نحوه ثبت نام کارت سبز بسیج و دوره تکمیلی آن

منبع: گهر

399

1398/4/14

14:33


کارت سبز بسیج یکی از مدارکی است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صادر می شود. برای ثبت نام جهات دریافت کارت سبز بسیج باید یک سری اقدامات انجام دهید و همچنین یک سری شرایط نیز داشته باشید. برای آشنایی با نحوه ثبت نام کارت سبز بسیج این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد معرفی کارت سبز بسیج و دوره تکمیلی کارت سبز می خوانید.

نحوه ثبت نام کارت سبز بسیج و دوره تکمیلی آن

www.gahar .ir 14.04.98 9 نحوه ثبت نام کارت سبز بسیج و دوره تکمیلی آن

ثبت نام کارت سبز بسیج

مزایای کارت سبز و دوره تکمیلی:

۱- بر خلاف امریه ، نیازی به مدرک خاصی ندارد

۲- بر خلاف امریه ، حتما نباید عضو کمیته امداد ، جانباز یا شهید باشید

۳- می تونید محل خدمت را خودتون مشخص کنید (با گرفتن پذیرش آن محل)

۴- سپاه از نظر خیلی افراد یکی از راحت ترین ارگانها برای خدمت است

۵- می توانید دوره آموزشی که از نظر عده ای یکی از سخت ترین قسمتهای سربازی است را نروید.

(همین مورد به تنهایی برای پذیرش کافی است)

۶- برخلاف امریه ، می توانید از همه کسریها (در صورتی که غیبت نداشته باشید) استفاده کنید.

اکثر ارگانهای سپاه برای پذیرش شرایط خاصی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنم…

نکته: با توجه به اینکه در طی چند سال اخیر سعی بر این بوده که از تخصص ما ها در دوران مقدس سربازی استفاده شود (مثلا کسانی درخت بکارند که لیسانس کشاورزی دارند یا کسانی دور این درخت ها را آجر بچینند که لیسانس عمران دارند!) ، البته اگه تخصصی داشته باشیم ، بعضی از ارگانها فقط افراد با رشته های خاص (مثلا کامپیوتر و عمران) و با مدارک خاص (مثلا لیسانس و فوق دیپلم و دیپلم) را جذب (پذیرش) می کنند.

هم اکنون با توجه به اینکه بیشتر سازمانهای نظامی به نیروهای دیپلم و زیر دیپلم نیاز دارند (برای بالای برجک ، نگهبانی دادن و اینکه هر کاری را آنها بی چون و چرا باید بپذیرند و زیاد صحبت تخصص در میان نیست (حتی اگرتخصص داشته باشند))، این سازمانها بیشتر به جذب این افراد می پردازند تا جذب لیسانسه ها و افراد تحصیل کرده در مقاطع بالاتر.

به طور خلاصه افراد تحصیل کرده با مدرک دانشگاهی کارشان تا حدودی در گرفتن پذیرش سخت تر است .

از جمله شرایط کلی پذیرش در سپاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- مهمترین شرط این است که ارگانی که شما به آن مراجعه می کنید باید به کسی با مدرک ، رشته یا تخصص مثل شما نیاز داشته باشد .

۲- داشتن کارت سبز (گذراندن دوره تکمیلی بسیج یا به عبارتی داشتن کفایت از آموزش) البته در همه ارگانها الزامی نیست ، ولی داشتن آن احتمال پذیرش شما را بسیار افزایش می دهد. نحوه گذراندن دوره تکمیلی بسیج را در ادامه شرح می دهیم.

۳- داشتن سابقه بسیج فعال

۴- نداشتن غیبت

همونطور که دیدید برای داشتن بعضی از شرایط باید از چند سال قبل از اعزام به فکر باشید.

کارت سبز یا دوره تکمیلی یا گرفتن کفایت از آموزش

شما میتوانید با گذراندن دوره ای ۴۵ روزه با روزی حدودا ۴ ساعت در شهر خودتان ، دوره آموزشی رو نروید. یعنی شما هر روز مثلا ساعت ۶ تا ۱۰ به جایی شبیه پادگان می روید و در کلاسهای مختلف شرکت می کنید و به خانه برمی گردید. حتی لازم نیست موهای خود را کوتاه کنید و بعضی از قوانین دیگر که در آموزشی اجباری است ولی در این دوره نه.

دقت کنید لازم نیست این دوره را چند ماه مانده به اعزام طی کنید . شما میتونید در حین تحصیل و یا در ایام تابستان چند سال قبل از اعزام در این دوره شرکت کنید.

دوره تکمیلی به این صورت است که شنبه ها تا پنجشنبه ها از ساعت مثلا ۶ تا ۱۰ کلاس هست و جمعه ها از صبح تا غروب به میدان تیر می روید برای آموزش تیر اندازی. در پایان دوره هم ۳ تا ۵ روز به یک اردو می روید. (اردوی آموزشی)

مراحل شرکت در دوره تکمیلی و دریافت کارت سبز:

گرفتن کارت عادی بسیج —-> گرفتن کارت فعال بسیج —-> شرکت در دوره تکمیلی البته دقت کنید زمان شرکت در این دوره باید حداقل ۶ ماه قبل از اعزام باشد.

نکته: این دوره را فقط سپاه قبول دارد و اگر شما نتوانید قبل از اعزام در جایی پذیرش شوید و یا پذیرش شما لغو شد و هنگام تقسیم در ارتش یا نیروی انتظامی بیفتید باید دوره آموزشی را شرکت کنید و به خاطر گذراندن این دوره فقط ۲ ماه از خدمت شما کسر خواهد شد.

بعد از گرفتن کارت فعال برای ثبت نام دوره تکمیلی به «حوزه» مربوطه بروید و زمان برگزاری و شرایط ثبت نام را سوال کنید.

برای گرفتن پذیرش در سپاه شما باید مراحل زیر را طی کنید:

۱- پست کردن دفترچه

۲- پس از حدود ۲هفته برگه ای که معروف به برگه سبز است از طریق پست برای شما ارسال می شود. حالا با در دست داشتن مدارک زیر به ارگانهای مختلف سپاه سر بزنید و ببینید آیا شما را پذیرش می کنند یا نه:

الف) اصل و کپی برگه سبز

ب) کپی شناسنامه و کارت ملی

ج) اصل و کپی کارت بسیج فعال یا عادی (بهتر است که بسیج فعال داشته باشید)

د) اصل و کپی کارت دوره تکمیلی

ه) عکس پرسنلی

نکته ۱: اگه شما معاف از رزم باشید یا کسری جبهه زیادی داشته باشید و در برگه سبزتان درج شده باشد و یا به هر نحو دیگر موقع پذیرش متوجه شوند ، شما را پذیرش نخواهند کرد.

نکته ۲: از پذیرش همزمان در چند ارگان سپاه جدا خودداری کنید چون اگر این کار را انجام دهید در هیچکدام پذیرش نمی شوید و کد شما برای نیروی انتظامی یا ارتش می خورد.

۳- حدود ۱ تا ۲ هفته مانده به تاریخ اعزام برگه سفیدی درب منزل شما خواهد آمد که محل دوره آموزشی شما را تعیین کرده است. اگر در آن برگه محل آموزش شما در یکی از پادگانهای نیروی انتظامی یا ارتش بود یعنی متاسفانه شما پذیرش نشدید که البته احتمال آن خیلی کم است پس نگران نباشید و به خدا توکل کنید.

بعد از گذراندن مراحلی که در بالا ذکر شد وقت آن است که اگه محل طی دوره آموزشی شما در سپاه بود و شما دوره تکمیلی گذرانده اید، با در دست داشتن کارت تکمیلی خود به سپاه استان خود ( قسمت آموزش ) بروید تا از روی کارت تکمیلی برگه کفایت از آموزش برای شما صادر شود (به این مورد خیلی دقت کنید چرا که در دوره آموزشی کارت تکملی را از شما قبول نمی کنند)

۴- در تاریخ اعزام به محلی که در برگه سفیدتان درج شده مراجعه کنید و کارهایی را که بهتان محول شده است انجام دهید.

به این ترتیب شما آن روز یا روز دیگرای که اعلام می کنند به محل آموزشی اعزام خواهید شد و اگر کفایت از آموزش داشتید پس از طی مراحل ثبت نام و گرفتن جیره استحقاقی (شامل لباس ، پوتین و غیره) ، حدود ۲روز تا ۱هفته در محل آموزشی خواهید ماند و بعد به یگانی که در آنجا پذیرش شدید ارجاع می شوید و اگر کفایت از آموزش نداشتید بعد از طی دوره ۴۵ روزه آموزشی به یگانی که در آنجا پذیرش شدید ارجاع می شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو