي وجود دارند که به تقویت حافظه ما کمک می کنند که میتوان به خوراکی هایی مانند:مویز، عسل و کندر اشاره نمود .

 

- ترک عادت های بد غذایی: رژیم غذایی نامناسب مانند خوردن زیاد غذاهای پرچرب، نوشیدن زیاد آب سرد و پرخوری، تأثیرات مخربی بر کارایی مغز دارند.

 

تقویت حافظه, از دست دادن حافظه, حافظه بلند مدت, حافظه فعال

روش تقویت حافظه

 

هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید

این تمرین به آن معنی نیست که حتماً باید در دوره تخصصی جدیدی ثبت نام کنید یا رشته خاصی را بیاموزید. در زندگی روزانه خویش، مسایل بسياري وجود دارند که میتوانید آنها را به چشم تمرین نگاه کنید و از آن نکات جدیدی بیاموزید. به عنوان مثال میتوانید شماره تلفن یا آدرسی از یک دوست را که همیشه عادت دارید درباره اش بپرسید و هرگز آنرا به یاد نمی سپارید، حفظ کنید. این مورد هم به نوعی یادگیری به حساب می آید و موثر خواهد بود.

 

تقویت حافظه, از دست دادن حافظه, حافظه بلند مدت, حافظه فعال

بهترین تکنیک های تقویت حافظه

 

ورزش کردن برای تقویت حافظه

احتمالا از همان اول که آغاز به خواندن این مقاله کردید، منتظر بودید به این مورد برسید. ورزش نه تنها در سلامت جسمانی مؤثر است، بلکه باعث تقویت حافظه هم می شود. تنها ۲۰ دقیقه ورزش به پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه کمک می کند. همچنين با ورزش میتوانید روند تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز را سرعت ببخشید. خلاصه این که ورزش به یادگیری سریعتر و افزایش سطح هشیاری می انجامد و همگی این فواید تنها با تحرک بدنی حاصل می شود. میتوانید ورزش کردن را به راحتی آب خوردن به یک عادت دل پذیر تبدیل کنید.

 

بیشتر بخوابید تا حافظه تان تثبیت شود

علل اثبات شده ای وجود دارند که نشان میدهند خواب یکی از مهمترین عناصر برای تقویت حافظه است. از آنجایی که بیشترین میزان تثبیت حافظه در خواب انجام می شود ، معلوم می شود که مغز ما بدون داشتن خواب کافی به دردسر می افتد.

 

حتی یک چرت کوتاه میتواند بازیابی شما را بهبود ببخشد. از شرکت کنندگان یکی از بررسی ها خواسته شد برای اندازه‌گیری قدرت حافظه شان، کارت های تصویر سازی شده ای را به خاطر بسپارند. پس از به خاطر سپردن دسته ای از کارت ها یک استراحت 40 دقیقه ای به همه ی آنها داده شد، نیمی از آنها در این موقع خوابیدند و نیمی ديگر بیدار ماندند. پس از این استراحت هر دو گروه مورد ازمایش قرار گرفتند.

 

تقویت حافظه, از دست دادن حافظه, حافظه بلند مدت, حافظه فعال

روش‌های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

 

پژوهشگران با تعجب دیدند آن هایی که خوابیده بودند به شکل چشمگیری ازمون را بهتر انجام دادند و 80% آن ها جواب درست و گروهی که نخوابیده بودند تنها 60% موارد را درست جواب داده بودند.

 

مطالعات نشان می دهد که هنگامی که موضوعی برای نخستین بار به مغز وارد می شود،( به ویژه در هیپوکامپ) هنوز شکننده است و به آسانی فراموش می شود به ویژه اگر از مغز خواسته شود تا در همان لحظه چیزهای بیشتری به یاد بسپرد. چرت زدن، موضوعات را به طرف نئوکورتکس ها هدایت می کند. جایی که ذخیره دائمی تر انجام می شود و به این ترتیب از جایگزین شدن آنها جلوگیری می شود.

 

نه تنها خوابیدن پس از یادگیری بخش مهمی از فرآیند ایجاد حافظه است، خوابیدن پیش از یادگیری مسایل جدید هم به همان مهمی است. تحقيقات نشان داده است که محرومیت از خواب میتواند روی توانایی ما برای سپردن چیزهای جدید به حافظه و تثبیت آنها اثر بگذارد.

 

حالا ديگر برای چرت زدن یا قدری خواب بیشتر بهانه ای لازم ندارید.

 

تقویت حافظه, از دست دادن حافظه, حافظه بلند مدت, حافظه فعال

راهکارهای تقویت حافظه

 

ارتباطات سالم:تقویت کننده مغز

انسان ها حیوانات بسیار اجتماعی هستند. ما به تنهایی و در انزوا نمی توانیم زندگی کنیم. ارتباطات مغز ما را تحریک می کنند- در واقع ، تعامل با افراد دیگر بهترین تمرین مغز است.

 

پژوهش ها نشان می دهد داشتن دوستی بامعنی و یک سیستم پشتیبانی قدرتمند نه تنها برای سلامت عاطفی بلکه برای سلامت مغز هم حیاتی است. به عنوان مثال ، در یک مطالعه اخیر از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، پژوهشگران متوجه شدند که افرادی که بیشترین فعالیت اجتماعی را دارند، کم ترین ميزان کاهش حافظه را دارند.

 

راه های زيادي برای آغاز استفاده از فواید استفاده از مغز و تقویت حافظه اجتماعی وجود دارد. به یک باشگاه ملحق شوید، آنرا نقطه ای برای دیدن دوستان بیشتر کنید. همچنين میتوانید یک حیوان خانگی داشته باشید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو