کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها

کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها


منبع: نی نی بان

104

1399/5/26

01:26


کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها

دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در دنیا نزدیک به دو دهه قدمت دارد و نسبت به استفاده و پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان که قدمتی حدود ۶۰ ساله دارد، بسیار جوان است. به همین دلیل بسیاری از تحقیقاتی که در این حوزه انجام می‌شوند هنوز به نتیجه کامل نرسیده‌اند اما نتایج اولیه آنها حاکی از مؤثر بودن این سلول‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها است.
بیشترین کاربرد سلول‌های بنیادی خون بندناف به دلیل خون‌ساز بودن آنها، کاربرد در درمان بیماری‌هایی است که منشأ خونی دارند. سردسته بیماری‌های خونی تالاسمی، انواع سرطان‌های خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی است که هم‌اکنون درمان این بیماری‌ها در کشور ما با سلول‌های بنیادی خون بندناف انجام می‌پذیرد.
در پیوند‌های بسیاری که برای کودکان مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج انجام شده است از نمونه خون بندناف خواهر یا برادر وی استفاده شده و این به دلیل احتمال بالای تطابق ژنتیکی میان اعضای یک خانواده و خصوصا میان فرزندان خانواده است. این امر اهمیت و ارزش بسیار زیاد سلول‌های بنیادی خون بندناف را در درمان بیماری‌ها آشکار می‌کند. همچنین این احتمال بالای تطابق ژنتیکی مهم‌ترین دلیلی است که خانواده‌ها باید برای ذخیره خون بندناف نوزاد خود اقدام کنند.

برای مشاوره، ثبت نام و ذخیره خون بندناف نوزاد خود از اینجا اقدام کنید


برای مشاوره با کارشناسان بانک خون بندناف رویان با شماره 02127635700 تماس بگیرید


درحال حاضر شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در یک طرح مشترک، برای درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی CP استفاده می‌کند. همچنین طرح‌های دیگری برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم و SMA درحال مطالعه و کارآزمایی بالینی است. در مورد ویروس کووید-۱۹ نیز طرحی برای درمان این بیماری با استفاده از سلول‌های مزانشیم، با همکاری مراکز درمانی درحال اجرا است.
شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان به عنوان تنها بانک خون بندناف در کشور و با تمرکز بر توسعه دانش و کاربرد‌پذیری سلول‌های بنیادی مشتق از ضایعات زایمانی تلاش دارد تا با انجام طرح‌های پیشتازانه که برخی از آنها در نوع خود در دنیا بی‌نظیر هستند. در ادامه به برخی از این طرح‌ها اشاره می‌کنیم.

بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی درمان فلج مغزی (CP)
این طرح درمانی در سال 1397 با همکاری مرکز طبی کودکان و ستاد توسعه سلول‌های بنیادی آغاز شد. در ابتدا ۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ سال در ۳ گروه در این طرح قرار گرفتند. در ابتدا یک تزریق را که شامل سلول‌های بنیادی بند ناف و سلول‌های بنیادی خون بندناف بود دریافت کردند. خوشبختانه ما نتایج امیدوار کننده‌ای را با یک بار تزریق مشاهده کردیم. این طرح قرار است پس از تأیید وزارت بهداشت و صدور مجوز ادامه پیدا کند.

طرح درمان بیماران کوید-۱۹ با استفاده از سلول‌های بنیادی
به دنبال شیوع مجدد کووید-۱۹ شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان طرح خود را برای درمان بیماران کرونا با انرژی مضاعف و گستره وسیع‌تری پی‌گرفته است و تزریق سلول به بیمارانی که وضعیت وخیم‌تری دارند را ادامه می‌دهد. این شیوه درمانی تاکنون تأثیر درمانی خوبی داشته و آثار بهبودی در بیماران دیده می‌شود.
در طرح درمان بیماری کرونا با سلول‌های بنیادی، مشخصا از سلول‌های مزانشیمی استفاده می‌شود. سلول‌های مزانشیمی هم از بافت بندناف قابل جداسازی هستند و هم از مغز استخوان. اما تحقیقات انجام‌شده در دنیا نشان داده‌اند که سلول‌ های بنیادی مزانشیمی حاصل از بافت بندناف از دو ویژگی منحصر به فرد برخوردار هستند که آنها را از سلول‌های مزانشیمی مغز استخوان متمایز می‌کند. ویژگی اول سلول‌های مزانشیمی بافت بندناف این است که باعث تعدیل سیستم ایمنی بدن می‌شوند و ویژگی دیگر قابلیت آنها در ترمیم بافت آسیب دیده ریه است. زیرا در بیماری کرونا بافت ریه بیشترین آسیب را متحمل می‌شود و حتی کسانی که بهبود پیدا می‌کنند عوارض ریوی در آنها باقی می‌ماند.
شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان نیز از ۲۵ اسفند 1398 طرحی را باهمکاری پژوهشگاه رویان و مراکز درمانی مسیح دانشوری و بیمارستان شریعتی، برای درمان بیماران کرونا آغاز کرد. فاز اول این مطالعه و طرح درمانی به اتمام رسیده‌است که بحث اصلی در آن آزمایش ایمنی این سلول‌های بود که خوشبختانه نتیجه‌بخش بود. در فاز دوم تمرکز بر سنجش میزان اثر‌بخشی این سلول‌ها در حال انجام رو به اتمام است. امید است نتایج این طرح راهگشای درمان این بیماری مخرب و امیدبخش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ باشد.

طرح ذخیره سلول‌های بنیادی پالپ دندان شیری
یکی دیگر از منابع سلول‌های بنیادی سلول‌های بنیادی مزانشیم پالپ دندان شیری و حتی دندان عقل است. برخی از مطالعات انجام شده بر اساس این فرضیه تعریف شده اند که سلول‌های بنیادی حاصل از منابع عصبی بهتر می‌توانند به عصب تمایز پیدا کنند. هنوز مقایسه ای در این باره انجام نشده است اما مطالعات ما در شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی خون بندناف نیز به خوبی به سلول‌های عصبی تمایز پیدا می‌کنند.

ارائه خدمات ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی
خدمت دیگر شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان به خانواده ها و مراکز پیوند، ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی است که برای مراکز پیوند بسیار مهم و کاربردی است . لذا از اسفند سال 96 این خدمت شروع شده و از ابتدای سال 97 با توجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده درسطح مراکز پیوند، برای پیوند های اتولوگ و آلوژن ، بیش از 150 نمونه خون محیطی را برای بیماران ذخیره‌سازی شده و از این تعداد بیش از 50 بیمار نمونه‌های خون محیطی شان برای خودشان پیوند شده که بسیار ارزشمند است.
همچنین طرح تزریق مزانشیم بندناف برای بیماران اوتیسمی و بیماران مبتلا به آرتروز شدید نیز در آینده در دستور کار قرار دارد. استفاده از این نوع سلول‌ها بسیار موثر است و در دنیا برای بیماری‌های مختلف مانند آلزایمر، پارکینسون، ام اس، سکته‌های مغزی و SMA از سلول‌های مزانشیم استفاده شده و امیدواریم در این زمینه کارآزمایی‌های بالینی جدیدی انجام شود.

در هر تولد حیاتی دیگر نهفته است
خون بند ناف نوزاد سرمایه‌ای ارزشمند است. برای ذخیره خون بندناف نوزاد خود اقدام کنید

کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها

www.rsct.ir

کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها


021-27635700

کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها


royan_cbb@

کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها


royan_cbb@

کاربرد‌های سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها


تهران، بزرگراه شهید سلیمانی (رسالت)، خیابان بنی هاشم
بعد از میدان بنی هاشم، نبش حافظ شرقی، پلاک ٢٤

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو